Hyppää sisältöön

Tutkimus: näin tv-ohjelmat vaikuttavat suomalaismatkailijoihin

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 28.05.2014
Uuden tutkimuksen mukaan televisio-ohjelmilla on selvä vaikutus suomalaisten matkailuun.

Tietoa televisiosta matkapäätöksen jälkeen

Suomalaiset tekevät reitti- sekä kohdevalintoja televisio-ohjelmien suositusten perusteella. Lisäksi ohjelmat vaikuttivat kohteissa kokeiltuihin aktiviteetteihin.

Opinnäytetyönä toteutettu tutkimus selvitti, onko kotimaisilla matkailuohjelmilla vaikutusta suomalaisten matkustuskäyttäytymiseen. Työn toteutti opinnäytetyönään Porvoon Haaga-Heliasta valmistunut matkailun koulutusohjelman opiskelija Kati Ala-Rasula.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tutkimuksessa selvisi, että kuluttajat hakevat tv-ohjelmista tietoa erityisesti sen jälkeen kun matkapäätös on jo tehty.

Kyselytutkimuksen kysymykset käsittelivät kuluttajien matkailutottumuksia sekä heidän elämäntyyliään ja arvojaan. Kyselyssä sivuttiin myös matkoilla kokeiltuja aktiviteetteja sekä muutamia eettisiä näkökohtia. Tutkimuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota Madventures-matkailuohjelmaan sekä Ville Haapasalon ja Arman Alizadin ohjelmien vaikutukseen.

Miehille enemmän ideoita ohjelmista

Kaikista vastanneista yli puolet eli 53,4 % sanoi ohjelmien antaneen ideoita matkaansa liittyen. Miesvastaajista hieman suurempi osa sanoi saaneensa ideoita ohjelmista naisiin verrattuna.

Kyselyyn vastanneista suurin osa (62 %) oli naisia. Vastaajista valtaosa kertoi saaneensa reitti-ideoita sekä olivat rohkaistuneet kokeilemaan uusia aktiviteetteja, joita eivät aiemmin olleet harkinneet kokeilevansa.

Negatiivinen kuva muuttaa matkasuunnitelmia

Merkittävin tutkimuksessa selvinnyt asia oli se, että kiinnostus matkailuohjelmia kohtaan kasvaa suuremmaksi vasta sitten, kun päätös matkalle lähdöstä on jo tehty. Ohjelmat itsessään eivät välttämättä laita ihmistä tekemään matkavarausta, mutta lisätiedonhakuun ne ovat sopivia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ohjelmat voivat myös vaikuttaa negatiivisesti kohteesta saatuun kuvaan ja saada kuluttajan harkitsemaan matkaa jonnekin muualle tai äärimmäisessä tapauksessa perumaan koko matkan. Kyselyyn vastanneista kolme vastaajaa sanoi muuttaneensa matkasuunnitelmiaan nähtyään matkailuohjelmassa negatiivista kuvamateriaalia kohteesta.

Reppureissaajille enemmän ideoita

Kuluttajat, joihin matkailuohjelmat olivat eniten vaikuttaneet, vastasivat asenteisiin ja arvoihin liittyneeseen kyselyn kohtaan allosentrisesti eli he ovat seikkailullisempia matkailijoita. He ottavat enemmän riskejä ja etsivät uusia kulkureittejä matkoillaan. Todennäköisesti tästä syystä kyselyssä olleet seikkailulliset ohjelmat ovat heihin vaikuttaneet.

Myös vähemmän seikkailulliset eli psykosentriset kuluttajat olivat saaneet sykäyksen lähteä matkalle ohjelmien innoittamana. Matkallelähtöön inspiroinut ohjelma heille oli Matkaoppaat, joka käsittelee pakettimatkoja Turkkiin. Tämä sopii psykosentrisen ihmisen profiiliin täysin.

Tutkimus numeroina

Vastauksia kyselyyn saatiin 73, joista suurin osa eli 49 % oli 18–27-vuotiaita. Vastauksia saatiin kuitenkin 18-vuotiaista yli 68-vuotiaisiin vastaajiin saakka ympäri Suomea.

Tutkimus on luettavissa kokonaisuudessaan Theseus-tietokannassa.

Teksti: Kati Ala-Rasula
Kuva: Madventures

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Rantaloma

Oletko hätähousu vai mattimyöhäinen? Näin ajoissa suomalaiset varaavat lomamatkan

Lomailija riippukeinussa

Tutkimus: sosiaalinen media vahvasti läsnä suomalaisten matkoilla

Arman Alizad

Maailmankiertäjä Arman Alizad palkittiin vuoden someviihdyttäjänä

Suomalaiset valitsevat mieluiten hotellimajoituksen

Hotelli vai tuntemattoman sohva? Näin suomalaiset valitsevat majapaikkansa

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja