Hyppää sisältöön

Mitä tekee twiittaava portieeri? Nämä hotellit ovat aallon harjalla sosiaalisessa mediassa

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 09.10.2014
Nämä kahdeksan hotellia hyödyntävät sosiaalista mediaa tarjotakseen asiakkaille entistä paremman vierailukokemuksen.

Kaikenlaiset hotellit hyötyvät sosiaalisen median käytöstä

Sosiaalisen median tarjonta ja käyttö lisääntyvät maailmalla hurjaa vauhtia. Twitter, Instagram ja Pinterest eivät ole vain tapoja jakaa ajatuksia ja valokuvia, vaan niitä hyödynnetään nyt myös elämysmatkailussa.

Sosiaalisen median aalloilla surffailevat nyt niin pienet putiikkihotellit kuin maailman suurimmat hotelliketjutkin. Tapoja on vähintään yhtä monta kuin hotellejakin, aina kissa-asukkaan Facebook-päivityksistä Twitterin tai Pinterestin välityksellä tavoitettavaan portieeriin asti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Katso nämä kahdeksan hotellia, jotka ovat ensimmäisten joukossa tarttuneet sosiaalisen median tuomaan tilaisuuteen edistääkseen palveluitaan ja parantaakseen asiakkaidensa kokemuksia.
 

1. Sol Wave House, Mallorca, Espanja

 
Mallorcalla sijaitseva Sol Wave House kehuu olevansa maailman ensimmäinen Twitter-elämyshotelli ja sosiaalisen median edelläkävijä hotelliasiakkaiden elämysten ja kokemusten parantamiseksi. Hotellin oma yhteisö #SocialWave on täydellinen tapa tavata uusia ihmisiä ja ystäviä sekä tietenkin selvittää, mitä kaupungissa tapahtuu. Jopa hotellin oman portieerin voi tavoittaa Twitterin välityksellä. Mikäli kohtaat ongelmia tai kaipaat neuvoja tai vinkkejä, kaikki hoituu vain yhdellä twiittauksella.
 
Hotellin ylellinen sviitti #PartySuite on omiaan viihdyttämään hotellivieraita ystävineen. Sviitin kylkiäisiin kuuluu pullo kuohuvaa sekä monia houkuttelevia etuja ja alennuksia hotellin baareissa ja ravintoloissa, kuten ilmainen drinkki hotellin #TweetPoolParty-allasbileissä.

Sol Wave Hotel
#TweetPoolParty-allasbileet kokoavat twiittaajat yhteen.
Sol Wave Hotel
Tapaa muita matkailjoita Sol Wave -hotellin omassa yhteisössä.

2. Hilton Hotels

Myös tämä tunnettu hotelliketju hyödyntää sosiaalista media toiminnassaan – jopa paljon ennen asiakkaan saapumista hotelliin. Hilton käyttää apunaan sosiaalisia kuuntelutyökaluja löytääkseen lomamatkaa suunnittelevia Twitter-käyttäjiä. Mikäli Hilton omistaa hotellin kohteena olevasta kaupungista, hotelli vastaa twiittiin tarjoten matkailijalle hyödyllisiä ideoita ja vinkkejä.
 
Hilton hyödyntää paikallistuntemustaan ja henkilökohtaisia kokemuksia suositellakseen matkailijoille parasta mahdollista sisäpiiritietoa, aina huippuravintoloista teatterivinkkeihin ja golfkenttiin asti.

Hilton
Hilton-hotelliketju etsii Twitteristä lomamatkaa suunnittelevia käyttäjiä ja mainostaa heille omia hotellejaan.
Hilton
Hiltonissa yöpyvä matkailija saa sosiaalisen median kautta sisäpiiritietoa matkakohteesta.
Hilton
Hilton hyväksikäyttää sosiaalista mediaa asiakkaan vierailukokemuksen parantamiseen jo ennen matkaa.

3. Algonquin Hotel, New York, Yhdysvallat

 
Times Squarella New Yorkissa sijaitseva Algonquin on tunnettu ympäri maailmaa, erityisesti suloisen asukkaansa ansiosta. Matilda-kissa on tuplannut tykkäysten määrän niin hotellin Facebook-sivuilla kuin tosielämässäkin. Hotellilla on ollu oma kissa-asukkaansa aina 1930-luvulta alkaen ja nykyinen Matilda onkin tiettävästi jo kymmenes Algonquin-kissa.
 
Matilda tekee itsensä tutuksi hotelliasukkaiden keskuudessa kuljeskelemalla ympäri hotellia uusia kasvoja vierastamatta. Algonquin-kissa juhlii luonnollisesti myös syntymäpäiväänsä ja joka vuosi juhliin saapuu yli 100 kutsuvierasta. Matilda saa paljon kirjeitä ystäviltään maailman joka kolkasta, vastailee sähköposteihin ja tietenkin päivittää Facebook-statustaan. Matildalla on jopa omat kotisivut sekä YouTube-video, jota ei voi jättää katsomatta!

Algonquin
Algonquin-hotelli sijaitsee Times Squarella New Yorkissa.
Algonquin
Newyorkilainen Algonquin-hotelli houkuttaa vieraita muun muassa sosiaalisessa mediassa vaikuttavan Matilda-kissan avulla.

4. Starwood Hotels

 
Kuten useimmilla hotelliketjuilla, myös Starwood-hotelleilla on oma asiakasuskollisuusohjelmansa. Starwood Preferred Guest on puhtaasti sosiaalisen mediaan rakennettu ohjelma, joka rohkaisee hotellivieraita ottamaan yhteyttä joko Facebookin tai Foursquaren välityksellä. Kaikki Starwoodin erikoistarjoukset löytyvät näiden sosiaalisten medioiden kautta.
 
Kun asiakas kirjautuu sisään Facebookiin tai Foursquareen ja käyttää hashtagia #SPGLife, hän saa mahdollisuuden ansaita pisteitä. Kerättyjä pisteitä voi käyttää esimerkiksi majoitukseen, lentoihin tai vaikkapa lahjoituksena hyväntekeväisyyteen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Sheraton
Starwood-hotelliin voi ottaa yhteyttä esimerkiksi Facebookin tai Foursquaren välityksellä.
Sheraton
Starwood-ketjun asiakasuskollisuusohjelma on kokonaan sosiaalisessa mediassa.

5. Four Seasons

 
Hiltonin tavoin myös hotelliketju Four Seasons erottuu luovuudellaan. Sosiaalisessa mediassa Four Seasons hyödyntää erityisesti Pinterest-palvelua: lomamatkaa suunnittelevia rohkaistaan luomaan Pinterestiin oma Pin.Pack.Go-boardinsa ja liittämään siihen matkaa koskevia tietoja, kuten määränpää, loman luonne sekä tietoa lomalla kaivatuista kokemuksista ja elämyksistä.
 
Kun Pin.Pack.Go-board on luotu, paikallinen Four Seasons -hotelli seuraa käyttäjää Pinterestissä ja pyytää käyttölupaa lomamatkaa varten luotuun boardiin. Tätä boardia hyödyntämällä hotelli auttaa lomailijaa matkaa koskevissa ongelmissa ja päätöksissä, paikallista asiantuntemustaan hyödyntäen.

Four Seasons
Legendaarinen Four Seasons -hotelliketju hyödyntää Pinterestiä.
Four Seasons
Hotelliketju käyttää vieraiden Pinterest-boardeja tarjotakseen asiakkaille aikaisempaa paremman vierailukokemuksen.

6. Sheraton

Kuten Sheraton-hotelliketjun tavoite kertoo, matkustaminen on parasta jaettuna. Sheraton käyttää sosiaalista mediaa apuna saattaakseen yhteen hotellivieraita ympäri maailmaa. Jokaisessa Sheratonin hotellissa järjestettävä Social Hour eli sosiaalinen tunti tarjoaa matkailijoille mahdollisuuden jakaa kokemuksia ja tapahtumia muiden hotellivieraiden kanssa.
 
Sheratonin sosiaalinen tunti pitää sisällään myös viininmaistajaisia. Hotellivieraita rohkaistaan jakamaan kuvansa Instagramissa käyttämällä tageja #Sheratonsocialhour ja #Sheratonwinetravel. Näitä tageja seuraamalla kuka tahansa voi kurkistaa, kuinka hotellivieraat ovat tapahtumista nauttineet eri puolilla maailmaa.

Sheraton
Sheraton-hotelliketjun mukaan matkustaminen on parasta jaettuna.
Sheraton
Hotelliketjun sosiaalinen tunti saattaa yhteen vierailijoita ympäri maailmaa.

7. Loews Hotels

 
Pohjois-Amerikassa toimiva Loews Hotels on ensimmäinen hotelliketju, joka sallii hotellivarausten tekemisen Twitterin välityksellä. Tämä tekee Loews-hotelleista yhden kaikkien aikojen innovatiivisimmista hotelliketjuista sosiaalisen median hyödyntämisen saralla.
 
Tehdäkseen hotellivarauksen vieraiden tarvitsee vain twiitata käyttäjälle @Loews_Hotels käyttäen hashtagia #BookLoew. Hotellin henkilökunta vastaa twiittiin ja selvittää asiakkaan kanssa kaikki tarpeelliset tiedot ja mahdolliset lisäpalvelut ennen maksuvaiheeseen siirtymistä.

Loews
Pohjois-Amerikassa toimivasta Loews-hotelliketjusta voi varata huoneen twiittaamalla.
Loews
Hotelliketjun henkilökunta twiittaa ahkerasti.

8. Hard Rock San Diego, San Diego, Yhdysvallat

 
San Diegon Hard Rock -hotellilla on useita tuhansia seuraajia sosiaalisessa mediassa ja hotelli tekeekin kaikkensa kommunikoidakseen sekä nykyisten että mahdollisten uusien asiakkaiden kanssa. Hotelli on tunnettu tarjouksistaan ja VIP-paketeistaan, joiden avulla se houkuttelee vieraita luokseen.
 
Täydellinen esimerkki hotellin interaktiivisuudesta sattui eräälle onnekkaalle twiittaajalle. San Diegoon työmatkalle lähtevä herra harmitteli sosiaalisessa mediassa, kuinka hänen on jätettävä tyttöystävänsä kotiin matkan ajaksi. Hard Rock Hotel San Diego näki twiitin ja tarjosi romanttista kuhertelulomaa kahdelle 15 prosentin alennuksella – ja näin myös tyttöystävä pääsi matkalle mukaan.

Hard Rock Hotel San Diego
San Diegossa sijaitseva Hard Rock Hotel on yhteydessä asiakkaisiinsa sosiaalisen median avulla.
Hard Rock Hotel San Diego
Hotellin huoneisiin voi majoittua vaikkapa sosiaalisesta mediasta huomattujen tarjousten avulla.

Lähde ja kuvat: Trivago

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ystävät matkalla

Eivätkö ystäväsi halua matkustaa? Näin löydät matkaseuraa!

Snapchattaaja palmurannalla

Keitä kannattaa seurata Snapchatissa? Listalla suomalaiset matkailukasvot

Blogikoulu, osa 2

Bloggaaja, mitkä sosiaalisen median kanavat kannattaa ottaa haltuun?

Suomelle omat emojit

Suomi julkaisee oman emojikokoelman – ensimmäisenä maailmassa!

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja