Hyppää sisältöön

Finnair, Viking ja Silja Guggenheimin takana: sijoittavat yli miljoona euroa

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 28.01.2016
Matkailualan yritykset investoivat yhdessä Guggenheim Helsinki -hankkeeseen, jonka lasketaan tuovan alalle yli 400 työpaikkaa.

Matkailuyritykset yhdessä linjassa

Joukko Suomen suurimpia matkailualan yrityksiä julkisti tänään yhteisen päätöksensä sijoituksesta Guggenheim Helsinki -hankkeeseen. Investointi on yhteensä yli miljoona euroa. Mukana olevat yritykset ovat Eckerö Line, Finnair, Tallink Silja, Taksi Helsinki ja Viking Line.

Sijoituksessa mukana olevat yritykset näkevät Guggenheim Helsingin tärkeänä investointina Suomen matkailun kehittämiseen. Museo lisäisi kansainvälistä turismia ja tukisi siten matkailun kasvua ja loisi alalle uusia työpaikkoja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Sijoitus ei ole toimialan ensimmäinen, sillä keväällä 2015 hotelli- ja ravintola-ala kertoi omasta investoinnistaan hankkeeseen.

Guggenheimin uskotaan tuovan yli 400 työpaikkaa

Taloustutkimuksen viime viikolla julkaiseman tutkimuksen mukaan Guggenheim Helsinki -museo toisi matkailualalle yli 400 työpaikkaa. Matkailu- ja ravintola-alan matkailijatuloa se kasvattaisi 36–45 miljoonalla eurolla. Valtion keräämä verotulo puolestaan kasvaisi hankkeen vaikutuksesta noin 10 miljoonaa euroa.

– Suomi tarvitsee kansainvälisesti tunnetun vetonaulan, joka houkuttelee maahan lisää matkailijoita ja tuo uusia tulovirtoja. Suomi on merkittävä solmukohta Euroopan ja Aasian välisessä lentoliikenteessä ja sen tavoitteena on hyödyntää ja lisätä tätä matkustajavirtaa entistä aktiivisemmin stop over -tuotteita kehittämällä. Guggenheim Helsinki tukee hyvin tätä tavoitetta. Uskomme sen lisäävän merkittävästi kiinnostusta Suomen-matkoihin ja siten edistävän välillisesti ja välittömästi suomalaisen matkailualan kehitystä. Suomella ei ole varaa tippua Pohjoismaiden pääkaupunkien kelkasta matkailun kehittämisessä, sanoo Finnairin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Arja Suominen.

Guggenheim-museo toisi mukanaan myös merkittävän imagovaikutuksen. Tämänkaltainen efekti on nähty muun muassa Espanjan Bilbaossa, jonne Guggenheim rantautui vuonna 1997 tuoden mukanaan näkyvän kasvun matkailijamäärissä.

– Toteutuessaan Guggenheim Helsinki lisää ulkomaisten turistien matkailullista kiinnostusta Helsinkiin ja Suomeen. Lisäksi se vahvistaa entisestään myös Helsinki-Tallinna –kaksoiskaupunki kokonaisuutta, sanoo Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Me uskomme Guggenheimin tuovan lisäarvoa ja lisää matkailijoita Helsinkiin ja sitä kautta hanke mahdollistaa Tallinnan matkustajamäärän kasvun myös meille. Lisäksi kansainvälisten risteilymatkustajien osuus on laivoillamme tasaisessa kasvussa, joten valmistuttuaan museo tuo ehdottomasti lisärvoa myös tälle tärkeälle ryhmälle, kommentoi Tallink Silja Oy:n varatoimitusjohtaja Pasi Näkki.

Lähde: Finnair
Kuva: Guggenheim Helsinki

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Hobo Hotel Helsinki

Tältä näyttää Helsingin uusin hotelli – Tukholmasta tuttu Hobo Hotel avautui ydinkeskustaan

Finnair Platinum Wing

Tältä näyttää Helsinki-Vantaan eksklusiivisin paikka: luksuslounge, jonne pääsevät vain harvat ja valitut

Hotelli U14, Helsinki

U14 on leikkisä design-hotelli keskellä Helsinkiä: perheomisteinen, mutta osa jättiketjua

Aamiaisannos lautasella

Helsingin herkullisimmat hotelliaamiaiset – 10 vaihtoehtoa

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja