Haaveiletko lentoemännän työstä? Tällaista on arki matkailualan seksikkäimmässä ammatissa
Jokainen päivä on erilainen
Finnairilla lentoemäntänä työskentelevä Karoliina Åman-Yildiz toteaa ensimmäisenä, että lentoemännän työssä ei ole kahta samanlaista päivää.
– Ainoa yhtenäinen asia on se, että työpäivät sijoittuvat lentokoneeseen. Kaikki muu voi vaihtua, sillä työssä vaihtelevat päivittäin niin työkaverit, asiakkaat, kohde kuin varsinainen työpaikkakin, sillä koneitakin on useita, listaa Åman-Yildiz.
Työpäivä alkaa eri aikaan riippuen siitä, onko päivän ohjelmassa lähtö kotimaan lennolle vai kaukolennolle. Tavallisesti matkustamohenkilökunnan työpäivä alkaa kuitenkin noin tuntia ennen lennon lähtöä.
– Tapaamme tiimin kanssa noin tuntia ennen lähtöä ja käymme lennon yksityiskohdat läpi yhdessä, minkä jälkeen siirrymme koneeseen. Moni ei tiedä, että myös lentoemännät kulkevat turvatarkastuksen läpi, aivan kuten kaikki muutkin matkustajat.
Finnairin henkilökunnalla on Helsinki-Vantaan lentoasemalla oma turvatarkastuspisteensä, josta matkustamohenkilökunta siirtyy valmistelemaan konetta lentoa varten.
– Tässä vaiheessa käymme tavallisesti läpi turvallisuuteen liittyviä asioita. Jokaisella matkustamohenkilökunnan jäsenellä on oma määrätty paikkansa, johon kuuluu tiettyjen turvallisuusvälineiden tarkastaminen. Kone ei nouse, jos näissä välineissä on jotain poikkeavuuksia, Åman-Yildiz toteaa.
Kun turvallisuusvälineiden on todettu olevan kunnossa, alkaa lentoemännän työpäivässä matkustajille näkyvä osuus: lennon alkuvalmistelut, matkustajien ottaminen sisään koneeseen ja lennon aikana tehtävät rutiinit.
Koneen laskeuduttua lentoemännät jäävät koneeseen vielä matkustajien jälkeen.
– Lopuksi tarkistamme ettei keneltäkään ole jäänyt mitään tavaraa sekä suoritamme koneen loppuvalmistelut. Jos mitään kummempaa ei ole sattunut, on meidänkin työpäivämme ohi, Åman-Yildiz sanoo.
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää