Hyppää sisältöön

Tutkimus: teemamatkat saavat suomalaiset liikkeelle

Rantapallo Päivitetty: 22.01.2016
Tuoreen tutkimuksen mukaan suosituimpia teemamatkojen aiheita ovat luontomatkat, aktiivilomat sekä kulttuurimatkat.

Matkalla on tärkeää päästä rentoutumaan

Suomalaiset toivovat matkoiltaan hyvää mieltä ja virikkeitä. Matkustamiseen tuovat turvallisuutta tarkoin valittu kohdemaa sekä tunnettu matkanjärjestäjä. Joka kuudes suomalainen matkailija on käyttänyt jakamistalouden palveluita.

Puolet suomalaisista on kiinnostuneita tietyn teeman ympärille keskittyneistä matkoista. Suosituimpia teemoja ovat luontomatkat (49 %), aktiivilomat (46 %) sekä kulttuurimatkat esimerkiksi konserttiin tai teatteriin (42 %). Tulokset käyvät ilmi TNS Gallupin Messukeskukselle tekemästä suomalaisten matkailua kartoittaneesta tutkimuksesta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Rentoutumista odottaa matkoiltaan 75 % suomalaisista. 65 % ilmoittaa hyvän ruoan ja juoman tärkeäksi, kun taas 42 % on kiinnostuneita kulttuuriin, esimerkiksi teatteriesitykseen tai konserttiin, keskittyvästä lomamatkasta.

Turvallisuus on tärkeä tekijä

Turvallisuuden tunnetta suomalaiselle matkailijalle tuo se, että kohde on tarkoin valittu (55 %). 40 % pitää tärkeänä turvallisuuden kannalta sitä, että matkanjärjestäjä on tunnettu. Kolmasosan mielestä turvallisuutta luovat kohteen tuttuus ja median uutisoinnit kohteesta.

Suomalaisten matkaostopäätökseen vaikuttavat kaikkein eniten aiemmat omat matkailukokemukset (51 %). Joka kolmas suomalainen kertoo seuraavansa säännöllisesti tai satunnaisesti matkailuaiheita myös blogeista, neljännes puolestaan tutustuu ennen matkaa vertaisarviointeihin netissä.

– Teemamatkoissa on selvästi potentiaalia matkailualalle. Naiset ovat olleet tai suunnittelevat lähtevänsä erityisesti kulttuuri- tai terveysmatkalle. Miehiä puolestaan kiinnostavat erityisesti aktiivilomat sekä ruoka- ja viinimatkat. Turvallisuudessa puolestaan korostuu sukupuolta enemmän ikä: yli 50-vuotiaat luottavat tunnettuun matkanjärjestäjään ja ulkoministeriön suosituksiin, kun taas alle 25-vuotiaille turvallisessa matkustuksessa tärkeitä ovat tuttu matkakohde, median uutisointi, vertaisarvioinnit ja some-suositukset, kertoo TNS Gallupin tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.

Jakamistalous puhuttaa matkailualaa

Jakamistalouden (Sharing Economy) palvelut, kuten esimerkiksi Airbnb ja Über, ovat nousseet lyhyessä ajassa puheenaiheeksi matkailualalla. Tutkimuksen mukaan näiden palvelujen käyttö on kuitenkin vielä suhteellisen vähäistä: 16 % suomalaisista ilmoittaa käyttäneensä jakamistalouden palveluja matkoillaan. Palveluja käyttäneistä kaksi kolmesta on varannut majoituksen ja noin joka kolmas käyttänyt paikallisen autoa tai hankkinut kuljetuspalveluja. Kotiravintoloissa on puolestaan ruokaillut tai paikallista henkilöä oppaana on käyttänyt joka neljäs.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Vertaispalveluiden käyttäjissä korostuvat nuoret, alle 25-vuotiaat matkailijat, ulkomaille liikematkoja tekevät sekä aktiviteetteja hakevat matkailijat. Yleisesti ottaen voisi todeta, että Sharing Economy on tullut matkailuun, vaikka palvelujen käyttäminen on vielä melko vähäistä. Todennäköisesti se tulee kuitenkin tästä kasvamaan, Anne Lahtinen toteaa.

Tärkeimmät motiivit jakamistalouden palvelujen käyttäjille ovat taloudellisuus (50 % käyttäjistä ilmoittaa tärkeäksi), paikallisuus (43 %) sekä palveluiden järkevyys (40 %).

Tutkimuksen toteutti TNS Gallup / Media Research Matkamessujen toimeksiannosta. Gallup Forum -paneelissa esitettyihin kysymyksiin vastasi väestöä edustavasti 1050 henkilöä 14.–20.12.2015 välisenä aikana. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on +-3 prosenttiyksikköä.

Lähde: TNS Gallup / Matkamessujen ennakkotutkimus
Kuva: Istockphoto

>> Katso kaikki Matkamessujen tarjoukset 2016
>> Katso kaikki Matkamessujen kilpailut 2016

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kansainväliset bloggaajat tutustuivat talviseen Suomeen

“Suomi ylitti kaikki odotuksemme” – näin kansainväliset bloggaajat tekevät Suomea tunnetuksi

Matkamessut

Matkamessujen seuraava teemamaa on julkistettu – Espanjan jälkeen esiin pääsee toinen suomalaisten supersuosikki

Matkamessut

Kaikki Matkamessujen tarjoukset – katso lista!

Timo Soini

Äkkilähtö on Timo Soinin valinta: “Monesti lähdetty parin päivän varoitusajalla”

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja