Lentoyhtiön erikoinen mainoskampanja keräsi haukkuja – 28 000 vihaviestiä 72 tunnissa
Erikoinen kampanja palkitsi haukkujat
Yhdysvaltalainen halpalentoyhtiö Spirit halusi selvittää, mitä matkustajat todella ajattelevat halpalentoyhtiöistä, ja päätti rohkaista asiakkaitaan haukkumaan yhtiötä erikoisen mainoskampanjan avulla. Spirit palkitsi jokaisen vihaisen viestin lähettäneen asiakkaan 8 000 lentomaililla. Palautetta ryöppysi valtavasti: 72 tunnin aikana jopa 28 000 matkustajaa jätti vihaisen viestin lentoyhtiölle.
Osa saaduista haukuista oli suoraan Spiritille, mutta matkustajat antoivat surutta palautetta myös muista lentoyhtiöistä. Muun muassa yhdysvaltalaiset US Airways, United Airlines, Delta Air Lines sekä JetBlue saivat myös haukkuja. Yhtiön mukaan jopa 60 prosenttia huonosta palautteesta koskikin juuri muita lentoyhtiöitä.
Erikoisen kampanjan tarkoitus oli Spiritin edustajien mukaan saada matkustajat ymmärtämään kuinka halpalentoyhtiöt toimivat eli se, että matkustajat saavat ainoastaan ne palvelut, joista he maksavat. Spiritin edustajat uskovatkin matkustajien valittavan lentoyhtiöistä sitä vähemmän, mitä paremmin he tuntevat halpalentoyhtiöiden toimintatavat.
Eniten matkustajat vihaavat halpalentoyhtiöiden istuimia, sillä 20 prosenttia palautetta lähettäneistä haukkui juuri tuoleja. Myös muun muassa kadonneet matkatavarat, lentojen myöhästymiset sekä lentoyhtiöiden palvelun taso kirvoittivat negatiivista palautetta.
Näitä asioita matkustajat vihaavat halpalentoyhtiöissä
- Tuolit, 20 %
- Kadonneet matkatavarat, 16 %
- Myöhästymiset, 15 %
- Palvelu, 15 %
- Lisämaksut, 12 %
- Hinta, 7 %
- Jalkatila, 7 %
- Tarjoilut, 5 %
- Koneeseen nousu, 2 %
- Perutut lennot, 1 %
Lähde: Hate Thousand Miles
Kuva: Spirit