Hyppää sisältöön

Urheilumatkaaja tuntee paratiisinsa

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 05.02.2012
Suomalainen jalkapallon ystävä kohtaa kotimaan rajojen ulkopuolella todellisuuden kuin Liisa Ihmemaassa.

Ulkomaalaisten jalkapallojoukkueiden seurakulttuuri sekä kannattajien tunteiden kirjo avautuvat vain kokemalla ja elämällä sen itse. Televisiolähetys välittää vain näkökulman kerrallaan.

Urheilumatkoissa ei ole kyse yhdestä illasta, jolloin kisa tai ottelu toteutuu. Matkan luonteeseen kuuluvat valtavat ennakko-odotukset ja loppumaton jälkipeli.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kuukausien suunnittelun tulos

Urheilumatka on usein kuukausien suunnittelun tulos. Tyypillinen esimerkki urheilumatkasta on keskiuusmaalaisen työporukan matka legendaarisen jalkapallojoukkue FC Barcelonan kotiotteluun.

Katalonian pääkaupungissa vierailleet miehet ennakoivat tulevaa matkaansa kuukausien ajan. Mutta työkaverit eivät puhuneet toisilleen Koillis-Espanjassa sijaitsevan kaupungin historiasta anarkistien tukikohtana maan sisällissodan aikana. Matkaporukkaan kuulunut kulttuuritoimittaja ei elämöinyt kaupungin tunnetuimmasta maamerkistä. Arkkitehti Antoni Gaudín 1800-luvun lopulla suunnittelema katolinen temppeli Sagrada Familia oli sivuseikka.

Miehet janosivat näkevänsä argentiinalaisen Lionel Messin pelaavan kannattajiensa palvomana jokaisen jalkapalloromantikon pyhiinvaelluskohteessa. FC Barcelonan kotistadion Camp Nou on miesten toteutunut märkä uni. Tunteiden ja tuoksujen ohella Camp Noun stadion kätkee sisälleen maailman suurimman jalkapallomuseon.

Osa matkaporukasta kuului tottuneeseen reissaajakuntaan, mutta parille kaverille passin jalkapallomatkalle kaivaminen katkaisi vuosikymmeniä jatkuneen suomettumisen putken. Vuosi 2010 sai matkaajien kannalta loistavan loppuhuipennuksen, jonka samalla sekoitti hyvin työn ja huvin pakkaa.

Pakettina tai omatoimisesti

Urheilumatkoihin panostavat yritykset myyvät valmiita paketteja, jonka hankkimalla voi keskittyä olennaiseen. Omatoimisen budjettimatkailijan on syytä varmistaa jo ennen lentojen varaamista ensimmäiseksi urheilutapahtumaan myytävien lippujen saatavuus.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Esimerkiksi Englannin Valioliigaseurojen kotiottelut myydään usein loppuun hyvissä ajoin ja vapaiden paikkojen suhteen on olemassa muitakin kriteereitä kuin maksukyky. Uskomukset ja oletukset selkenevät, kun ensimmäiseksi käy kilpailutapahtuman järjestäjien kotisivuilla.

Jos olet kiinnostunut kannustamaan Suomen omia urheilijoita, ovat lajiliitot parhaita tietolähteitä. Urheilu tarjoaa eri kansakuntia yhdistävän kielen, jota ei opita koulunpenkillä, vaan intohimoisen harrastuksen parissa.

Kliimaksi tai antikliimaksi

Urheilutapahtuman pohjalta tehtyyn matkapäätökseen sisältyy aina sisäänrakennettu kliimaksi, kilpailun tai ottelun tulos. Se tosin välillä on myös antikliimaksi, jos asiaa kysytään vaikkapa taannoin Moldovassa vierailleilta Suomen jalkapallomaajoukkueen kannattajilta.

Jouni Lampinen