Hyppää sisältöön

Menetitkö matkasi? Näin haet korvauksia Air Finlandin konkurssista

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 27.06.2012
Kuluttajavirasto tiedottaa konkurssiin ajautuneen Air Finlandin asiakkaita korvausten hakemisesta.

Valmismatkat korvataan vakuudesta

Air Finlandilla on Kuluttajavirastossa konkurssin varalle asetettu vakuus, josta maksetaan korvaukset valmismatkan tai tilauslentolipun ostaneille asiakkaille. Valmismatkaksi luetaan kahden tai useamman matkailupalvelun yhdistelmä, joka myydään yhdistettyyn hintaan. Reittilentoja ei vakuudesta korvata.

  • Jos olet maksanut matkasi suoraan Air Finlandille, toimita sähköinen korvaushakemus Kuluttajavirastolle lokakuuhun mennessä. Paperilomakkeita voi myös tiedustella Kuluttajavirastosta.
  • Jos olet ostanut matkasi joltain toiselta matkatoimistolta, ota yhteys suoraan lomapaketin myyneeseen matkatoimistoon.
  • Jos olet maksanut matkasi osittain tai kokonaan luottokortilla, voit kääntyä suoraan luottokortin myöntäjän puoleen. Hakiessasi korvauksia luottoyhtiöltä, et enää voi hakea korvauksia Kuluttajavirastolta.

Näistä kuluista voi hakea korvausta

Valmismatkan ostaneet asiakkaat voivat hakea korvausta seuraavista kuluista:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
  • Matkustajien paluukuljetus sekä majoitus kuljetukseen saakka (mikäli majoitus oli osa pakettia)
  • Maksetut ennakkomaksut ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneen matkan osuus
  • Valmismatkan ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit
  • Mikäli matkailija on maksanut majoituksen uudelleen, korvataan hotellimajoitus alkuperäisen sopimuksen mukaisesti
  • Pelkkä tilauslentokuljetus

Näitä vakuus ei korvaa

Kuluttajaviraston vakuudesta ei korvata esimerkiksi menetetystä työajasta aiheutuneita taloudellisia korvauksia tai matkaa varten otettuja rokotuksia ja vakuutuksia. Myöskään matkakohteissa ostetuista retkipaketeista ei korvauksia kerry.

Halutessaan matkailija voi hakea näitä korvauksia konkurssipesältä, jossa ne käsitellään konkurssivalvonnassa muiden velkojien vaatimusten tapaan.

Menetitkö reittilennon? Toimi näin

Air Finlandilta pelkän reittilennon tai muun yksittäisen matkailupalvelun ostaneen matkailijan tulee hakea korvauksia matkan maksutavasta riippuen.

Luottokortilla matkansa matkaneet voivat tehdä oikaisupyynnön suoraan luottoyhtiölle. Jos lasku on jo maksettu, voi rahat saada takaisin kaupat rahoittaneelta luotonantajalta.

Jos olet maksanut matkan muulla tavoin, esimerkiksi käteisellä, ota yhteyttä käräjäoikeuden määräämään pesänhoitajaan, joka laatii pesäluettelon.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Katso tarkemmat ohjeet Kuluttajaviraston sivuilta.

Lähde: Kuluttajavirasto
Kuva: Flickr / ronsaunders47

Lue myös: Näin Air Finlandin konkurssi vaikuttaa muiden matkanjärjestäjien lentoihin