Hyppää sisältöön

Kuulostaako tutulta? Näin sinunkin matkavarauksesi ovat muuttuneet

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 26.06.2013
Matkailualan asiantuntijan mukaan teknologia on tehnyt matkan varaamisesta impulssiostoksen.

Näin matkasta tuli impulssiostos

Ennen matkaa harkittiin pitkään. Haettiin esite matkatoimistosta tai R-kioskilta ja pohdittiin valitaanko viikon vai kahden viikon matka – myös hotelli valittiin annetuista vaihtoehdoista.

Nykyään matkavarausten helppous on ajanut reissaajat verkkoon, jossa hotelleja ja oheispalveluja varataan entistä useammin omatoimisesti. Matkan pituus määritellään omien aikataulujen mukaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Teknologistuminen tehostaa matkojen myyntiä ja prosesseja mahdollistaen matkatuotteen tarjoamisen entistä edullisemmin. Matkustaminen ei koskaan ole ollut yhtä edullista kuin nyt. Matkasta on tullut impulssiostos, sanoo Itä-Suomen yliopiston matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksen johtaja, professori Antti Honkanen.

Ennen posti toi liput, kun taas nykyään matkustusasiakirjat voi saada suoraan sähköpostiin tai kännykkään, joka myös muistuttaa matkasta ja kertoo mahdollisista aikataulu- tai lähtöporttimuutoksista.

Honkanen ennustaa itsepalvelun ja automatisoitujen toimintojen lisääntyvän lentoasemilla entistä enemmän. Jo nyt lähtöselvityksen voi tehdä automaattisesti myös silloin, kun mukana on ruumaan meneviä tavaroita.

Teknologia muutti matkailua

Lentoyhtiöistä esimerkiksi Norwegian tarjoaa lennoillaan pääsääntöisesti langatonta verkkoa sekä video-on-demand -palvelua, joka tuo maksullisena lisäpalveluna elokuvien ja tv-sarjojen valikoiman. Sky-call-sovellus mahdollistaa puhelut kesken matkan koti-ikävän tai työasioiden yllättäessä.

– Älypuhelimet, tablettitietokoneet ja yhteisöpalvelut muuttavat maailmaa. Olemme Facebookissa ensimmäisenä aamulla tai viimeisenä illalla. Teemme työtä tai käytämme yhteisöpalveluita ja viihdetuotteita ympäri vuorokauden sijainnista riippumatta. Ennen matkalta lähetettiin yksi postikortti, nyt päivitetään tila tuon tuostakin Facebookiin ja julkaistaan kuvia, sanoo Honkanen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Honkasen mukaan eräs selkeä kehityspiirre on vapaa-ajan ja työn raja-aidan häviäminen: ihmisten odotetaan olevan tavoitettavissa ja reagoivan, koska teknologia antaa siihen mahdollisuuden.

– Tätä kehityssuuntaa voi tietysti arvottaa myönteisenä tai kielteisenä. Mutta kiistatonta on, että teknologia pienentää maailmaa ja lähentää ihmisiä, Honkanen arvioi.

Lähde: Norwegian
Kuva: Flickr / shaggyshoo