Hyppää sisältöön

Kustomoidut kokemukset ovat hotelliasiakkaille yhä tärkeämpiä

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 03.05.2013
Sokos Hotels seuraa matkailun räätälöintitrendejä ja uudistaa konseptiaan tuntuvasti.

Asiakas tahtoo olla yksilö

Ketjuhotellien kloonien tavoin toisiaan muistuttavat huoneet ovat yhä enemmän väistymässä yksilöllisyyttä korostavien trendien alta.

Helsingin tuorein esimerkki tästä on uusinta-avajaisia vastikään juhlinut Punavuoressa sijaitseva Sokos Hotel Aleksanteri, josta uudistusten myötä tuli osa Sokos Hotellien uutta Solo-brändiä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Solossa on ennen kaikkea kyse hengestä ja tunnelmasta. Olemme inspiroineet väkeämme persoonalliseen vuorovaikutukseen ja kehittäneet joukon aistikkaita yksityiskohtia aamiaisesta huonevarustukseen. Solon hengessä olemme rohkeasti omintakeinen ja yksilöllinen paikka, hotellinjohtaja Martin Andergård kuvailee.

Remu Aaltosen hotellihuone

Aleksanterin erikoisuuksiin kuuluu esimerkiksi Remu Aaltosen suunnittelema rokkihuone, jonka persoonallinen ilme on saanut varauskirjat täyttymään nopeasti.

Omat erikoishuoneensa on omistettu myös pohjoismaiselle designille ja burleskitaiteelle. Bloggaaja-lentoemäntä Noora Kunttu on suunnitellut yhden huoneista vastaamaan erityisesti paljon matkustavien tarpeita.

Fransmanni väistyy kortteliravintolan tieltä

Näkyvä osa uudistusta on Fransmannin tilalle avattu Olipa kerran -kortteliravintola. Lähiruokaan painottuva menu muuntuu vuodenaikojen ja asiakkaiden toiveiden mukaan. Raaka-aineisiin panostaminen on helppoa, kun aivan naapurissa on keväällä uudistunut Hietalahden kauppahalli.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Aleksanterin ihmisiä yhdistää rakkaus ruokaan, ja näytämme tämän uudessa ravintolassamme. Tarkkaan valikoituja raaka-aineita noudamme aamuisin esimerkiksi itse Hietalahden kauppahallista, kertoo ravintolapäällikkö Jussi Haataja.

Olipa kerran -ravintola

Nimensä mukaisesti ravintolassa asiakasta rohkaistaan kirjoittamaan omia tarinoita muiden vieraiden iloksi. Ravintolan seinien tarinanäyttämöt on tuottanut burleskitaiteilija Bettie Blackheart. Myös levyjen soittaminen oman seurueen ja muiden ravintola-asiakkaiden viihdyttämiseksi on sallittua.

Sokos Hotellien historian suurin konseptiuudistus

Solo-alabrändin alle kuuluvat Aleksanterin lisäksi Torni Helsingissä, Paviljonki Jyväskylässä ja Tammer Tampereella. Myöhemmin keväällä Solo-perheeseen liittyvät myös Sokos Hotel Lahden Seurahuone ja Sokos Hotel Vasilievsky Pietarissa.

Solo on ensimmäinen vaihe Sokos Hotellien mittavassa, koko ketjun uudistavassa tuotekehitysprosessissa.

– Yhä useammat asiakkaat etsivät persoonallista hotellikokemusta ja yksilöllisiä tarpeitaan palvelevia paikkoja. Siksi olemme suunnitelleet tähän kasvavaan tarpeeseen erilaisia hotellityyppejä, kertoo SOK Matkailukaupan ketjuohjauksen markkinointijohtaja Outi Vitie.