Hyppää sisältöön

Hehkutusta ja loanheittoa – näin matkailijat tulkitsevat netin hotelliarvioita

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 18.11.2012
Hotelliarvioita keräävä sivusto TripAdvisor selvitti matkailijoiden varausperusteita.

Arvioista on tullut tärkeä kriteeri

Yli puolet TripAdvisor-sivustoa käyttävistä matkailijoista ei tekisi varausta hotelliin, josta ei löydy palvelussa arvosteluja. Matkailusivuston teettämän kyselyn tuloksista kertoo Tnooz-verkkosivusto.

Internetiin jätetyistä kommenteista ja arvosteluista on viime vuosina tullut merkittävä osa matkojen suunnitteluprosessia. Huimat 98 prosenttia kertoi kyselyssä pitävänsä arvosteluista saatua yleisvaikutelmaa paikkansapitävänä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Hotelliarvioita seuraaville matkailijoille näyttäisikin kehittyneen varsin hyvä lukutaito: 59 prosenttia vastaajista kertoo jättävänsä äärimmäisyyksiin viedyt kommentit omaan arvoonsa, ja vain 5 prosenttia keskittyi arvioiden negatiivisiin puoliin.

Kysely paljasti myös, että hotellien kannattaa seurata aktiivisesti asiakkaiden jättämiä kommentteja. Hotellin jättämät asialliset vastaukset antavat 84 prosentille vastaajista majapaikasta paremman kuvan. Jopa 57 prosenttia kertoi tekevänsä todennäköisemmin varauksen hotelliin, joka osoittaa näin välittävänsä asiakkaistaan.

Hotellien vastakommenteissa maltti on reissaajien mukaan valttia: 64 prosenttia ei valitsisi hotellia, jonka johtoporras jättäisi palveluun aggressiivisia viestejä asiakkaille.

Lähde: Tnooz
Kuva: Flickr / vincentq