Hyppää sisältöön

Taas uusi matkatoimisto konkurssissa – näin haet korvauksia

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 29.05.2012
Suomalainen RTG Ready to Go -matkatoimisto on ajautunut konkurssiin.

Toimi näin jos matkasi peruuntui

Valmismatkoja järjestävä RTG Ready To Go Oy -matkatoimisto on asetettu konkurssiin 22.5.2012. Yrityksellä on Kuluttajavirastossa konkurssin varalle vakuus, josta maksetaan korvaukset asiakkaille.

Jos matkasi peruuntui, seuraa näitä Kuluttajaviraston ohjeita:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
  • Jos olet maksanut matkasi osittain tai kokonaan luottokortilla, ota yhteyttä luottokortin myöntäjään. Haettuasi korvausta luottoyhtiöltä et enää voi hakea sitä Kuluttajavirastosta.
  • Jos olet maksanut matkan suoraan matkatoimistolle, toimita sähköinen korvaushakemus Kuluttajavirastoon 31.8.2012 kello 16.15 mennessä. Tarvittaessa voit pyytää myös paperilomakkeen.
  • Jos valmismatkaasi kuului majoitus ja reittilento, jonka lipun olet jo saanut, voit lähteä matkalle mutta joudut todennäköisesti maksamaan majoituksen uudelleen. Jos päätät olla lähtemättä, saat korvausta maksamastasi kokonaismäärästä.

Näistä voit periä korvauksia

Kuluttajaviraston vakuudesta voi hakea korvauksia seuraavista kuluista:

  • Matkustajien paluukuljetus ja majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen saakka, mikäli matkaan sisältyi majoitus.
  • Maksetut ennakkomaksut ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneen matkan osuus.
  • Valmismatkan ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit.
  • Mikäli valmismatkaan kuuluva majoitus on maksettu uudelleen, korvataan vakuudesta hotellimajoitus alkuperäisen sopimuksen mukaisesti.
  • Pelkkä tilauslentokuljetus.

Korvauksia ei voi periä esimerkiksi menetetystä työajasta aiheutuvista taloudellisista kustannuksista, peruutuksen aikaansaamasta mielipahasta tai rokotuksista ja retkipaketeista.

Lisätietoja ja tarkemmat ohjeet löydät Kuluttajaviraston verkkosivuilta.

Lähde: Kuluttajavirasto
Kuva: Flick / Joi