Hyppää sisältöön

Suomi näyttävästi esillä Berliinin matkamessuilla – kotimaalla pyyhkii hyvin

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 09.03.2012
Suomen matkailu on näyttävästi esillä Berliinin parhaillaan käynnissä olevilla ITB-matkamessuilla.

Ennätykset rikki – Suomi on nyt kuuma kohde

Berliinissä parhaillaan käynnissä olevat ITB-messut ovat 10 644 näytteilleasettajan jättimäinen matkailutapahtuma, jossa myös Suomi on näkyvästi esillä pohjoismaiden yhteisosastolla.

Visit Finlandin ja Matkailun edistämiskeskus MEK:n Saksan markkinointijohtaja Jyrki Oksasen mukaan Suomi on monelle kohde, joka on nähtävä kerran elämässä. Tänä vuonna ITB-messuilla on nostettu esiin erityisesti luonnonkaunista Järvi-Suomea.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Suomella menee nyt hyvin – olemme ylittämässä vuonna 2008 mitattuja huippulukuja. Lisääntynyt kilpailu ja parantuneet yhteydet ovat tehneet Suomesta kiinnostavan kohteen kuluttajille. Hintojen pudottua myös uudet kohderyhmät ovat löytäneet Suomen.

Slow travel ja anti-stress ovat termejä, jotka esiintyvät Suomen matkailusta puhuttaessa. Pohjolasta haetaan ensisijaisesti rauhaa ja luonnon läheisyyttä – kiire katkeaa tuhansien järvien keskellä tai Lapin tuntureilla.

Revontulia ja keskiyön aurinkoa

Suomen ITB-osastolla nähdään tänä vuonna reippaita tonttuja, jotka valottavat messukävijöille erikoistaitojensa saloja tonttukoulussa. Itse Joulupukki ei muilta kiireiltään ehtinyt Berliiniin, mutta onneksi pienet apulaiset edustavat valkoparran puolesta.

Joulupukin ja tonttujen lisäksi myös revontulet ovat nyt pinnalla. Santa Parkin toimitusjohtaja Ilkka Länkisen mukaan nettihitiksi noussut revontulivideo on kasvattanut kyselyjä.

– Tällaiset loistavat revontulivuodet osuvat kohdalle noin 11 vuoden sykleissä ja kestävät parhaimmillaan muutaman vuoden. Myös keskiyön aurinko ja golfmahdollisuudet tuovat matkailijoita Lappiin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Länkinen ennustaa talouden vakautumista kasvavien varausten ja isompien kyselyjen perusteella. Santa Parkilla on takanaan hyvä vuosi, jonka aikana sekä kävijämäärä että liikevaihto ovat nousseet.

– Matkamessuilta on hyvä hakea markkinatuntumaa ja konkreettista bisnestä. ITB:n kaltaiset tapahtuvat toimivat hyvänä indikaattorina sille, mitä matkailualalla on luvassa.

Suomelle huomiota kansainvälisissä medioissa

Designpääkaupunkivuotta edustavan WDC Helsinki 2012:n matkailukoordinaattori Milla Visuri iloitsee Suomen viime aikoina saamasta kansainvälisestä huomiosta. Kiinnostus on levinnyt erityisesti arvostetun New York Timesin listattua Helsingin tämän vuoden must-kohteidensa joukkoon.

– Positiivinen julkisuus on näkynyt muun muassa artikkeleina merkittävissä ulkomaisissa julkaisuissa. Myös designkahvila Kauko veikeine nousevine ja laskevine tuoleineen on saanut BBC:n kautta runsaasti huomiota ympäri maailmaa.

Saksan markkinoilla matkailijoita kiinnostaa Visurin mukaan myös ekologisuus. Kaupunkilomien ohella tiiviisti asutetun Saksan reissaajille luonto, metsä ja kestävä kehitys ovat kova sana.

Myös Lapin pääkaupunki Rovaniemi osallistuu WDC-vuoteen arktisen muotoilun ja pohjoisen kulttuurin näkökulmalla. Rovaniemen Matkailu ja Markkinointi Oy:n toimitusjohtaja Sanna Kortelainen näkee yhteistyön luontevana.

– Rovaniemi tuo design-vuoteen arktisen tuulahduksen pohjoisesta. Suomen matkailun kaksi isoa nimeä Helsinki ja Lappi ovat henkisesti yhtä suuria paikkoja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Berliinin ITB-messut ovat avoinna yleisölle 10-11.3.2012. Suomi edustaa hallissa 18.