Hyppää sisältöön

Stalkkausta vai hauska kikka – haluatko jakaa FB-profiilisi lentomatkan vierustoverille?

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 13.03.2013
Finnairin uuden palvelun avulla lentomatkustajat voivat jakaa Facebook-profiilinsa kanssamatkustajien kanssa.

Sosiaalinen lähtöselvitys paljastaa kanssamatkustajat

Finnair on lanseerannut sosiaalisen lähtöselvityspalvelun, joka yhdistää lentomatkustajat uudella tavalla. Matkustajat voivat nyt linkittää Facebook-profiilinsa nettilähtöselvitystä tehdessään muiden matkustajien nähtäväksi.

Jos matkustaja ottaa palvelun käyttöön, on mahdollista nähdä, keitä muita matkustajia lennolla on ja missä he istuvat. Vastaavasti muut matkustajat näkevät käyttäjän oman julkisen Facebook-profiilin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähtöselvityksen tehtyään asiakas voi kertoa myös ystävilleen omissa verkoistoissaan minne ovat matkalla. Palvelu ilmoittaa lisäksi arvioidun saapumisajan perille kohteeseen.

– Ihmisillä on usein tapana kertoa Facebook-kavereilleen minne ovat matkalla. Halusimme tehdä jakamisesta helpompaa, ja tuoda lähtöselvitysvaiheeseen asiakkaille uuden palvelun niille, jotka haluavat tietää kenen kanssa he matkustavat, Finnairin sosiaalisesta mediasta vastaava viestintäpäällikkö Aku Varamäki sanoo.

– Myös matkustajat, jotka kenties haluavat tavata matkoillaan uusia ihmisiä saattavat pitää uudesta palvelustamme.

Palvelun käyttäminen on vapaaehtoista

Sosiaalinen lähtöselvitys näyttää muille käyttäjille ainoastaan asiakkaan julkisen Facebook-profiilin ja profiili näkyy vain asiakkaille, jotka ovat itse tehneet lähtöselvityksen samalle lennolle.

Palvelun käyttö on Finnairin mukaan täysin vapaaehtoista ja edelleen on siis mahdollista matkustaa jakamatta tietojaan, kuten ennenkin. Facebook-jaon voi myös ottaa pois käytöstä milloin tahansa, jolloin profiilin tiedot eivät enää näy muille matkustajille istuinpaikkakartan yhteydessä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ensimmäisessä vaiheessa palvelu toimii yhdessä Facebookin kanssa, ja muita sosiaalisia verkostoja lisätään palveluun myöhemmin. Palvelu toteutettiin yhdessä Amadeus IT Groupin kanssa.

Mitä mieltä olet – oletko valmis jakamaan tietosi muiden samassa koneessa matkustavien kanssa? Ota kantaa kommenttiboksissa!