Hyppää sisältöön

Näin venäläiset törsäävät Suomessa: “Lapset ovat loman tähtiä”

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 19.06.2013
Tuoreen selvityksen mukaan venäläiset panostavat lomaan, lapsiin ja terveyteen.

Finland on venäläisille Funland

Team Finland -verkostossa toimivat Finpron ja Tekesin asiantuntijat selvittivät Venäjän kasvavan keskiluokan kulutustottumuksia.

– Loma on venäläisperheen vuoden odotetuin hetki, johon panostetaan paljon. Lomaan varataan reilusti rahaa ja ne myös halutaan käyttää – inflaatio ei kannusta säästämään, kertoo Finpron Pietarin vientikeskuksen päällikkö Kirsi-Maarit Poljatschenko.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Venäläiset ovat Suomen matkallaan myös kiinnostuneita hoitamaan terveyttään ja mahdollisesti myös kouluttautumaan.

– Esimerkiksi käytännön englannin kielikurssi yhdistettynä lomaan olisi oivallinen kiireiselle keskiluokkaiselle venäläiselle aikuiselle. Vanhemmat saattaisivat kiinnostua lasten kielikursseista lomakeskuksessa järvimaisemassa. Tärkeää on, että koko perheelle löytyy tekemistä.

Venäläisten terveysintoa selittää heikko rahallinen korvaus sairauspoissaoloista, jonka johdosta venäläiset panostavat ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon ja lääkkeisiin. Lomaan voidaan yhdistää terveyspalveluita tai käynti plastiikkakirurgilla.

– Lapset ovat loman tähtiä. Heitä hemmotellaan kaikin tavoin ostamalla kulutustavaroita ja erilaisia elämyspalveluita. Esimerkiksi Heureka ja liikuntapuisto HopLop ovat suosittuja palveluita, koska sellaisia ei Venäjällä ole, kertoo Poljatschenko.

Terveellinen ruoka kiinnostaa

Poljatschenkon mukaan venäläiset katsovat ruoan alkuperää tarkasti. Venäjällä lähiruoka ei ole kysyttyä, koska paikallisiin elintarvikevalmistajiin ei luoteta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Suomalainen ruoka nauttii Venäjällä hyvästä maineesta, ja tutkimuksen mukaan sillä on erinomaisia mahdollisuuksia Venäjällä. Pietarilaiselle perheelle suomalainen ruoka on arvostettua lähiruokaa, kertoo Poljatschenko.

Lastenruokien koostumus kiinnostaa venäläisiä, ja erityisesti odottavien äitien ravintotarpeet ja hyvinvointi tiedostetaan voimakkaasti. Terveystietoiset kuluttajat kiinnittävät intohimoisesti huomiota ruuan ainesosiin. Kiireisiä venäläisiä kiinnostaa myös terveellinen pikaruoka.

Tutkimuksessa haastateltiin 1 300 venäläisperhettä, jotka käyttävät keskimäärin 52 000 euroa vuodessa.

Lähde: Finpro
Kuva: Flickr / V31S70