Hyppää sisältöön

Matka uskontojen alkulähteelle Israeliin

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 10.06.2013
Kolmen uskonnon pyhä maa Israel on aarreaitta kulttuurihistoriasta ja uskonnoista kiinnostuneille matkailijoille.

Israel on täynnä uskontojen historiaa

Israel on pinta-alaltaan niin pieni valtio, että lyhyelläkin kiertomatkalla ehtii nähdä runsaasti erilaisia uskontojen historiaan liittyviä nähtävyyksiä, kaupungeista luontokohteisiin ja raunioihin. Klassinen kierros alkaa Tel Avivin Vanhasta Jaffasta, jatkuu Pohjois-Israeliin Galilean alueelle ja päättyy Kuolleenmeren kautta Jerusalemiin, kolmen uskonnon pyhään kaupunkiin.

Raamatun tapahtumat sijoittuvat niin kutsutulle pyhälle maalle, jonka ydinaluetta on nykyinen Israel. Kiertomatkalla ympäri Israelin voi nähdä Vanhan ja Uuden testamentin tarinoiden heräävän henkiin sekä tutustua myös islamin pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tyypillistä Israelin matkakohteille on eri uskontojen ja kulttuurien rinnakkaiselo. Usein lähellä toisiaan voi nähdä niin moskeijoita, synagogia kuin kirkkojakin. Myös monien historiallisten tarinoiden tapahtumapaikat liittyvät yhtälailla niin juutalaisuuden, kristinuskon kuin islaminkin yhteiseen perintöön.

Kierros alkaa Vanhan Jaffan muinaisesta satamakaupungista

Israelin kansainväliselle Ben Gurion -lentokentälle saavuttaessa on nopeinta ja käytännöllisiltä jatkaa matkaa Tel Aviviin, jossa sijaitsee kaikille kolmelle uskonnolle tärkeä paikka, yli 4000 vuotta vanha Jaffan satamakaupunki.

Jaffa on pieni historiallinen kaupunki, jonka nykyinen ulkoasu on peräisin arabivalloittajilta. Kaupunginmuurien sisälle kätkeytyy niin juutalaisten, muslimien kuin kristittyjenkin historiaa, ja kaikkien kolmen uskontokunnan rakennukset ovat Jaffan kaupungissa edustettuina.

Jaffa mainitaan sekä Uudessa että Vanhassa testamentissa. Tärkein kaupunkiin liittyvä legenda on Joonan tarina: Joonan kerrotaan ajautuneen kalan vatsaan juuri Jaffan satamassa.

Muinainen Caesaria ja moderni Haifa

Jaffasta matka jatkuu pohjoiseen pitkin Välimeren rannikkoa. Ennen suurehkoa ja modernisoitunutta Haifan kaupunkia vastaan tulee Caesarian arkeloginen alue. Caesaria oli alun perin juutalainen kaupunki, joka siirtyi muinaisen Rooman vallan alle.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Historiansa osalta Caesaria on tärkeä kohde kristityille, sillä kentauri Korneliuksen kerrotaan ottaneen vastaan kasteen Pietarilta Caesariassa. Nykyään alue on Israelin tärkeimpiä arkeologisia kaivauskohteita, ja näyttävin nähtävyys on yhä pystyssä oleva akvedukti.

Caesariasta tie johtaa Haifan kaupunkiin, jossa sijaitseva Carmel-vuori liittyy keskeisesti profeetta Elian tarinaan Vanhassa testamentissa. Myös Elian hauta sijaitsee Haifassa, mutta uskontojen kannalta monipuolisempi kohde on parin tunnin ajamatkan päässä sijaitseva Akko, jonka vanhakaupunki lukeutuu Unescon maailmanperintölistalle.

Akko – Israelin toiseksi tärkein historiallinen kaupunki

Akkon kaupunkia pidetään Israelin toiseksi tärkeimpänä historiallisena kaupunkikohteena Jerusalemin jälkeen. Akkoa ovat hallinneet niin ristiretkeläiset kuin muslimit, ja yrittipä Napoleonkin aikanaan valloittaa kaupungin, joka on sijainniltaan kuin Israelin portti Eurooppaan.

Akkon nykyinen vanhakaupunki on peräisin muslimien valtakaudelta, mutta kaupungin rakennuskanta on säilyttänyt myös muita vaikutteita. Esimerkiksi ristiretkeläisten vanhaa rakennuskantaa on esillä restauroituna, ja Akko onkin Israelin vaikuttavimpia kulttuurien ja uskontojen kohtauspaikkoja, jossa sijaitsee sulassa sovussa moskeijoita, kristittyjen luostareita ja juutalaisten rakennuksia.

Raamatun ydinmaalle Galileaan

Akkosta ei ole pitkä matka Raamatun todelliselle ydinmaalle eli Galileaan.

Runsaiden vesistöjen ja hedelmällisten laaksojen Galilea on ollut tiheästi asuttu alue muinaisista ajoista lähtien, eikä maisema ole monin paikoin juuri muuttunut Raamatun aikaisesta. ”Silmiä ei tarvitse sulkea, ne tarvitsee vain avata, jotta voi kuvitella Jeesuksen Galilean maisemiin”, kuuluu tunnettu sanonta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Galilean alueella on runsaasti pieniä näkemisen arvoisia paikkoja, joita on lähes mahdotonta nähdä kerralla. Tarjontaa kuuluu niin muinaisjäänteitä, pieniä muslimikyliä kuin juutalaisten pyhiä kohteita ja Jeesuksen toiminnan oletettuja tapahtumapaikkoja.

Galilean yksittäisistä kohteista tärkeimmät ovat kristinuskolle keskeiset Nasaret ja Genesaretinjärven ympäristö sekä juutalaisten pyhät kaupungit Safred ja Tiberias, joista jälkimmäinen on elinvoimainen turistikeskus ja soveltuu hyvin yöpymispaikaksi Galilean-retkellä.

Lisäksi katsastamisen arvoinen alue on arkeologinen muinaiskohde Megiddo eli niin kutsuttu Harmageddon, jonne Uuden testamentin mukaan hyvä ja paha kokoontuvat viimeiseen taisteluun.

Kristitylle tärkeät Genesaretinjärvi ja Nasaret

Genesaretinjärvi on Raamatun järvi, jonka rannalla Jeesus kokosi ensimmäiset opetuslapsensa. Järven ympäristössä sijaitsevalla vuorella Jeesus taas piti kuuluisan vuorisaarnansa.

Kristinuskon alkutaipaleen jäljillä kulkeva pääsee kävelemään järven pohjoispuolella erityistä reittiä, joka vie apostoli Pietarin kotipaikan, muinaisen Kapernaumin kaupungin raunioilta paikkaan, jossa Jeesuksen kerrotaan ruokkineen suuren väkijoukon moninkertaistamalla leivän ja kalan määrän.

Nasaret on toinen Galilean alueen huippukohteista. Jeesuksen nuoruuden ajan kaupunki oli 2000 vuotta sitten vain kyläpahanen, mutta nykyinen Nasaret on Israelin suurin arabikaupunki, islamin ja kristinuskon todellinen kohtauspaikka.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Nasaret kasvoi kylästä kaupungksi etenkin Bysantin aikana, joitakin satoja vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen. Halu nähdä paikka jossa Neitsyt Maria ja Jeesus olivat eläneet, teki kaupungista suositun pyhiinvaelluskohteen, jonne nousi useita hienoja kirkko- ja luostarirakennuksia. Myöhemmin kaupunki sai nykyään leimalliset arabipiirteensä ja muodostui näin kristinuskon ja islamin kohtauspaikaksi.

Juutalaisten historiasta kiinnostuneet taas löytävät näkemistä ja kokemista etenkin Safedista, jossa on lukuisia synagogia ja joka on juutalaisen uskonnon opetuksen ikiaikaisia keskuspaikkoja.

Betlehem ja Kuolleenmeren alue

Galileasta tie vie takaisin etelään, jossa kannattaa vierailla paitsi Kuolleellamerellä myös Masadan erikoismuotoisen kukkulalinnoituksen raunioilla. Masada oli linnoitus, jonka juutalaiset aikoinaan valloittivat roomalaisilta ja jota roomalaiset joutuivat piirittämään yli kaksi vuotta, ennen kuin valloitus onnistui. Tarinan mukaan juutalaiset puolustajat tekivät piirityksen loppuvaiheessa joukkoitsemurhan.

Lähellä Kuolluttamerta sijaitsee Jeesuksen syntymäpaikka Betlehem, joka kristittyjen matkaajien tärkeimpiä kohteita Israelissa. Itse asiassa Betlehem sijaitsee Länsirannalla, mutta yleensä turistit eivät kohtaa ongelmia vieraillessaan kaupungissa, jonne pääsee vain turva- ja passintarkastuksen jälkeen. Betlehem on myös juutalaisten kuningas Daavidin kotikaupunki.

Betlehemin tärkein nähtävyys on kristikunnan tärkeimpiin kirkkoihin lukeutuva Syntymäkirkko, joka on jaettu eri kirkkokuntien kesken. Syntymäkirkossa vierailun lisäksi Betlehemin vanhassakaupungissa ja museoissa vierähtää helposti aikaa puolesta päivästä päivään.

Päätepisteenä Jerusalem

Pyhän maan kierroksen kruunaa Jerusalem, joka on matkakohteena ainutlaatuinen. Esimerkiksi Tripadvisor pitää Jerusalemia maailman 13. kiinnostavimpina matkakohteena Top 25 -listallaan.

Jerusalemissa kolmen uskonnon rinnakkaiselo on kaikkein vilkkainta. Etenkin vanhassakaupungissa eri uskontokuntien korttelit sijaitsevat niin lähekkäin toisiaan, että matkailija hämmästyy helposti näkemästään ja kokemastaan.

Kolmen uskonnon läsnäolo näkyy mielenkiintoisesti myös Jerusalemin arkipäivässä. Esimerkiksi juutalaiset kaupat ja ravintolat sulkevat ovensa perjantai-iltana auetakseen sunnuntaina, jolloin taas kristityt liikkeet ovat kiinni.

Jerusalemin nähtävyyksien koluamisessa vierähtää helposti useampi päivä. Nähtävyyksistä tärkeimmät sijaitsevat Jerusalemin vanhassakaupungissa sekä Öljymäellä ja Siionin vuorella.

Miten uskontojen jäljille Israeliin?

Mietittäessä vierailua Israelin uskontomatkakohteille kannattaa ensiksi miettiä, mitä haluaa nähdä ja mitä uskontoa painottaa. Eniten nähtävää riittää juutalaisuuden ja kristinuskon kohteissa, kun taas ensijaisesti islamista kiinnostuneen kannattaa laajentaa matkaa myös muualle Lähi-itään.

Lyhyiden etäisyyksien vuoksi Israelissa ehtii nähdä saman päivän sisällä monta yksittäistä kohdetta. Suuremmat kaupungit tosin vaativat puolesta päivästä useampaan päivään aikaa. Kohteiden runsauden vuoksi helpoin tapa liikkua on auto, jonka vuokraus kannattaa etenkin Galilean alueella.

Omatoimisen matkailun sijaan voi tietysti suunnata myös valmiille kiertomatkalle, joita järjestävät Suomessa vaihdellen muun muassa erilaiset yhdistykset, seurat ja myös matkatoimistot.

Teksti: Panu Lempiäinen
Kuvat: Go Israel, iStockphoto

Kirjoittajan blogi Rantapallossa: Panun matkat