Suomalainen matkustaa rehellisesti
Hotels.comin kyselyssä tutkittiin vastaajien kokemuksia huijaamisesta hotelleissa paremman kohtelun tai lisäpalveluiden toivossa. Hotels.com toteutti kyselyn yhdessä Plaza.fi:n Matkalaukku-sivuston kanssa. Kyselyyn vastasi yhteensä 1113 henkilöä aikavälillä 15.-30.3.2010.
Rehellisyys suomalaisen perii
Suomalaisilta tiedusteltiin muun muassa sitä, ovatko he ikinä väittäneet olevansa häälomalla saadakseen hotellilta lisäetuja. Vain 1,3 prosenttia tunnusti tehneensä näin, ja yleisin onnittelulahja hotellilta oli ollut pullo kuohuvaa.
Suhdettaan totuudessa pysyttelyyn enemmistö (64,4%) kuvasi vaihtoehdolla “en ikinä huijaisi saadakseni jotain ilmaiseksi”, ja tätä moni korosti myös vapaamuotoisissa vastauksissaan. Näissä vapaamuotoisissa vastauksissa mainittiin useaan otteeseen sanonta “rehellisyys maan perii”.
Ovatko suomalaiset sitten aivan pulmusia? Vastaajista 59,4 prosenttia tunnusti, ettei huomauttaisi virheellisestä laskusta, jos siinä ei olisikaan veloitettu kaikkia summia. Samoin moni oli ottanut hotellihuoneesta pieniä shampoopulloja matkamuistoiksi. Isommat tavarat, kuten pyyhkeet ja aamutohvelit oli kuitenkin jätetty rauhaan.
Vapaamuotoisissa kysymyksissä vastaajat saivat kertoa, mitä muuta olivat tehneet. Moni näki tarpeelliseksi tehdä synninpäästöjä pienistä asioista, kuten siitä että olivat valittaneet huonosta palvelusta tai hotellin tekemistä virheistä.
Salanimi: Smith tai Nieminen
Suomalaisista matkaajista vain 1,1 prosenttia on käyttänyt salanimeä kirjautuessaan hotelliin. Salanimen käyttöön turvaudutaan eniten silloin,
kun hotelliin ollaan kirjautumassa väärässä seurassa. Annetuista nimivaihtoehdoista Nieminen selvisi suosituimmaksi. Useissa vapaamuotoisissa vastauksissa kuitenkin mainittiin nimi Smith hyvänä salanimenä.