Hyppää sisältöön

Hauki tuo matkailueurot Suomeen

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 23.12.2009
Suomi on maailman vesistöisin maa, mutta maailmalla lähes tuntematon kalastusmatkailukohde.

Uuden kalastusmatkailuportaalin visitfinland.com/fishing avulla tähän tiedonpuutteeseen tulee muutos. Kalastussivusto avautuu matkailun maaportaalin yhteyteen niin sanottuna micrositena. Alkuvaiheessa Suomi esitellään kalapaikkana suomeksi ja englanniksi. Venäjänkielinen versio valmistuu heti alkuvuodesta ja jatkossa käännökset tehdään kaikilla 10 portaalikielellä.

Visitfinland.com/fishing perussivusto esittelee Suomen suuralueet, suurimmat vesistöt, kalalajit ja palvelut sekä antaa taustatietoa helpottamaan koti- ja ulkomaisia asiakkaita kalastuslomansa suunnittelussa. Kalastusmatkalla tarvittavat palvelut voi myös varata suoraan portaalista. Matkan jälkeen Our Finland -yhteisöosiossa matkailija voi kertoa sanoin, kuvin ja videoin muille hengenheimolaisilleen vaikka sen, missä päin Suomea elämän suurin kala karkasi. Sivuja tullaan jatkossa täydentämään uusien alueiden, vesistöjen ja palveluiden esittelyillä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vahvuudet ja kokonaistarjonta esille

Valkolihaiset, luontaisesti lisääntyvät kalalajit, hauki, kuha ja ahven – Lapissa myös harjus – ovat Suomen vetovoimatekijöitä, jotka on selvästi nostettu esille portaalissa. Näitä lajeja on helppo kalastaa monissa vesistöissä ja saalisvarmuus on hyvä. Metrinen hauki ja kilon harjus ovat todellisia suurkaloja monille ulkomaisille kalastajille. Maailmalla on paljon tiettyyn kalalajiin tai kalastusmuotoon erikoistuneita kalastajia. Niinpä erilaiset särkikalat, lohikalat ja monet muut lajit ovat myös tärkeitä kalastusmatkailumme kannalta. Vesistöjen laajuus ja monipuolisuus ja mahdollisuus kalastaa omassa rauhassa kauniissa luonnossa ovat Suomen vahvuuksia.

KalaSuomi on tuntematon – kalastus suosituin aktiviteetti

Ulkomailla – viimeisimpien selvitysten mukaan jopa niinkin lähellä kuin Baltian maissa – Suomesta tunnetaan kalastusmatkailukohteena lähes yksinomaan Ahvenanmaa.

2000-luvulla erityisesti Venäjälle suunnatut ensimmäiset varsinaiset kalastusmatkailun markkinointitoimenpiteet ovat osoittaneet, että kysyntää löytyy, kun kalastustarjonta viedään ulkomaisten kuluttajien ja matkanjärjestäjien tietoisuuteen heidän omalla äidinkielellään.

Tilastokeskuksen ja Matkailun edistämiskeskuksen viimeisimmän rajahaastattelututkimuksen mukaan lähes 300 000 ulkomaalaista matkailijaa kalasti Suomen matkansa aikana vuonna 2008. Kalastus oli ylivoimaisesti suosituin kesä-aktiviteetti muista maista tulleiden vieraiden keskuudessa. Euroopassa ja Venäjällä arvioidaan olevan 60-70 miljoonaa kalastuksen harrastajaa.