Kuva:
Junavaunun penkkejä

VR sai epäpalkinto Seitikin – “jatkuvaa matkustajista piittaamatonta toimintaa”

Matkailutoimittajien kilta on myöntänyt vuosittaisen matkailun epäpalkintonsa Seitikin VR Groupille.

Vuosittainen palkintojenjako Matka 2012 -messuilla

Matkailutoimittajien kilta jakaa vuosittain Matkamessujen yhteydessä kunniakirjat vuoden parhaille koti- ja ulkomaisille kohteille sekä matkailuilmiöille.

Samalla jaetaan myös epäpalkinto Seitikki, jonka tänä vuonna sai sitkeiden ongelmien parissa kamppaileva VR.

Palkitsemisperusteeksi Matkailutoimittajien kilta tiivistää jatkuvan matkustajista piittaamattoman toiminnan. Hintoja korotetaan ja samalla palvelun tasoa lasketaan.

Jatkuvaa myöhästelyä, kalusto-ongelmia ja huonoa viestintää

Matkailutoimittajien killan palkitsemisperusteet kuuluvat seuraavasti:

VR Group on viime vuosien toiminnallaan onnistunut tuhoamaan entisen hyvän maineensa ja menettämään niin asiakkaiden kuin omiensa luottamuksen.

Junien jatkuva myöhästely, vuorojen perumiset, ”yllätyksenä” tullut konduktööripula, kalusto-ongelmat, ylimielinen ja surkea kriisiviestintä sekä epäonnistunut lippu-uudistus eivät ole estäneet valtio-omisteista yhtiötä luomasta johdolle pikavaurastumisen mahdollistavaa bonuspalkkio-ohjelmaa.

Täysien bonusten saavuttamiseksi liikevoittoa on pyritty kasvattamaan mm. säästämällä, hintoja korottamalla ja alennuksia poistamalla. Nämä toimet ovat yhdessä ja erikseen joko luoneet tai pahentaneet yhtiön kaikkia ongelmia.

VR ei ole pörssiyhtiö, vaan perustettu suorittamaan yhteiskunnallista palvelua. Ilmastonmuutoksen aikakautena on täysin käsittämätöntä, että ekologisimmasta matkustustavasta, junasta, on Suomessa tullut niin kallis, ettei se enää pärjää hintakilpailussa autolle tai edes lentokoneelle.

Kuva: VR Group / Soile Laaksonen

Päivitetty: 19.1.2012

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (48 votes, average: 4,98 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

6 kommenttia

Onhan se toki niin, että ihmiset hermostuvat pienistä myöhästymisistä turhankin herkästi, kun kyseessä on juna. Monet motkottavat jo muutamaan minuutin myöhästymisestä, kun taas bussilla kuljettaessa pidempiäkin myöhästymisiä pidetään luonnollisina – eihän huonolle kelille tai liikenneruuhkalle mitään voi.

On kuitenkin totta, että VR on mokaillut pahasti. Itse siedin myöhästymisiä kauan, mutta lopulta ei viikottaisilla junamatkoilla enää reilun tunnin myöhästymisvarakaan riittänyt. Matkat venyivät niin usein kymmenistä minuuteista useisiin tunteihin. Jos hinnat olisivat toiset, sietokyky olisi varmaan yhä venynyt. Nykyisillä hinnoilla siirryin kuitenkin linja-automatkustajaksi – rahoilleen saa sentään vähän enemmän vastinetta.

Hyvin on minunkin matkoillani junat kulkeneet. Ei ole satanut sisään ja istuinpaikkakin on yleensä löytynyt joten ei Vr:n toiminnassa ole mitään vikaa. Hintakin on täysin kohdallaan. Näin hyvistä palveluista maksaisin vaikka tuplahinnan. Kerran konduktöörikin toivotti mukavaa viikonloppua niin tulipa hyvä mieli. Myöhässähän junat on yleensä olleet mutta ne kellä on kiire menkööt autolla. Junissa on rattoisa tunnelma eikä sinne uraputkilaisia tietokoneineen tarvittaisikaan. Hyvä Vr tästä on hyvä jatkaa, nostakaa vaan lipun hintaa vaikka reilumminkin kyllä me maksetaan! On se niin mukava aina junassa olla! Ja johtajalle terveisiä nyt olisi palkankorotus kohdallaan!

Yli 100 euroa meno-paluu Helsingistä Seinäjoelle. Viiden hengen porukalla yli 500 euroa (ryhmäale 20% on 6 henkeä). Kohtuu on aika kaukana tästä riistosta!

Mulla ei ole suuria valittamisia VR:n toiminnasta, jos vähän myöhästyy, so what, ihmisrt vaan kuroo omat aikataulunsa kireiksi. Kerran särkyi veturi ja matka venyi 2, 5 h, mut ei sekään loppupeleissä haitannut.

Itse olen erittäin tyytyväinen VR:n toimintaan, koska silloin kuin jotain sattuu; esimerkiksi radalla (alle jääminen tai vastaava) niin konduktöörit ilmottavat asiasta rauhallisesti eikä paniikkia luoden. Myös asiakaspalvelu on hyvä, joskus hyvin harvoin näkee happamia konduktöörejä, mutta ei kukaan ole täydellinen.

Kiitos!

Onneksi itse junat ovat matkoillani kulkeneet hyvin mutta pari kertaa olen itse nähnyt ja kuullut aseman lipunmyyjien pyytävän liikaa lipunhintaa, jättäen heille juuri annetun alennuslipun huomiotta.

Vasta asiasta huomautettaessa ovat juuri annetun lipun huomanneet edestään. Onko Vr:ä näin polttava rahantarve vai onko kyseinen toiminta aktiivista yksityisyrittäjyyttä ?