Hyppää sisältöön

Vastuullisia matkailuvalintoja

Kirjoittajan oletuskuva
Päivitetty: 29.03.2011
Vastuullisen matkailun periaatteiden noudattaminen tarjoaa vielä haastetta suomalaisille.

Matka 2009 -messujen teema on Vastuu yhteisestä maailmasta, joten Matkamessut halusi selvittää, miten vastuullisuus huomioidaan osana matkustusharrastusta. Viime vuoden aikana matkustaneista suomalaisista 97 prosenttia asetti matkaa valitessa odotetusti matkakohteen kiinnostavuuden tärkeimmäksi valintakriteeriksi. Toiseksi tärkeimmäksi nousee matkan hinta, joka on tärkeä kriteeri 91 prosentille suomalaisista. Kolmansina tulevat toivotunlaiset olosuhteet ja hotellin sijainti 86 prosentilla, neljäntenä hotellin taso 77 prosentilla ja viidentenä paikallinen hintataso 71 prosentilla.

Vastuulliseen matkailuun liittyvät asiat vaikuttavat vähiten matkan valinnassa, vaikka moni suomalainen pitää niitäkin tärkeinä. Paikallisten elinkeinojen suosimista pitää tärkeänä matkanvalintakriteerinä 43 prosenttia, hotellin ympäristöluokitusta kolmannes, eli 36 prosenttia ja matkan aiheuttamia päästöjä viidennes, eli 21 prosenttia. Naiset huomioivat miehiä paremmin vastuulliseen matkailuun liittyvät asiat, ja ovat selvästi miehiä valmiimpia tekemään vastuullisia matkailutekoja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vastuullisia tekoja

Mutta tehdään sitä lomillakin vastuullisia matkailutekoja. Vuoden 2008 aikana matkustaneiden yleisin vastuullinen matkailuteko viimeisimmällä matkalla on ollut rahan käyttäminen paikallisiin tuotteisiin ja palveluihin. Näin on toiminut 57 prosenttia viime vuonna matkustaneista. Toisella sijalla on perehtyminen etukäteen matkakohteen tapoihin ja kulttuuriin ja käyttäytyminen niitä kunnioittaen, mitä on noudattanut 32 prosenttia vastanneista. Kolmannella sijalla vastuullisten matkailutekojen joukossa on veden ja sähkön käyttäminen matkalla säästäen, mitä on tehnyt neljännes vastaajista, eli 24 prosenttia. Ympäristösyiden perusteella matkustusmuodon, matkakohteen tai hotellin ilmoitti valinneensa vain pieni joukko, 2-6 prosenttia, vuoden aikana matkustaneista. Neljännes vastaajista ei tehnyt lomallaan yhtään vastuullista matkailutekoa.

Viime vuonna matkustaneet suomalaiset ovat valmiita kasvattamaan matkailun positiivisia vaikutuksia ja pienentämään sen negatiivisia vaikutuksia lähinnä pienillä ja edullisilla teoilla. Nuoret ja opiskelijat taas ovat muita ryhmiä valmiimpia maksamaan ympäristöystävällisestä vaihtoehdosta enemmän. Viime vuonna matkustaneista 12 prosenttia olisi valmis maksamaan vapaaehtoisen maksun matkan aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä.

Kuvitteellinen päästökiintiö: suomalaiset eivät tingi lomamatkailusta

Kun vastaajien eteen aseteltiin kuvitteellinen tilanne, jossa jokaisella olisi henkilökohtainen päästökiintiö, matkailusta ei haluttu tinkiä. Päästökiintiön puitteissa suomalaiset olisivat valmiita tinkimään lähinnä arkeen ja kotiin vaikuttavissa asioissa, kuten tavaroiden korjaamisessa, kierrättämisessä ja vihreän sähkön käyttämisessä. Jonkin verran oltaisiin valmiita tinkimään myös yksityisestä autoilusta ja matkustamisesta, eli kulkemaan työmatkat julkisilla liikennevälineillä tai kimppakyydeillä ja korvaamalla ulkomaan matkat kotimaan matkoilla. Tiukimmin suomalaiset pitävät kiinni lomamatkailusta, lihansyönnistä ja kesämökkeilystä.

Mitä on vastuullinen matkailu?

Vastuullinen matkailu on käsitteenä melko uusi, mutta suomalaiset yhdistävät sen melko hyvin matkailuun liittyviin ympäristö-, sosiaalisiin ja kulttuurisiin asioihin. Suurimpana, vastuullista matkailua selittävänä ryhmänä, mainitaan ympäristöasiat, jotka tunnistaa vastuulliseksi matkailuksi 63 prosenttia vastanneista. Vastuullisen matkailun liittää sosiaalisiin ja kulttuurisiin asioihin reilu kolmannes vastaajista. Neljännes suomalaisista ei osaa määrittää vastuullisen matkailun käsitettä mitenkään.