Hyppää sisältöön

Näin pääkaupunkiseudun joukkoliikenne tulee lähivuosina muuttumaan

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 17.07.2013
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä tapahtuu paljon muutoksia tulevien vuosien aikana.

Jokerista luovutaan

Tämän vuoden elokuussa Itäkeskuksesta Westendiin kulkevan Jokerilinjan, eli bussilinjan numero 550, siniset bussit vaihtuvat oransseiksi. Samalla kokeiluun otetaan raitiovaunuista tuttu käytäntö, jossa kulkuneuvoon voi nousta kaikista ovista.

Jokeri-nimityksen korvaa runkolinja. Runkolinja on tihein, noin viiden minuutin vuorovälein kulkeva bussilinja, jonka tunnus on 500. Uusia runkolinjoja suunnitellaan otettavan käyttöön tulevina vuosina ja niiden siirtämistä raiteille pohditaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vuosi 2015 täynnä muutoksia

Sekä Länsimetro että Kehärata on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2015.

Länsimetro liittää loppuvuodesta Espoon mukaan pääkaupunkiseudun metroverkostoon. Seitsemän uutta asemaa kattava Länsimetro kulkee Ruoholahdesta Lauttasaaren kautta aina Matinkylään asti.

Heinäkuussa puolestaan otetaan käyttöön uusi Kehärata. Nimensä mukaisesti kehämäinen junarata parantaa kulkuyhteyksiä muun muassa Helsinki-Vantaan lentokentälle. Kehärataa pitkin junalla pääsee suhauttamaan lentoasemalta Tikkurilaan kahdeksassa minuutissa ja Helsingin keskustaan puolessa tunnissa.

Vyöhykemalliin siirtyminen

Nykyisin pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen lippujen hinnoittelu perustuu kuntarajoihin. Vuonna 2016 siirrytään useista Euroopan suurkaupungeista tuttuun vyöhykemalliin.

Pääkaupunkiseutu tullaan näillä näkymin jakamaan neljään vyöhykkeeseen, jotka eivät perustu kuntien rajoihin. Nykyisistä kuntien sisäisistä lipusta ja seutulipuista tullaan siis luopumaan. Jatkossa matkustajat voivat ladata matkakortilleen vähintään kaksi vyöhykettä kattavan lipun. Yhden vyöhykkeen lippuja ei tulla myymään, mitä HSL perustelee hinnoittelun tasavertaisuudella eri vyöhykkeillä asuvien välillä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde: HSL
Kuva: Flickr / Northsky71