Hyppää sisältöön

Merkittävä ennakkopäätös? Asiakkaalle korvauksia toimimattomasta hotelliverkosta

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 17.12.2015
Hotellien verkkoyhteyden laatu jättää usein toivomisen varaa. Usein kaikki sujuu ongelmitta, mutta joskus verkkoon ei lupauksista huolimatta pääse lainkaan.

Internet on nykymatkailijoille yhä tärkeämpi lomallakin

Verkkosivusto Kanaria24.com kertoo tapauksesta, jossa kanarialainen hotelli lupasi asiakkailleen ilmaisen nettiyhteyden, joka ei todellisuudessa kuitenkaan toiminut koko loman aikana. Nyt asiakas on saanut päätöksen korvauksesta.

Hotels.comin päätös on merkittävä ennakkotapaus ja antaa signaalin myös muille, jotka ovat joutuneet kärsimään onnettomista nettiyhteyksistä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kanaria24:n mukaan Hotels.com lupasi hyvittää maksetusta hotellihuoneen hinnasta 30 prosenttia. Päätös on looginen, kun hotelli oli ilmoittanut, että hintaan sisältyy huoneen lisäksi aamiainen ja ilmainen nettiyhteys. Aamiainen ja huone toimivat, mutta kolmas tarjottu palvelu eli nettiyhteys ei.

Hotellivarauksesta maksettu hinta oli 515,10 euroa, josta nyt palautetaan 30 prosenttia eli 154,53 euroa.

Nettiyhteysongelma tunnetaan ja myös tunnistetaan muun muassa matkanjärjestäjien piirissä. Hotellit esitteissään ja matkanjärjestäjät matkatarjonnassaan kertovat ilmaisista wifi-yhteyksistä joko koko hotellin alueella, aulatiloissa ja osa jopa huoneissa.

Hyvin useissa tapauksissa yhteys toimii epätasaisesti tai ei toimi ollenkaan. Suurissa hotelleissa törmätään usein siihen, että käyttäjiä on auttamattomasti liikaa, jolloin järjestelmä pätkii tai yhteys katkeaa kokonaan.

Kuluttajaviranomaisille ei valituksia

Kuluttajaviranomaisille saakka valitukset eivät ole vielä kiirineet.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Tietokannastamme ei löytynyt hotellien nettiyhteyksiä koskevia valituksia, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) viestintäjohtaja Laura Salmi.

Nettiyhteyksien markkinoinnissa annettu viesti ja totuus ovat usein kaukana toisistaan. Nettiyhteyttä markkinoidaan samalla tavalla kuin markkinoidaan ilmaista tai hotellihuoneen hintaan sisältyvää aamiaista.

– Jos aamiaisella tarjotaan vain kuivunut sämpylä, ei sitä kukaan voi hyväksyä. Samanlainen ote kannattanee ottaa siihen jos luvattu nettiyhteys pätkii tai ei toimi ollenkaan, sanoo Matka24:n päätoimittaja ja Kanaria24:n julkaisija Jorma Aula.

Hänen mielestä nettiyhteys on matkalla aivan yhtä merkittävä asia kuin huone ja aamiainen. Yleensä kannattaa valittaa asiasta hotellille tai matkanjärjestäjän edustajalle jo kohteessa.

– Erinomaista tässä asiassa on se, että nettimatkojen välittäjä on tässä tehnyt ratkaisun ilman kuluttajaviranomaisten ohjausta tai päätöstä, sanoo Aula.

Lähde: Kanaria24.com

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Nainen rannalla

Vältä turvallisuusriskit reissussa! Tämän palvelun avulla käytät nettiä huoletta myös ulkomailla

Matkapuhelin

Unohda valtavat puhelinlaskut kaukomailla – uusi wifi-palvelu kulkee helposti reissussa mukana

Dubain lentoasema

Taas uusi ennätys Dubaihin – lentoasemalle maailman nopein ilmainen wifi-yhteys

Lentokentän odotusaula

Etsitkö lentokentältä ilmaista nettiyhteyttä? Tästä kartasta löytyy apu!

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja