Kuva: Shutterstock
Saako lentokoneen ikkunapaikalla istuva päättää, onko luukku ylhäällä vai alhaalla?

Tätä kaikki ovat joskus miettineet lentokoneessa: kuka saa päättää, ovatko ikkunaluukut auki vai kiinni?

Onko ikkunapaikalla istuvalla matkustajalla valta ikkunaluukkuun?

Lentokoneen ikkunapaikalla istuva voi nostaa ja laskea ikkunaluukkua

Selkänojan laskemisen lisäksi lentokoneessa on muitakin tilanteita, joissa matkustajilla voi olla selkeästi erilainen näkemys asiasta. Yksi näistä on ikkunaluukun käyttäminen.

Oletko joskus ollut lennolla, jossa olisit halunnut tiirailla maisemia, mutta ikkunapaikalla istuva matkustaja on laskenut ikkunaluukun? Tai olisitko halunnut nukkua, mutta ikkunasta paistava aurinko on tehnyt sen mahdottomaksi?

The Points Guy -sivusto kyseli lukijoiltaan ja asiantuntijoilta, kuka omistaa oikeuden ikkunaluukkuun. Onko luukun avaaminen ja sulkeminen täysin ikkunapaikalla istuvan henkilön päätettävissä?

Yleisen mielipiteen mukaan asia on juuri näin. Jos ikkunaluukulla on sinulle väliä, kannattaa valita nimenomaan ikkunapaikka.

Lentoemäntä Kelly Kincaid vahvistaa teorian. Käytännössä ikkunapaikan matkustajalla on valta siihen, katsotaanko koneesta maisemia vai valkoista luukkua. Muut samalla rivillä istuvat voivat vain esittää toiveita asiasta.

Kincaid kehottaa matkustajia kertomaan rohkeasti ikkunapaikan matkustajalle, mitä mieltä ovat. Kun asiasta puhutaan, voikin käydä ilmi, ettei ikkunapaikan haltijalle ole väliä onko luukku alhaalla vai ylhäällä.

Luukku ylös nousun ja laskun aikana

Avonainen ikkunaluukku voi olla kiusallinen esimerkiksi sellaisilla yölennolla, joissa päivä kirkastuu jo varhain. Sulkemalla luukun illuusiota yöstä voi jatkaa pidempään.

Päivälennoilla suljettu luukku taas saattaa aiheuttaa joillekin matkustajille jopa ahtaan tai suljetun paikan kammoa. Toisia ärsyttää, jos maisemat ja auringonlaskut jäävät näkemättä.

Etikettiasiantuntijan mukaan tärkeintä on se, ettei luukun kanssa harrasteta turhaa räpläämistä. Pidä se ylhäällä tai alhaalla, mutta älä liikuttele sitä edestakaisin.

Joskus ikkunaluukkuasioista päättäminen on täysin matkustamohenkilökunnan vastuulla. Lentokoneen nousun ja laskun aikana luukkujen tulee olla ylhäällä useimmilla lentoyhtiöillä. Ikkunoista pääsee tällöin sisään luonnonvaloa, kun koneen valot sammutetaan.

Avonaisten ikkunaluukkujen tarkoituksena on nousu- ja laskutilanteissa totuttaa matkustajien silmät ulkona vallitsevaan valoon tai pimeyteen mahdollista evakuointia varten.

Tiesitkö muuten, että ikkunapaikan valitseminen ei välttämättä tarkoita sitä, että kohdallesi osuisi ikkuna? Käytännön syistä ikkunat eivät aina asetu tasaisesti jokaisen paikan kohdalle.

Lue myös: Tämän yhden asian jokaisen kannattaisi tehdä lentokoneen ikkunapaikalla – harva tulee edes ajatelleeksi

Lähde: The Points Guy
Kuva: Shutterstock

Päivitetty: 4.2.2019

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (3 votes, average: 2,33 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

2 kommenttia

Oma lukunsa on Boeingin uudet 787 Dreamlinerit. Niissä henkilökunta päättää, milloin sähkötoimisista ikkunoista näkee läpi ja milloin ei vaikka mitä nappia koittaisi painaa. Ei oikein enää ole pointtia ainakaan maksaa ylimääräistä ikkunapaikasta, jos esim. kauniita auringonlaskuja ei voi katsoa, kun kapteeni tai purseri tai kuka ikkunoista nyt päättääkin on mielivaltaisesti päättänyt, että matkustamossa on nyt kaikilla nukkuma-aika ja lukinnut ikkunat pimennysasentoon. Aina tekniikan kehitys ei siis ole parempaan suuntaan.

HEL→BKK business paikka. Afganistanin kohdalla luukku auki alareunasta pari centtiä, halus kattoo maisemia.

BF päivän ylittänyt lentoemo laittaan luukkua kiinni vaikka väkisin. Seiso mun varpaitten päällä ja kurotti luukulle… JUMALAUTA AKKA NYT HÄIVYT SIITÄ JA NOPEESTI!

Tän jälkeen ei näkynyt tätiä oikealla puolella konetta.