Kuva: British Airways
British Airwaysin lentoemäntä

Tätä et tiennyt lentoemännistä! Kaikki nämä asiat kuuluvat matkustamohenkilökunnan koulutukseen

Lentoemännän työhön kuuluu yllättävän monia osa-alueita.

Intensiivikurssilla taidot haltuun

Matkustamohenkilökunnan tehtävä ei suinkaan ole vain kaataa kahvia ja viittoa koneen hätäuloskäyntejä – haastavan työn takana on monia eri osa-alueita, joihin työntekijät saavat koulutuksen lentoyhtiön intensiivikursseilla.

Kurssit eroavat luonnollisesti toisistaan yhtiöittäin sekä keston että sisällön osalta, mutta pääpiirteet ovat samat.

Lentoyhtiö British Airways päästi Daily Mailin toimittajan tutustumaan yhtiön Heathrow’n lentokentällä sijaitsevaan koulutuskeskukseen. Olisitko arvannut, mitä kaikkea koulutukseen kuuluu? Muun muassa näitä kuutta asiaa treenataan kuuden viikon mittaisella kurssilla Isossa-Britanniassa.

1. Siisti ulkonäkö kuuluu työnkuvaan

Monesti lentoemäntiä ympäröi matkustajien mielessä eräänlainen glamourin kupla – ei siis olekaan ihme, että koulutus alkaa ulkoisista seikoista.

– Aloitamme aina matkustamohenkilökunnan huolitellusta ulkoisesta olemuksesta. Matkustamohenkilökunnan jäsenet ovat usein matkustajan ensimmäinen kosketus yhtiöön, ja ensivaikutelma on äärimmäisen tärkeä, sanoo British Airwaysin matkustamohenkilökunnan turvallisuusvastaava.

Univormun on aina näytettävä huolitellulta ja meikin on oltava siisti.

British Airwaysin lentoemäntä koulutuksessa
Kuva: British Airways / Stuart Bailey
Huoliteltu olemus on tärkeä osa lentoemännän työtä.

Lentoemännille annetaan myös meikkaus- ja hiustenlaittovinkkejä. Hiusten on aina oltava sidottuna, eivätkä hiukset saa koskettaa univormua.

2. Vain parasta palvelua

Suuri osa lentoemännän koulutuksen sisällöstä liittyy asiakaspalvelun tärkeyteen ja lentoyhtiön arvoihin. Matkustamohenkilökunnan jäsenille opetetaan esimerkiksi auktoriteettia – sitä tarvitaan hätätilanteissa, kun matkustajien on pystyttävä luottamaan miehistöön.

Tulevia lentoemäntiä ja stuertteja valmistetaan myös hankalia asiakkaita varten erilaisten skenaarioiden avulla.

British Airwaysin Club-luokassa ja ensimmäisessä luokassa työskenteleva matkustamohenkilökunta joutuu hiomaan taitojaan vieläkin pidemmälle.

3. Evakuointitilanteen harjoittelu

Yksi tärkeimmistä matkustamohenkilökunnalle opetettavista taidoista on tietysti mahdollisen hätätilanteen hoitaminen ammattimaisesti ja lentokoneen evakuointi.

British Airwaysin koulutuskeskuksesta löytyy täydellinen kopio koneesta, jossa hätälaskua harjoitellaan. Kaikki alkaa lentokapteenilta tulevasta puhelusta, jossa ilmoitetaan hätätilanteesta. Tämän jälkeen matkustamohenkilökunnan on tiedotettava matkustajia ja opastettava näitä hätälaskun aikana käytettävästä asennosta.

Koneen laskeuduttua matkustamohenkilökunnan on avattava ovi ja vedettävä narusta, joka täyttää hätätilanteessa käytettävän liukumäen ilmalla matkustajien poistumista varten. Matkustajat on ohjattava ovelle kahteen riviin.

Tilannetta harjoitellaan intensiivisesti, sillä yhdella matkustamohenkilökunnan jäsenellä voi olla vastuullaan 20 riviä hätääntyneitä matkustajia. Kaikki matkustajat on saatava evakuoitua 90 sekunnissa.

4. Kuinka koneesta liu’utaan pois?

Matkustajille lentokoneiden niin kutsutut “liukumäet” ovat tuttuja yleensä vain turvallisuusopastuksista. Hätätilanteessa oikeaoppiselle poistumiselle koneesta tulee kuitenkin käyttöä.

Lentokoneen liukumäki koulutuskeskuksessa
Kuva: British Airways
British Airwaysin koulutuskeskuksessa harjoitellaan koneesta liukumista hätätilanteessa.

Matkustamohenkilökuntaoppilaat harjoittelevatkin koulutuskeskuksessa liukumäkeä pitkin liukumista ja siltä poistumista. Liukumäkeä voidaan käyttää myös pelastuslauttana vesillä.

Liukua kokeillut toimittaja kuvaili kokemusta pelottavaksi ja vauhtia yllättävän nopeaksi.

5. Ensiaputaitojen on oltava kunnossa

Jokaisen lentoyhtiön matkustamohenkilökunnan kurssiin sisältyy ensiaputaitojen hiominen. Yksi perusasioista on tekohengityksen antaminen.

Ensiapukurssi matkustamohenkilökunnan jäsenille
Kuva: British Airways / Stuart Bailey
Matkustamohenkilökunnan ensiaputaitojen on oltava kunnossa.

Yleisin ensiapua vaativa tilanne lennolla on pyörtyminen, mutta lentoemännät ja stuertit saattavat joutua kohtaamaan kaikkea sydänkohtauksesta tukehtumiseen ja yllättäen käynnistyneeseen synnytykseen.

6. Jetlagista selviäminen

Matkustamohenkilökunnan työ on rankkaa jo aikaerovaihtelujen vuoksi. Kurssilla oppilaille annetaan neuvoja jetlagin kanssa elämiseen ja siitä selviämiseen – lennollahan on oltava aina skarppina.

Oleellisia asioita aikaeron kanssa työskenteleville on esimerkiksi pidemmän ajanjakson aikataulun huomioon ottaminen. Yhden kaukolennon takia ei kannata kääntää omaa rytmiä.

Matkustamohenkilökuntaa kehotetaan myös esimerkiksi kuljettamaan mukana omia yövaatteita ja nukkumaan aina siten, että vartalo on peiton alla.

Lähde: Daily Mail
Kuvat: British Airways, Stuart Bailey

Päivitetty: 2.2.2018

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (6 votes, average: 3,67 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

6 kommenttia

Samaa mieltä edellisten kanssa Finnairin nyrpeistä lentoemännistä. Olen matkustellut useiden lentoyhtiöiden koneilla ja jokaisissa niistä (AA, BA, JAL, Hawaiian Airlines) oli ammattitaitoisemmat ja ystävällisemmät lentoemännät ja stuertit. Muutaman kerran olen mennyt Finnairilla New Yorkiin ja silloinkin olivat heti pulassa, kun eräs matkustaja oli kipeänä. Tarjosin matkustajalle apuani, kun ei henkilökunta ollut huomaavinaan. Ei kai turistiluokan matkustajista tarvitsekaan välittää! Business-luokan ja ekan luokan matkustajille kyllä olivat kohteliaita! Osoittaa kyllä jotakin heidän asenteestaan. Yritän aina lentää jollain muulla, jos mahdollista!

Minäkin matkustan paljon. Olen samaa mieltä, että Finnairin lentoemännät ja stuertit ovat epäystävällisiä,,ylimielisiä eikä,palvelu ole heidän alaansa. Kaksi kertaa 40 vuoden aikana olen tavannut poikkeuksen. Finnairin henkilökunta on jotenkin jäänyt 1950-1960 luvuille, jolloin lentomatkustamisen oli paremman väen puuhaa eikä tavanomaista joukkokuljetusta kuten nyt.

Matkustan paljon. Olen 60vuotias koulutettu eri ammatteihin ja mielestäni arvostelu kykyni on erittäin diplomaattinen. Mutta: maailman eri lentoyhtiöiden henkilökunta on hurjasti eri tasoista. Finnairin lentoemännät ovat jopa maailman laajuisesti arvosteltavissa erittäin koppaviksi ,nyrpeiksi ja epämiellyttäväksi .

Tässä lentoemäntien ja stuerttien koulutuksessa ei puhuttu mitään konekohtaisesta koulutuksesta. iso moka mielestäni. Ei 747 stuertti voi mennä airbusiin stuertiksi. hellla on samanlainen konekohtainen kelpoisuus kuin lentäjillä.
Esim keittiössä on ihan erilaiset kaapistot ja kaappien lukitukset koneiden kesken. Sanomattakin selvää että menisi repimiseksi kun ei osaa lukituksia avata :D Samoin hätäuloskäynnit jos niitä edes on pienen pienissä pot.turbiini kokeissa, poikkeaa paljon just jostakin 330 aisbusista. Oven mekanismit tyyten erilaisia tyypien kesken.

T. Jaritsu