Peruuntuiko matkasi lakon vuoksi? Lue millaisiin korvauksiin olet oikeutettu
Korvauksia peruuntuneesta tai myöhästyneestä lennosta
Lakon vuoksi peruuntuneet tai huomattavasti myöhästyneet matkat tuovat lisävaivaa paitsi matkanjärjestäjille myös matkustajille. Useita tunteja myöhässä oleva lento voi pilata koko matkan, eikä tuntikausien odottelu lentokentällä ole kenenkään mielipuuhaa. Peruuntuneesta tai huomattavasti myöhässä olevasta matkasta voi kuitenkin saada korvauksia.
Yksittäisen palvelun ja valmismatkan ostaneen matkustajan peruutusoikeudet poikkeavat selkeästi toisistaan. Esimerkiksi pelkän lennon ostaneelle oikeus peruuttamiseen syntyy jo viiden tunnin viivästymisen perusteella. Valmismatkalainen taas voi peruuttaa matkan kuluttomasti vasta sitten, kun on selvää, että matkaa ei voida toteuttaa lakon vuoksi.
Jos matkustajalle kuitenkin järjestetään peruutetun lennon tilalle vaihtoehtoinen kuljetus, peruutusoikeutta valmismatkalaiselle ei tavallisesti synny. Matkustaja saa kuitenkin peruuttaa valmismatkan kuluitta tilanteessa, jossa matka-aikataulumuutos on merkittävä. Merkittäväksi muutokseksi lasketaan yli 30 tunnin mittainen poikkeama alkuperäisestä aikataulusta.
Jos uusien kuljetusten muutos alun perin sovitusta jää määrätyn tuntimäärän alle, ei matkaa siis voi peruuttaa kuluttomasti. Asiakas voi kuitenkin olla oikeutettu hyvitykseen.
Hinnanalennus pakettimatkan ostaneille
Huomattavasti myöhästyneestä matkasta johtuen pakettimatkan ostaneilla voi olla oikeus saada hinnanalennus. Oikeus syntyy jos uudelleenreitityksen vuoksi matkassa katsotaan olevan virhe, esimerkiksi matkan lyhentyminen.
Jos matka lyhenee force majeure -syystä aiheutuvan uudelleenreitityksen vuoksi alle viiden vuorokauden matkalla 12 tuntia, on asiakas oikeutettu hinnanalennukseen. 5–8 vuorokauden mittaisella matkalla hinnanalennukseen on oikeutettu, jos matka lyhenee 16 tunnilla ja yli kahdeksan vuorokautta kestävällä matkalla hinnanalennuksen saa matkan myöhästyttyä 24 tunnilla. Alle kolmen vuorokauden mittaisilla matkoilla matkan lyhentyminen arvioidaan tapauskohtaisesti.
Hinnanalennusta ei kuitenkaan tarjota automaattisesti, ja matkustajan kannattaakin selvittää matkatoimistolta oikeus hinnanalennukseen.
Kuka korvaa ylimääräiset kulut?
Kun lomamatka viivästyy jo lähtöpisteessä, voi matkustajalle syntyä ylimääräisiä kustannuksia sen
vuoksi, ettei hän pääse matkakohteeseen tai matkakohteesta kotiin ajoissa. Ylimääräisiä kustannuksia voivat olla esimerkiksi odottamattomista hotelliöistä ja taksimatkoista aiheutuvat maksut.
Matkanjärjestäjä ei ole lain ja ehtojen mukaan vastuussa force majeure -syistä aiheutuneista kustannuksista, vaan asiakkaan on käännyttävä suoraan lentoyhtiön puoleen pelkän lennon ostaneen matkustajan tavoin.
Jos lento perutaan, tulee lentoyhtiön tarjota matkustajille ilmaisia aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan. Matkustajilla on myös oikeus saada lentoyhtiön mahdollistamana soittaa kaksi puhelua tai lähettää kaksi sähköpostiviestiä. Jos lento lähtee seuraavana päivänä, matkustajalle on tarjottava ilmaiseksi hotellimajoitus kuljetuksineen.
Ellei lentoyhtiö tai muu kuljetusyhtiö syystä tai toisesta huolehdi matkustajan yövyttämisestä, on
vastuu näistä kustannuksista matkustajalla itsellään. Matkanjärjestäjä on kuitenkin vastuussa matkustajan avustamisesta esimerkiksi mahdollisimman edullisen majoituksen löytämisessä tai uudelleenreitityksen järjestämisessä.
>> Lue myös: Peruuntuiko lentosi? Toimi näin!
Lähde: SMAL ja Euroopan kuluttajakeskus
Kuva: Flickr/Simbe90