Hyppää sisältöön

Oletko kuullut lentoyhtiön salaisista pisteistä? Nämä asiat vaikuttavat siihen, miten sinut arvotetaan

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 19.01.2018
Kun matkustajalle on kertynyt salaisia Eagle-pisteitä, voi tämä odottaa lentoyhtiöltä poikkeuksellisen hyvää palvelua.

Helix Score – yllättävä tapa saada erikoiskohtelua

Kaikki matkailijat tuntevat lentoyhtiöiden kanta-asiakaspisteet, joita kuka tahansa voi kerätä keskittämällä lentonsa samalle yhtiölle tai allianssille. Mutta oletko kuullut vaihtoehtoisesta pistejärjestelmästä, joka kertoo lentoyhtiölle, miten hellävaraisesti asiakasta kannattaa kohdella?

Tällainen on käytössä ainakin American Airlinesilla – ja se saattaa olla vain yksi monista, epäilee uutissivusto News.com.au.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

American Airlinesin salaisesta pistejärjestelmästä kertoo matkailusivusto The Points Guy. Pisteisiin viitataan termeillä Helix Score ja Eagle Rating, ja ne perustuvat matkustajien aiempiin kokemuksiin lentoyhtiöstä sekä siihen, miten usein he käyttävät kyseistä yhtiötä.

Myös ilmailualan keskustelufoorumi FlyerTalkilta löytyy lukuisia viittauksia salaiseen pistetaulukkoon, josta vain harvat tietävät. Eagle-rankkaukset eivät ole millään tavalla julkista tietoa, ja ne on tarkoitettu ainoastaan lentoyhtiön omaan käyttöön.

Nämä vaihtoehtoiset pisteet asettuvat asteikolle yhdestä viiteen. Mitä korkeammat pisteet lentomatkustajalla on, sitä todennäköisempää on, että tämä saa osakseen erikoiskohtelua. Kanta-asiakkailla on jo valmiiksi automaattisesti kasassa jonkin verran pisteitä.

Matkustajan pistemäärän saavat kohoamaan esimerkiksi tämän kohdalle osuneet epäonniset sattumukset kyseisellä lentoyhtiöllä lennettäessä. Pisteet saattavat pudota myös silloin, kun säännöllisesti lentävä kanta-asiakas ei ole hetkeen käyttänyt yhtiön palveluja – tällöin on syytä epäillä, että matkustaja on alkanut suosia toista yhtiötä ja asiakassuhdetta tulee hoitaa.

Tiivistettynä korkea Helix Score kertoo lentoyhtiölle, että asiakasta olisi syytä lepytellä yhtiön töppäilyjen jälkeen tai huomioida erityisellä tavalla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Mitä Eagle-pisteistä voi hyötyä?

The Points Guyn mukaan matkustajalle kertynyt pistemäärä saattaa vaikuttaa esimerkiksi siihen, onko lentoyhtiö valmis joustamaan säännöissä tai korvaamaan reklamaatiotapauksia. Matkustusluokan korotuksia Eagle-pisteet eivät tuo.

Lentoyhtiöiden virkailijat näkevät yksittäisen matkustajan pistetaulukon hoitaessaan tämän tapausta asiakaspalvelupisteissä ja mahdollisissa ongelmatilanteissa. Eagle-rankkauksen oletetaan vaikuttavan siihen, miten tehokkaasti tapaus käsitellään ja miten mielekäs lopputulema on.

Omaa pistetilannetta on kuitenkaan turha tiedustella lentoyhtiöltä, sillä se ei edes myönnä järjestelmän olemassaoloa. American Airlines ei halunnut kommentoida aihetta News.com.au-uutissivustolle.

>> Lue myös: Tätä sinäkin olet miettinyt – voiko siisti asu auttaa pääsemään lentokoneen bisnesluokkaan?

Lähde: The Points Guy, News.com.au
Kuva: Istockphoto

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Norjan Kirkkoniemi

Finnairilta uusi reitti kesäkaudelle 2025 – lisävuoroja useille reiteille

Lentokoneen jättöpyörre

Näkymätön vaara säikäyttää kokeneenkin lentäjän – jättöpyörre voi kääntää lentokoneen ympäri

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja