hero taustakuva

Nämä omituiset lentoyhtiöt todella olivat joskus olemassa – vaikka et ehkä ole ikinä kuullut niistä

Shutterstock artikkelin kuva
Lennot
Erikoiset lentoyhtiöt kokeilivat onneaan, mutta yhdestäkään ei tullut pysyvää toimijaa ilmailualalle.
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 05.03.2020
facebook   whatsapp
Hae Lentoja
1 0
  • Aikuinen
    -
    0
    +
  • Nuori 12 - 17
    -
    0
    +
  • Lapsi 2 - 11
    -
    0
    +
  • Sylilapsi alle 2v
    -
    0
    +

1. Hooters Air: ravintolaketju laajeni lentoyhtiöksi

Amerikkalainen ravintolaketju Hooters on maailmalle levittäytynyt konsepti, joka tunnetaan parhaiten vähäpukeisista tarjoilijoistaan. Hampurilaisten ja kanansiipien tyylistä ruokaa tarjoileva ketju on kuitenkin suunnattu koko perheelle.

Vuonna 2003 yhtiö lähti mukaan ilmailubisnekseen perustamalla Hooters Air -nimisen lentoyhtiön. Solmukohtana toimineelta Myrtle Beachin lentokentältä liikennöitiin parhaimmillaan jopa 15 eri kohteeseen muualle Yhdysvaltoihin ja Bahamalle.

Koulutetun matkustamohenkilökunnan lisäksi lennoilla oli mukana Hooters Girl -nimellä kutsuttuja naisia, joiden tehtävänä oli viihdyttää matkustajia vetämällä esimerkiksi tietokilpailuja. Seksistinen konsepti meni tuolloin vielä läpi: matkustajat halusivat nähdä koneessa Hootersin kuuluisan univormun, johon kuului avoin toppi ja oranssit minishortsit.

Lennot eivät kestäneet kauan. Toiminta loppui talousvaikeuksien takia jo vuonna 2006. Kovin vahvasti ei mene enää ketjun ravintoloillakaan, sillä vanhanaikainen konsepti ei puhuttele uusia sukupolvia.

Embed from Getty Images

2. Trump Shuttle oli kiistellyn hahmon ilmailuhanke

Ennen kuin Donald Trumpista tuli Yhdysvaltojen kiistelty presidentti, oli tämä viettänyt jo vuosikymmeniä julkisuudessa. 80-luvulla Trump tunnettiin kiinteistövelhona, menestyneenä liikemiehenä ja yhtenä maailman rikkaimmista miehistä. Yhtälöstä puuttui enää vain oma lentoyhtiö.

Vuonna 1989 Trump loi konkurssiin ajautuneen Eastern Air Linesin jäämistöstä Trump Shuttle -nimisen lentoyhtiön, joka liikennöi lyhyitä lentoja New Yorkista Bostoniin ja Washington D.C.:hen.

Bisnekset eivät sujuneet hyvin, eikä toimintaa onnistuttu missään vaiheessa kääntämään kannattavaksi. Taloudellinen taantuma laski matkustajamääriä ja Persianlahden sota nosti polttoaineen hintaa. Puolessatoista vuodessa yhtiö oli menettänyt Business Insiderin mukaan 128 miljoonaa dollaria.

Lentoyhtiö lopetti toimintansa kannattamattomana vuonna 1992.

Embed from Getty Images

3. Pet Airways oli lentoyhtiö eläimille

Yhä useammat matkustajat lentävät lemmikkieläinten kanssa. Amerikkalainen Pet Airways oli vuonna 2009 perustettu lentoyhtiö, joka oli tarkoitettu pelkästään eläinten kuljetukseen. Kaikki yhtiön asiakkaat olivat siis eläimiä.

Lennoilla saattoi kuljettaa omia lemmikkieläimiä tai siirtää esimerkiksi adoptoitavia koiria tai kissoja kaupungista toiseen. Yhtiö liikennöi jopa yhdeksään Yhdysvaltojen kaupunkiin pienemmille lentokentille.

Lentoyhtiön perustaneet yrittäjät saivat idean oman koiransa kautta miettiessään, miten tämä voisi matkustaa mahdollisimman mukavasti. Pet Airwaysin lennoilla eläimillä oli mahdollisuus istua matkustamossa, jossa niiden vointia tarkkailtiin jatkuvasti.

Yhtiöllä on edelleen verkkosivut, joilla ei kerrota toiminnan loppuneen jo vuonna 2011. Toiminta loppui talousvaikeuksien takia. Sivustolla on lomake, jolla kiinnostuneet investoijat voivat lähettää yhteydenoton.

Embed from Getty Images

4. MGM Grand Air: nousukauden ökylentoja

Monet Las Vegasissa käyneet matkailijat saattavat muistaa MGM Grand -hotellin. Harva kuitenkaan tietää, että 80-luvulla oli olemassa samanniminen lentoyhtiö, joka oli keskittynyt luksusmatkailuun. Ajan hengestä kertoo se, että koneissa oli muun muassa oma faksi tärkeille matkustajille. Yhtiön omisti miljardööriliikemies Kirk Kerkorian.

Yllättäen koneet eivät liikennöineet Las Vegasiin, vaan niillä oli yksi ainoa reitti New Yorkin ja Los Angelesin välillä. Reitillä kosiskeltiin liikematkustajia ja rikkaita ja kuuluisia matkailijoita. Muun muassa Madonnan ja Guns N ’Roses -yhtyeen Axl Rosen kerrotaan matkustaneen yhtiön lennoilla.

Vuonna 1987 ilmestyneessä Los Angeles Timesin artikkelissa yhtiön Boeing 727 -koneissa kerrotaan olevan 33 istuinpaikkaa. Matkustamon kuvaillaan muistuttavan cocktail loungea. Lennoilla mainostettiin olevan mukavat istuimet ja gourmet-ruokaa.

MGM Grand Air lopetti lennot vuonna 1992. Koneet myytiin vuonna 1995, jolloin lentoyhtiön uudeksi nimeksi tuli Champion Air. Myös tämä yhtiö on sittemmin lopettanut toimintansa.

Embed from Getty Images

5. People Express – 80-luvun halpalentoyhtiö

Kuulitko sinäkin halpalentoyhtiöistä vasta 2000-luvulla? Amerikkalainen People Express oli edellä aikaansa. Vuonna 1981 toimintansa aloittanut lentoyhtiö oli halpalentoyhtiö ennen halpayhtiöiden kulta-aikaa. Sen solmukohtana toimi Newarkin lentokenttä, joka sijaitsee New Jerseyn osavaltion puolella lähellä New Yorkia.

People Expressin ideana oli myydä lentoja mahdollisimman halvalla niin, että kaikilla olisi mahdollisuus matkustaa lentäen. Liput maksettiin vasta koneessa. Lentoyhtiö myös keksi konseptin, jossa matkatavaroista perittiin lisämaksu.

New York Timesissa vuonna 1986 ilmestyneen artikkelin mukaan lentäjät auttoivat matkalaukkujen kanssa ja rahoitusasiantuntijoista tehtiin matkustamohenkilökuntaa. Kaikki tehtiin eri tavalla, kuin mihin alalla oli totuttu.

Parhaimmillaan People Express lensi kaikkiin Yhdysvaltojen suurimpiin kaupunkeihin kuten Chicagoon, Los Angelesiin ja San Franciscoon. Sillä oli myös mannertenvälinen reitti Lontooseen.

People Express lopetti toiminsa vuonna 1987, kun se fuusioitui Continental Airlinesin kanssa.

Embed from Getty Images

Lue myös: Hehkeitä lentoemoja ja ykkösluokan glamouria – täällä voit kokea Pan Amin lennon 70-luvun tyyliin

Teksti: Maria Hietala
Kuvat: Shutterstock, Getty Images

Lue kommentit (0) Jätä kommentti

    Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.