Tiesitkö? Tämän takia selkänojat on nostettava lennolla nousun ja laskun aikana
Lentokoneen selkänojiin liittyy turvallisuussääntöjä
Erityisesti pitkillä lennoilla monet matkustajat laskevat istuimiensa selkänojat alas saadakseen nukuttua paremmin. Nousun ja laskun aikana selkänojien on kuitenkin oltava tiukasti pystyasennossa – tiesitkö miksi?
Moni lentomatkustaja on saattanut ihmetellä matkustamohenkilökunnan tapaa huomauttaa istuimen selkänojan pienimmästäkin kallistuksesta nousun ja laskeutumisen alkaessa. Säännön takaa löytyvä selitys liittyy luonnollisesti matkustajien turvallisuuteen.
Ilmailulain mukaan lentokone ei voi nousta ilmaan tai laskeutua kentälle mikäli kaikkien matkustajien selkänojat eivät ole pystyasennossa, kertoo matkailusivusto Travel + Leisure.
Kallistettu selkänoja ei ole lukittu, mikä tarkoittaa sitä, ettei se pysyisi paikoillaan mahdollisessa onnettomuustilanteessa ja voisi satuttaa matkustajia.
Jos matkustajien selkänojat olisivat laskettuina alas, olisi istuinriveiltä huomattavasti hankalampi poistua evakuointitilanteessa.
Ison-Britannian ilmailuviranomaisen Civil Aviation Authorityn (CAA) edustaja kertoo The Independent -uutissivustolle, etteivät matkustajat myöskään pääse oikeaoppiseen hätälaskuasentoon mikäli selkänojat on laskettu alas.
Hätälaskuasennossa matkustajat painavat pään polviin tai edessä olevan istuimen selkänojaa vasten. Hätälaskuasento perustuu kattaviin tutkimuksiin sekä lento-onnettomuuksissa saatujen vammojen analyyseihin.
Nousujen ja laskujen tiedetään olevan lentojen riskialttiimpia vaiheita. Lentokonevalmistaja Airbusin tutkimuksen mukaan viimeisen parinkymmenen vuoden aikana 75 prosenttia onnettomuuksista tapahtui nousun tai laskun aikana. Boeingilla vastaava luku on 67 prosenttia.
Myös lentokoneen matkustamon valojen sammuttamiselle nousun ja laskun aikana on painavat syyt.
Lähde: Travel + Leisure, The Independent