Lentomatkustaja, tunnetko oikeutesi? Näissä tilanteissa voit hakea korvauksia
Säännöt koskevat kaikkia lentoja Euroopan Unionissa
Euroopan Unioni on säätänyt lentomatkustajan oikeudet, joita kaikkien EU:n alueella toimivien lentoyhtiöiden on noudatettava. Lentomatkustajien oikeuksia sovelletaan kaikkiin EU:n sisäisiin reitti- ja lomalentoihin jotka lähtevät tai saapuvat Euroopan Unionin alueelle. EU:n ulkopuolelta saapuvien lentojen osalta oikeudet koskevat kuitenkin vain EU-maiden lentoyhtiöitä.
Matkailijan on syytä olla tietoinen omista oikeuksistaan, sillä vaikka lentoyhtiöt ovat kaikissa ongelmatapauksissa velvollisia antamaan asiakkaille kirjallisesti tietoa oikeuksista, voi se käytännössä kuitenkin jäädä tekemättä.
Lentomatkustaja voi olla oikeutettu korvauksiin lennon peruuntuessa, myöhästyessä, matkustusluokan muuttuessa tai jos matkustajaa ei tietyistä syistä päästetä lennolle. Myös matkatavaroiden kadotessa tai vahingoittuessa lentomatkan aikana on mahdollista saada korvauksia.
Tutustu lentomatkustajan oikeuksiin!
Lennon peruuntuminen
Jos lentosi peruuntuu, olet oikeutettu saamaan uudelleenreitityksen kohteeseen tai vaihtoehtoisesti lentolipun hinnan takaisin.
Lisäksi voit myös saada korvauksia jos lennon peruuntumisesta ei ole ilmoitettu vähintään kahta viikkoa ennen lennon lähtöaikaa. Korvausta ei kuitenkaan tarvitse maksaa jos peruutuksen syynä ovat poikkeukselliset olosuhteet.
Lennon peruuntuminen tarkoittaa alkuperäisestä lentoaikataulusta luopumista, jolloin matkustaja tavallisesti siirretään toiselle reittilennolle. Lento voidaan katsoa peruutetuksi myös tilanteessa, jossa kone lähtee matkaan mutta palaa lähtöasemalle tai laskeutuu lentoasemalle joka ei ole lentolippuun merkitty lopullinen määränpää.
Lento ei kuitenkaan ole peruutettu, jos matkustaja suostuu uudelleenreititykseen alkuperäiselle määräasemalle tai muuhun määränpäähän vastaavilla kuljetusehdoilla.
>> Lue myös: Peruuntuiko lentosi? Toimi näin!
Lennon myöhästyminen
Lennon viivästyessä matkustajalla on oikeus saada paitsi apua myös lentomatkasta maksetun hinnan palautus sekä paluulento. Korvaukseen vaikuttavat kuitenkin myös lentomatkan pituus ja myöhästymisen suuruus.
Jos lento on myöhässä viisi tuntia tai enemmän, voi matkustaja perua lennon kokonaan ja saada lipun hinnan takaisin. Tässä tilanteessa lentoyhtiön on palautettava koko lippuun käytetty summa kaikilta matkan osilta. Jos matka perutaan koneenvaihdon aikana, on matkustaja oikeutettu saamaan ilmaisen paluulennon.
Jos lento on vähintään kolme tuntia myöhässä, voi matkustaja olla oikeutettu vakiokorvaukseen, joka riippuu lennon pituudesta ja viivästyksen kestosta. Korvauksen suuruus on 250–600 euroa.
Lentoyhtiö ei kuitenkaan ole korvausvelvollinen jos myöhästymisen syynä ovat poikkeukselliset olosuhteet, joita lentoyhtiö ei olisi voinut välttää vaikka se olisi toteuttanut kaikki kohtuulliset toimenpiteet. Esimerkiksi lakko, sääolosuhteet ja turvallisuusriskit lasketaan poikkeuksellisiksi olosuhteiksi. Lentokoneessa ilmennyt tekninen vika ei kuitenkaan lähtökohtaisesti ole poikkeuksellinen olosuhde.
Matkustusluokan muuttuminen
Lentoyhtiö voi sijoittaa matkustajia tilanpuutteen vuoksi eri matkustusluokkaan kuin siihen mihin lippu on ostettu.
Jos matkustaja sijoitetaan korkeampaan matkustusluokkaan kuin mihin lentolippu oikeuttaisi ei yhtiö voi vaatia siitä lisämaksua. Jos taas matkustaja joutuu alempaan matkustusluokkaan, on lentoyhtiön hyvitettävä osa lipun hinnasta. Hyvityksen suuruus riippuu lennon pituudesta ja on suuruudeltaan 30–75 prosenttia.
Lennolle pääsyn epääminen
Tavallisin syy lennolle pääsyn epäämiseen on ylivaraus, eli tilanne jossa kaikki lipun ostaneet matkustajat eivät mahdu lennolle.
Siinä tilanteessa lentoyhtiöt etsivät usein vapaaehtoisia, jotka luopuvat lennostaan etuuksia ja joko lennon hinnan palauttamista tai uudelleenreititystä vastaan.
Ellei vapaaehtoisia löydy tai asiallisen matkustajan pääsy lennolle evätään muuten, on matkustaja oikeutettu vakiokorvaukseen, minkä lisäksi hänelle on tarjottava joko uudelleenreititys tai hyvitys lennon hinnasta.
Lentoyhtiön on tarjottava matkustajalle huolenpitoa korvaavaa lentoa odotellessa, eli aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan nähden, kaksi maksutonta puhelua tai sähköpostia sekä hotellimajoitus ja kuljetus lentoaseman ja hotellin välillä jos yöpyminen on välttämätöntä.
Mikäli pääsy lennolle evätään ilman hyväksyttävää syytä, on matkustaja oikeutettu vakiokorvaukseen. Korvauksen suuruus määräytyy lennon pituuden ja mahdollisen viivästyksen mukaan ja on 125–600 euroa.
Kadonneet tai vahingoittuneet matkatavarat
Jos matkatavarat viivästyvät, katoavat tai vahingoittuvat lentomatkan aikana, on lentoyhtiö velvollinen maksamaan niistä korvauksen. Ellei matkatavaroita kuulu 21 vuorokauden kuluessa lennon saapumisesta, katsotaan ne kadonneiksi.
Korvauksen enimmäismäärä on noin 1 220 euroa ja jos matkatavaran arvo on sitä suurempi, tulee loput korvaukset hakea vakuutusyhtiöltä.
Matkatavaroiden viivästyessä menolennolla lentoyhtiöltä voi hakea korvausta välttämättömistä hankinnoista, mutta matkustajan tulee minimoida kustannukset. Jos matkatavarat viivästyvät paluulennolla korvaukselle on harvoin perusteita.
>> Lue lisätietoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta!
Lähteet: Trafi, Euroopan komissio ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Kuvat: Istockphoto ja Inka Khanji