Lentoemänniltä vaaditaan yllättäviä asioita – nämä kriteerit hakijoiden tulee täyttää
Pituus, paino ja näkö
Uusia lentoemäntiä ja stuertteja hakevat lentoyhtiöt vaativat joskus yllättäviäkin seikkoja matkustamohenkilökuntakokeilta.
Fyysisiin ominaisuuksiin puuttuminen on tässä työssä arkipäivää. Esimerkiksi painon ja pituuden suhteen useimmilla lentoyhtiöillä on tarkat kriteerit.
Malaysia Airlinesin ohjeiden mukaan naishakijoiden painoindeksin tulee olla 22-25 ja miesten puolestaan 25-28. Ryanair puolestaan ilmoittaa, että painon on oltava sopusuhtainen.
Pituuden suhteen lentoyhtiöt ovat tarkkana siitä, että matkustamohenkilökunta ulottuu kurottamaan istuimien yläpuolella oleviin lokeroihin.
Myös matkustamohenkilökunnan näkö tarkastetaan. Esimerkiksi Air Asia vaatii lentoemänniltä ja stuerteilta “erinomaista näköä”. Silmälasit on kielletty, mutta piilolinssejä voi kuitenkin käyttää.
Fysiikan oltava kunnossa
Matkustamohenkilökunnalta vaaditaan hyvää peruskuntoa ja riittävästi voimaa matkatavaroiden käsittelyyn. Esimerkiksi WestJet-lentoyhtiö vaatii lentoemäntien ja stuerttin pystyvän nostamaan maasta vyötärön korkeudelle reilut 20 kiloa ja päänsä yläpuolelle vähintään 10 kiloa.
Halpalentoyhtiö EasyJetin säännöt ovat hieman kevyemmät, mutta esimerkiksi uimisen suhteen kokelaiden on pystyttävä pärjäämään vesillä vähintään minuutin. Ryanair vaatii ehdokkailtaan hyvää uimataitoa.
Alaska Airlinesilla on erikoinen sääntö: yhtiö haluaa kaikkien matkustamohenkilökuntakokelaiden olleen savuttomia vähintään puoli vuotta ennen hakuprosessia.
Ulkoinen olemus
Virgin Atlantic -lentoyhtiö vaatii sekä lentoemäntiä että stuertteja käymään niin kutsutun groom schoolin, jossa saadaan opastusta huoliteltua olemusta varten. Oppitunneilla käyvät ilmi muun muassa yhtiön vähimmäisvaatimukset meikin suhteen.
Myös British Airways huolehtii siitä, että matkustamohenkilökuntakokelaat oppivat saapumaan töihin huolitellun näköisinä. Sääntöjä löytyy esimerkiksi oikeanlaisille sukkahousuille, kynsilakalle ja univormusta huolehtimiselle.
Esimerkiksi Malaysia Airlines ohjeistaa lentoemäntiä meikkaamaan heille sopivien sävyjen mukaan. Kenties erikoisin sääntö on käyttää luomiväreissä ainakin kolmea eri sävyä.
Emiratesin lentoemännillä on puolestaan tarkat säännöt huolitellun näköisille kynsille. Sallittuja ovat värittömät lakat, ranskalainen manikyyri sekä yhtiön tavaramerkkihuulipunan sävyiset punaiset lakat.
Sademetsäkurssi osana koulutusta
Erikoinen lisäkoulutus löytyy esimerkiksi brasilialaiselta TAM-lentoyhtiöltä, joka vaatii matkustamohenkilökuntaa käymään rankan selviytymiskurssin Amazonin sademetsässä.
Vaatimuksen takana ovat järkisyyt: yli puolet Brasiliasta on sademetsäaluetta. Jos lentokone joutuisi tekemään hätälaskun, tulisi matkustamohenkilökunnan selviytyä haastavissa olosuhteissa.
Lue lisää matkustamohenkilökunnan koulutuksesta
Lähde: Daily Mail