Finnairin lentoemäntä kertoo: näitä asioita tarkkailen matkustajissa
Terveys ja mielentila tarkkailun alla
Lentoemännän työn voisi ajatella koostuvan pääasiassa ruokien tarjoilusta ja turvallisuusohjeiden jakamisesta, mutta todellisuudessa matkustamohenkilökunta tekee paljon muutakin. Lentoemännät ja stuertit vastaavat koko matkustamon turvallisuudesta – ja siksi he joutuvatkin pitämään matkustajia tarkasti silmällä koko lennon ajan.
Finnairin lentoemäntä Karoliina Åman-Yildiz pitää matkustajien tarkkailua tärkeänä osana matkustamohenkilökunnan työtä.
– Lennon aikana me tietysti palvelemme asiakkaita, mutta meidän vastuullamme on samalla myös tarkkailla asiakkaiden hyvinvointia esimerkiksi sairastapauksien varalta. Meidän on oltava jatkuvasti valppaana ja huolehdittava siitä, että kaikki sujuu turvallisuussääntöjen mukaisesti, Åman-Yildiz sanoo.
Matkustamohenkilökunta vastaa viime kädessä matkustamon turvallisuudesta. Kymmenen kilometrin korkeudessa ei Åman-Yildizin mukaan voi ottaa riskejä, mistä syystä myös hänelle on syntynyt rutiini siitä, mihin asioihin matkustajissa kannattaa kiinnittää huomiota.
– Tärkeimpänä kiinnitän huomiota matkustajan mahdolliseen humalatilaan sekä terveydentilaan. Pahoinvoivan ihmisen tunnistaa melko hyvin, samoin jos matkustajalla on vaarana pyörtyä tai jos hänellä on kipuja. Seuraamme myös mahdollista aggressiivista käytöstä, sillä pienissä tiloissa pitkään istuessa tunteet saattavat kuumeta vauhdilla, Åman-Yildiz kertoo.
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää