Lentoemännän suorat sanat: tämä matkustajien yleinen unohdus tuntuu törkeältä tempulta
Älä unohda hymyä ja tervehdystä, kun astut lentokoneeseen
Matkustamohenkilökuntaa saattavat ärsyttää monet asiat – kuten paljain jaloin matkustamossa liikkuminen tai liiallinen juopottelu – mutta erään yksinkertaisen käyttäytymissäännön unohtaminen tuntuu lentoemännistä ja stuerteista vieläkin törkeämmältä tempulta.
Käsi sydämelle – oletko sinäkin joskus väsyneenä tai tympääntyneenä astunut lentokoneeseen tai lähtenyt sieltä lattiaa tuijotellen? Siitäkin huolimatta, että koneen ovella on seissyt matkustamohenkilökunnan jäseniä tervehtimässä tai hyvästelemässä matkustajia?
FlyerTalk-sivustolle kolumnia kirjoittava lentoemäntä Amanda Pleva kertoo, ettei 14 vuoden uransa aikana ole vieläkään tottunut tilanteeseen, jossa matkustaja jättää vastaamatta tervehdykseen lentokoneen ovella.
– Tiedätkö, mikä on ikävin osa työtäni? Se ei ole oksennuksen siivoaminen tai vasten kasvojani huutavat kiukkuiset matkustajat. Se on se hetki, kun seison lentokoneen ovella tervehtimässä matkustajia, eikä tervehdykseeni vastata, kirjoittaa Pleva.
Pleva kuvailee tunnetta “ihmisarvoa alentavaksi” matkustajan selkeästi nähdessä hänet, mutta jättämättä silti vastaamatta tervehdykseen – kuin tämä ei olisi ystävällisen hymyn tai nopean tervehdyksen arvoinen.
Lentoemäntä kirjoittaa, että ystävällisellä ja kohteliaalla käytöksellä edukseen erottuvat matkailijat jäävät varmasti matkustamohenkilökunnan mieleen. Siitä saattaa olla hyötyä esimerkiksi tilanteessa, jossa matkustajille tarjotaan parempia, tyhjilleen jääneitä paikkoja.
Vaihteleeko palvelu matkustusluokkien välillä?
Pleva kommentoi samalla Los Angeles Timesin julkaisemaa artikkelia kyselystä, jonka mukaan ykkösluokan ja business-luokan matkustajat saavat turistiluokan matkustajien mielestä parempaa palvelua. Lentoemännän mukaan kyse ei ole ainakaan siitä, että matkustamohenkilökunta arvottaisi matkustajia taloudellisen aseman mukaan.
Pleva kuitenkin huomauttaa, että hänen kritisoimansa kohteliaan tervehdyksen unohtavat matkustajat harvemmin ovat ykkösluokasta tai business-luokasta – eli matkustajien kannattaisi kiinnittää huomiota omiinkin käytöstapoihinsa.
Lentoemäntä arvelee business-luokan matkustajien paremman käytöksen johtuvan siitä, että he jo lähtökohtaisesti odottavat enemmän kanssakäymistä matkustamohenkilökunnan kanssa.
Turistiluokan matkustajia on huomattavasti suurempi määrä, joten matkustajat saattavat odottaa hukkuvansa massaan. Palvelu on nopeatempoisempaa, ja jutustelulle on vähemmän aikaa. Näin ollen omaan käytökseenkään ei välttämättä tule kiinnitettyä huomiota samalla tavalla.
Pleva muistuttaa, että matkustamohenkilökunnankin käytöksessä on välillä parantamisen varaa.
– En voi sanoa, etteikö olisi olemassa kamalia ja kärsimättömiä lentoemäntiä ja stuertteja – sellaiset ovat palvelleet minua lennolla ja olen työskennellyt sellaisten kanssa. Huonona päivänä olen valitettavasti itsekin saattanut olla sellainen, tunnustaa Pleva.
Lue myös: Matkailija, ei näin! Vältä nämä 7 mokaa ja pääset lentoemäntien suosioon
Lähde: News.com.au
Kuva: Istockphoto
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää