Matkustaminen raskaana

Matkustaminen raskaana ollessa herättää paljon kysymyksiä. Nyt kun takanani on kaksi raskautta ja niiden aikana on tullut jonkun verran myös matkusteltua, haluan kertoa omista kokemuksistani teille, jotka kenties vasta suunnittelette ensimmäistä matkaanne raskauden aikana.

Painotan heti alkuun, että vinkit perustuvat omiin kokemuksiini sekä hieman myös kavereiden kanssa käytyihin keskusteluihin. Jokainen raskaus on erilainen samankin henkilön kohdalla, joten kukaan ei voi antaa kaikille päteviä neuvoja siitä miten ja milloin raskaana ollessa kannattaa matkustaa. Tärkeintä on kuunnella omaa kehoa ja fiilistä, mutta on toki muutama asia, jotka jokaisen raskaana matkustavan on hyvä ottaa huomioon.

Tässä siis minun kokemusteni perusteella muutama vinkki ja huomio, joita voi pohtia silloin kun alkaa suunnitella matkustamista raskauden aikana.

Ajankohta

Raskaudet ovat erilaisia ja siinä missä samankin ihmisen yksi raskaus voi olla helppo, voi toisen kanssa olla sitten ongelmia senkin edestä. Koskaan ei voi tietää milloin on paras aika matkustaa, mutta yleisesti ottaen toista keskikolmannesta eli aikaa raskauden puolivälin molemmin puolin pidetään helpoimpana matkustusajankohtana. Tuolloin alun pahoinvointi ja väsymys ovat yleensä helpottaneet ja loppuraskauden kolotukset ja muut vaivat ovat vielä tulevaisuudessa. Moni saa nauttia myös keskikolmanneksen energiapiikistä, jonka voimin matkustaminenkin on ihanaa.

Itse olen ajoittanut matkustamiseni juuri keskikolmannekselle, jolloin olo on ollut pirteä ja hyvinvoiva. Kymmenen päivää kestäneen Saksan laiva- ja automatkan teimme hieman ennen toisen raskauteni puoliväliä ja jaksoin vielä ihan hyvin matkustaa. Muutamaa viikkoa myöhemmin olisi ollut jo hankalampaa, sillä maha alkoi olla puolivälin jälkeen iso, selkä väsynyt ja kipujakin alkoi ilmaantua jonkun verran. Tukholman risteilyllä olin reilut kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa ja se meni vielä jotenkuten, joskin pitkät kävelemiset ja seisomiset alkoivat tuntua nopeasti ikäviltä eikä matkustamisesta osannut enää nauttia samalla tavalla kuin normaalisti.

Alkuraskaus voi olla hyvää aikaa matkustaa jos ei kärsi pahoinvoinnista tai lamaannuttavasta väsymyksestä, jotka olivat itselläni molemmissa raskauksissa riesana. Pahimmat viikot olivat noin viikolta 6 viikolle 10. Tein tuolloinkin pieniä kotimaan reissuja ja pidin huolen, että mukana oli helppoa evästä, jota nakertaa heti kun alkaa tulla vähänkin huono olo. Suolakeksit ja pähkinät olivat tuolloin kavereita ja vettä kannattaa tankata riittävästi. Muista myös olla itsellesi armollinen ja ottaa lepohetkiä aina tarvittaessa. Pienetkin päiväunet auttavat jaksamaan paremmin.

Loppuraskaus on ollut itselleni melko hankalaa aikaa eikä käveleminenkään ole tuntunut silloin enää hyvältä. Ei myöskään autossa istuminen, joten voi olla viisasta jättää kaikenlaiset reissut mahdollisimman vähälle loppuraskauden aikana. Lentoyhtiöillä on yleensä jokin tietty raskausviikkomäärä, jonka jälkeen he eivät enää ota lennolle. Lääkärin kanssa kannattaa keskustella omasta tilanteesta jos on tarve matkustaa vielä raskauden lopulla.

Vakuutus

Vakuutusasiat kannattaa tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstä. Minä hölmö en muistanut koko asiaa ensimmäisessä raskaudessani, jolloin kävin tosiaan Tukholman risteilyllä pari kuukautta ennen laskettua aikaa. Tutussa ja turvallisessa Tukholmassakin olisi tietysti voinut käydä jotain etenkin niin loppuraskaudesta, joten vakuutus olisi pitänyt olla jo. Älkää siis tehkö niin kuin minä tein vaan niin kuin minä sanon.

Vakuutuskäytäntö vaihtelee vakuutusyhtiöittäin, mutta meillä ainakin syntymätön lapsi tarvitsee oman vakuutuksen, jonka voi ottaa rakenneultran jälkeen. Näin ollen Saksan reissullamme lapsella ei ollut vielä vakuutusta, sillä rakenneultra oli vasta matkan jälkeen. Siihen asti minun vakuutukseni olisi kattanut äkilliset ja yllättävät raskaudesta johtuvat kulut, eli normaalin raskauden ollessa kyseessä ilmeisesti kaiken tai lähes kaiken, mitä niillä viikoilla olisi voinut sattua. Riskiraskaudet ovat sitten asia erikseen ja koska en ole vakuutusasiantuntija, suosittelen todella, että tarkistatte omasta vakuutusyhtiöstä miten asian laita on juuri teidän kohdallanne.

Ruoka ja hygienia

Raskauden aikana on hyvä olla vielä hieman tarkempi käsihygienian sekä ruokavalion kanssa etenkin maissa, joissa puhtauden taso jää selvästi jälkeen Suomen tasosta. Terve maalaisjärki on paikallaan tässäkin asiassa, mutta itse ainakin olen mieluummin hieman liian varovainen kuin holtiton.

Minä olen suosinut pullovettä niissäkin maissa, joissa hanavettä saisi juoda ja varonut hieman myös tuoreita salaatteja, jotka on todennäköisesti pesty hanavedellä. Olen valinnut ruokalistalta kypsennettyjä ruokia, suosinut keittoja ja tarkistanut tarjoilijalta mieltäni askarruttaneet asiat. Hampurilaisen pihvi voi esimerkiksi olla jätetty punaiseksi sisältä ja juustojen on hyvä olla pastöroituja tai kuplivan kuumaksi kypsennettyjä. Kunhan pitää mielessä ne normaalit raskausajan ruokarajoitteet niin sillä pötkii jo pitkälle.

Olen pitänyt mukana myös käsidesiä, jolla olen puhdistanut käteni ennen ruokailua ja vessakäynnin jälkeen. Etenkään raskaana ei ole kiva saada mahapöpöä tai muitakaan tauteja. Olen myös valinnut matkakohteeni hygienisempien maiden joukosta niin ei ole tarvinnut turhaan jännittää. Aika varman päälle olen siis ottanut, mutta parempi niin kuin se, että jotain ikävää sattuisi oman huolimattomuuden takia.

Mitä pakata mukaan

Neuvolakorttia suositellaan pitämään aina mukana, en tosin ole varma kuinka paljon ulkomaalaiset hoitajat kortista ymmärtävät. Itse olen kantanut mukanani myös jo aiemmin sivuamiani eväitä (suolakeksejä, pähkinöitä, vettä, karkkiakin), käsidesiä sekä lääkkeistä Panadolia särkyyn ja Rennietä närästykseen.

Närästyslääkkeen tärkeyden opin kantapään kautta ensimmäisen raskauden aikana Haikon kartanon lomallamme, jolloin opin ensimmäisen kerran elämässäni mitä kunnon närästys on. Olin tuolloin muistaakseni noin kuudennella kuulla raskaana ja närästys oli niin kamalaa, että sen jälkeen Rennie on kulkenut aina mukanani raskaana matkustaessani jopa yhden yön kotimaan reissuilla.

Etenkin loppuraskaudesta ja aina lentokoneessa matkustaessani pakkaisin mukaan myös tukisukat. Hyvät kengät ovat myös tärkeät ja muutenkin raskaana ollessa kannattaa muistaa valita matkavaatteet mukavuus edellä. Korkokengissä ja tiukoissa farkuissa ehtii heilua myöhemminkin.

Hormonit

On ehkä hyvä varautua siihenkin, että ystävämme hormonit saattavat aiheuttaa myös matkalla mielialan vaihteluja. Itse olen ollut aivan itku silmässä maailman suloisimmassa pikkukylässä hetkellä, jolloin kaikki oli paremmin kuin hyvin, mutta jokin selittämätön vaan itketti ihan mahdottomasti. Hormonien syytä.

Hormonit ovat saaneet myös kiukuttelemaan normaalia enemmän etenkin silloin kun reissuväsymys on painanut ja jotenkin matkoilla kaikki raskauden aikana muutenkin voimakkaampina esiintyvät tunteet ovat tuntuneet vielä vaikeammilta hallita. Henkalla onkin ollut kestämistä itkevän kiukkumaakarin kanssa, joka on itsekin ollut hämillään siitä, kun ei tunnista itseään ja käytöstään omakseen. Onneksi myös ilon hetket ja naurukohtaukset ovat olleet hormonien ansiosta voimakkaampia!

Tärkein viimeiseksi

Tärkeintä raskaana matkustaessa ja muutenkin raskaana ollessa on muistaa kuunnella itseään ja kehoaan ja olla itselleen armollinen. Nyt ei ole aika leikkiä sankaria, vetää itseään äärirajoille ja esittää että kaikki on hyvin, jos ei oikeasti tunnu hyvältä. Lepää tarpeeksi, pidä taukoja ja jos matkustaminen ei tunnu hyvältä, älä matkusta, ellei ole ihan pakko.

Nosta välillä jalat ylös, ota iisisti ja kuuntele tarkkaan mitä kehosi yrittää sinulle viestiä. Jos se on väsynyt, anna sen levätä, sillä kaikista tärkeintä on se, että sinä ja sitä myöten myös mahassa kasvava vauva voitte hyvin. Matkustella ehtii myöhemminkin.

Miten sinun matkasi ovat sujuneet raskauden aikana? Olisiko sinulla antaa lisää vinkkejä? Kuulisin myös mielelläni parhaimmat, hassuimmat ja kamalimmat matkakokemuksesi raskauden aikana.

Previous Post Next Post

2 Comments

  • Reply Tereza perjantai, heinäkuu 20, 2018 at 09:14

    Mä nostan sulle hattua. Sä et ole niitä, jotka julkistavat raskaudet torvien soidessa ja rummuttavat tavallisesta asiasta kaikenkattavaa ohjeistoa. Sun lähestymistapa on siis hyvä. Joskus tuntuu kiusalliselta lukea paasausta asioista, jotka ovat henkilökohtaisia.
    Levon tärkeyttä ei taida voida tarpeeksi korostaa. Itsekin luulin jaksavani aina vain …
    Itsellä kaksi raskautta takana, mutta lapset ovat jo aikuisia.

    • Reply Martina lauantai, heinäkuu 21, 2018 at 15:10

      Kiva kuulla että pidät lähestymistavastani. Raskaus, äitiys, imetys ja kaikki niihin liittyvä ovat aika hankalia aiheita, sillä ne herättävät paljon tunteita ja keskustelua. En jaksa jauhaa niistä hirveästi täällä blogissa, sillä tämä on edelleen ruoka- ja matkablogi, mutta matkustaminen raskaana oli sellainen aihe, josta halusin sanoa muutaman sanan. Tärkeimpänä nimenomaan levon tärkeys. Ei pidä yrittää jaksaa jos ei siltä tunnu. Itselläni ainakin oli jaksaminen usein ihan kortilla.

    Leave a Reply