Terveellisempi pizza

Halusimme viettää pizzaillan eräänä aivan tavallisen harmaana helmikuun lauantaina. Terveellisyysprojektimme ei kuitenkaan antanut periksi perinteisen epäterveellisyyspizzan tekemiselle saati sellaisen tilaamiselle, joten aloimme tutkailla ravinteikkaampia ja vähärasvaisempia pizzapohjavaihtoehtoja.

Päädyimme lopulta tekemään pizzapohjan ruisjauhoista ja valkuaisista ja sepä osoittautuikin varsin hyväksi päätökseksi. Pohjasta tuli rapea ja maultaan hyvällä tavalla terveellinen. Nyt ei puputettu pullamössöä vaan maukasta ruispohjaa, jonka taidamme ottaa repertuaariimme jatkoakin ajatellen. Tämä oli nimittäin niin hyvä pohja, että syön sitä mieluummin kuin perinteistä pizzapohjaa.

Täytteiksi valitsimme niin ikään terveellisiä vaihtoehtoja. Paljon kasviksia, kevyttä kinkkua ja hieman kevytjuustoakin, sillä kyllähän pizzassa pitää juustoa olla. Lisämakua pizzaan toi runsas valkosipuli ja yrttimaustettu tomaattimurska. Ja niin vaan koko pellillinen hujahti parempiin suihin alta aikayksikön.

Ruispohja:

– 6 dl ruisjauhoja
– 1 pss kuivahiivaa
– 2 dl vettä
– 1 tl suolaa
– 2 kananmunan valkuaista
– 2 rkl öljyä

Sekoita kuivahiiva ja suola jauhoihin. Lisää joukkoon 2 dl 42-asteista (eli vähän kättä lämpimämpää) vettä ja sekoita. Kippaa mukaan myös kananmunan valkuaiset ja öljy. Mörssää hetki ja jätä tekeytymään sillä aikaa kun pilkot täytteet.

Täytteet:

– yrttimaustettu tomaattimurska
– kevytjuustoa (meillä oli 15-prosenttista Polaria, sillä siinä on kivasti makua)
– keittokinkkuleikkeleitä
– herkkusieniä
– paprikaa
– mustia oliiveja
– valkosipulia
– meidän piti laittaa myös sipulia, mutta se pääsi unohtumaan..

Kauli taikina leivinpaperoidulle uunivuoalle, lisää vähän jauhoja jos tuntuu että taikina jymähtää kaulimeen, käsiisi, keittiön tasolle, naamaan ja kaikkialle. Levitä sitten päälle tomaattimurska, jonka voit surauttaa sileäksi sauvasekoittimella.

Me lisäsimme juuston jo tässä vaiheessa, sillä halusimme sen sulavan pizzan sekaan eikä kökkööntyvän kärtsänneeksi levyksi pizzan päälle. Tomaattimurskan ja juuston päälle heitimme loput täytteet ja paistoimme pizzaa 200-asteisessa uunissa noin puoli tuntia.

Previous Post Next Post

11 Comments

  • Reply sepi tiistai, huhtikuu 28, 2015 at 15:51

    erittäin toimiva ja hyvä ohje! mainion maukasta 🙂 kiitos!

    • Reply Martina keskiviikko, huhtikuu 29, 2015 at 08:52

      Kiitos kommentista, ihana kuulla että maistui! 🙂

  • Reply juho keskiviikko, elokuu 31, 2016 at 18:18

    oli muuten hyvää, teen jatkossakin 🙂

    • Reply Martina torstai, syyskuu 1, 2016 at 11:37

      Kiva kuulla että tykkäsit! 🙂

  • Reply Tuija perjantai, syyskuu 23, 2016 at 10:31

    super hyvää !! Tänään tehdään taas perjantain kunniaksi 😍

    • Reply Martina perjantai, syyskuu 23, 2016 at 14:41

      Maukasta pizzaperjantaita! 🙂

  • Reply Heidi perjantai, kesäkuu 2, 2017 at 08:57

    Kuulostaa hyvältä, ja olisi sopivasti perjantaikin… 🙂 Miten mahtaa muuttua, jos käytän kananmunat kokonaisina?

    • Reply Martina perjantai, kesäkuu 2, 2017 at 15:24

      Uskon että toimii hyvin ja ehkä jopa paremmin niin. Hyvää pizzaperjantaita! 🙂

  • Reply Mari perjantai, kesäkuu 16, 2017 at 19:10

    Hei & kiitos ohjeesta! Tänään kokeilin ja pohja oli todella hyvä, kuten koko pizzakin:)

    • Reply Martina sunnuntai, kesäkuu 18, 2017 at 12:37

      Kiva kuulla että pidit! 🙂

  • Reply Elina sunnuntai, heinäkuu 16, 2017 at 22:25

    Oli Super hyvää, kiitos ohjeesta! 🙂

  • Leave a Reply