Roadtrip Baltiassa 07/2019

Ohos! Mekö karavaanareita? No ilmeisesti kyllä, kun tuli sitten juhannuksena hankittua asuntoauto. Ja kyllä on iloa autosta jo näinkin lyhyellä ajalla ollut yllin kyllin. Muutama ensimmäinen viikonloppu harjoiteltiin kotisuomessa ja löydettiin mahtavia paikkoja, joissa ei olla aikaisemmin käyty sekä saatiin pehmeä lasku ns. karavaanielämään. Kun sitten koitti meidän ensimmäinen yhteinen kesälomaviikko tänä vuonna niin otettiin suunnaksi Baltia ja testailtiin kuinka hyvin sitä pärjää vähän pidemmällä reissulla.

Perjantai 19.7.2019                   Hyvinkää – Vuosaari 65 km

Reissuun lähdettiin heti perjantai iltana (laiva lähti klo 23.30). Ensimmäisen päivän ajomatka oli vaivaiset 65 km kun ajella puksutettiin kotoa Vuosaaren satamaan, Helsinkiin. TallinkSiljan Seawind oli mukava ja helppo löytö Suomenlahden ylitykseen. Satama kun sijaitsee Vuosaaressa niin ei tarvinnut Helsingin keskustaan läpi lähteä ajamaan, samoin Viron puolella satama sijaitsee Muugassa joka on mukavasti sivussa ihan Tallinnan ytimestä. Pieni jännitysmomentti koettiin laivaan ajaessa, kun auto piti peruuttaa laivaan. Hyvinhän sekin kyllä meni. Laiva itsessään on parhaat päivänsä jo nähnyt, mutta ajaa asiansa ja on hintansa arvoinen (50€ per suunta, 2 aikuista + asuntoauto). Istuttiin hetki laivan baarissa nauttien lähtömaljat eli roseviini sekä olut ja nautittiin kauniista auringonlaskusta.  Siirryttiin sitten ylemmälle kannelle, jossa yritettiin nukkua. Paino sanalla yritettiin sillä tuolit olivat siihen tarkoitukseen hieman epämukavat ja lattia kova sekä kylmä. Taidettiin me silti molemmat muutama tunti siinä torkkua. Noin klo 3.00 oltiinkin sitten perillä.

Lauantai 20.7.2019                     Muuga – Keila Joa – Rummu – Pärnu – Tuja 314 km

Muugan satamaan saavuttiin noin klo 3.00 eli hieman etuajassa. Sieltä rauhassa ja lähes yksinäisyydessä ajeltiin noin tunnin verran Keila Joaan. Saatiin auto puskaparkkiin ihan Keilan vesiputousten viereen parkkipaikalle. Ja koska pieni ajelu oli sen verran virkistänyt mieltä ettei uni olisi heti tullutkaan silmään ja koska aamu oli alkanut valjeta, otettiin vielä pieni kierros vesiputouksilla. Hienot olivat! Nukuttiin noin 4 h, syötiin aamupala autossa ja otettiin uusi kierros putouksilla. Tällä kertaa käytiin tsekkaamassa putouksen vastakkaiselta puolelta ja nyt paikalle oli ehtinyt jo muitakin ihmisiä.

Keila Joasta jatkettiin matkaa vajaan tunnin verran Rummuun (sisäänpääsy alueelle 3€/hlö, auki klo 10 alkaen). Rummun hylätty ja osin uponnut marmorilouhos vasta onkin hieno paikka, joka pitäisi jokaisen käydä itse kokemassa. Louhoksen ympärille on syntynyt todella kirkasvetinen järvi pumppujen pysäyttämisen johdosta ja louhos onkin jäänyt joko kokonaan tai osittain veden alle. Järvessä myös kasvaa puita, jotka ovat kovin aavemainen näky pinnalta katsottaessa. Meillä oli onneksi SUP-laudat mukana, joilla pääsi parhaiten näkemään ja kokemaan paikan tunnelman. Löysimme suppaillen myös ”salaisen” rannan.  Jos omia lautoja ei ole, niitä saa kyllä vuokrata paikanpäältä. Sukelluskin olisi onnistunut ja olisi varmasti ollut huippukokemus, mutta ei otettu mitään omia kamoja mukaan niin se jäi tällä kertaa väliin.

Rannalla on myös kiva kahvila, josta saa virvokkeita. Päiväkahvien jälkeen kiipesimme vielä kalkkikukkulan päälle ihastelemaan maisemia. Mukaan tarttui kahvilasta yksi Rummu olut. Tännekin olisi saanut jäädä asuntoautolla yöksi hintaan 15€/yö (sähköä ei ole), mutta meidän matkamme jatkui vielä eteenpäin. Jos nyt jotain negatiivista paikasta haluaa löytää, niin sukelluskeskuksen ympärillä oli vihaisia paarmoja joista jäi Jaanalle muistot koko loppureissun ajaksi.

Seuraavaksi ajettiin lounasvinkin saattelemina pari tuntia Pärnuun. Auto parkkiin sillan kupeeseen ja jonottamaan Steffanin pizzoja. Vaikka jono oli pitkä (noin 1h) ja vielä pöydässäkin sai ruokaa odotella niin pizzat oli kyllä kaiken hehkutuksen arvoisia (noin 10€/kpl). Pannupizzalle ehdoton suositus! Kahdesta pizzasta riitti enemmän kuin hyvin lounaaksi/päivälliseksi ja loput otettiin doggybägissä mukaan (saatiin niistä vielä molemmille 1 hyvä aamupala).

Päivän päätteeksi kurvailtiin vielä Latvian puolella Jurasdzeni campingille, jossa ensin harmiksemme kuulimme kaikkien sähköpaikkojen olevan varattuna, mutta sitten saatiinkin mahtava ilmainen paikka suoraan rannalta, ihan maksullisten paikkojen vierestä. Paikan omistaja näytti meille kaikki mahdolliset ilmaiset paikat, mutta tottahan me tuo ensimmäinen biitsipaikka otettiin. Vessat löytyi ihan vierestä ja alueen suihkuja sai käyttää 2€/7 min. Ranta oli kaunis ja auringonlasku keräsikin paikalle paljon väkeä. hetken sitä jaksoimme ihailla, mutta kyllä se uni tuli nopeasti edellisen yön vajaiden unien johdosta.

Sunnuntai 21.7.2019                 Tuja – Promobius wakepark – Jurmala 106 km

Aamu alkoi aamupalalla autossa sekä kävelyllä rannalla. Rauhassa lähdettiin eteenpäin Jurmalaa kohti, ajatuksena pysähtyä matkan varrella wakeboardaamaan. Matkalla bongatiinkin muutama wakeparkki, joista yhtä käytiin katsomassa lähempää. HiWake näytti hyvältä ja rauhalliselta paikalta, mutta se oli valitettavasti täynnä klo 17 saakka, joten skipattiin se. Päädyttiin lopulta Promobius wakeparkille, jossa 25€:lla olisi saanut wakeboardta koko päivän (10 min pätkissä). Jaana jaksoi 2 settiä ja Teemu 3 🙂 Niin se kunto rapistuu kun ei ehdi harrastaa. Hintaan kuului lisäksi pientä purtavaa (pizzaa, pasteijoita, kakkua), joten saatiin lounas samalla. Hauska paikka ja mukava henkilökunta!

Illaksi ajettiin Jurmalaan, Nemo campingiin. Paikka tunti kovin nuhjuiselta, varsinkin hintaansa nähden, sillä tämä oli meidän reissun kallein leirintäalue (29€/yö). Naapureiksi saimme Liettualais/Venäläisryhmän joka viihdytti meitä grillaamalla pienen sateenvarjon alla kaatosateessa sekä tanssiesityksillä paviljongissaan. Kokkailtiin itse autossa makkaraa ja perunaa kun alkanut kaatosade ei oikein houkuttanut lähteä etsimään muuta ruokapaikkaa. Pelattiin parit yatzyt ja nukuttiin sikeästi sateesta huolimatta.

Maanantai 22.7.2019                Jurmala – Palanga 258 km

Aamulla ajateltiin lähteä fillaroimaan Jurmalan keskustaan, mutta ei päästy perille saakka kun pyörätiet tuolla olivat kovin huonossa kunnossa eikä meillä olisi aika riittänyt Jurmalan keskustaan saakka (leirintäalueelta piti poistua klo 12 mennessä). Nähtiin sentään komea neuvostoaikainen (?) kuntoutuskeskus. Tsekattiin myös ranta ja löydettiin leirintäalueen ja rannan välistä mukavan näköisiä maastoreittejä. Jos oltaisiin jääty pidemmäksi aikaa niin nuo olisi voinut käydä testaamassa. Jurmala ei siis tällä reissulla säsväyttänyt, liekö osuutta huonolla tuurilla ja säällä joten emme täysin tuomitse, vaan voinemme antaa sillä toisen mahdollisuuden joskus tulevaisuudessa.

Jurmalasta jatkettiin matkaa Liettuan puolelle suuntana Palangan rantakaupunki. Ajettiin muutaman sympaattisen pikkukaupungin läpi ja yhdessä niistä töräytettiin kunnolla töyssyyn, ei kerta kaikkiaan nähty sitä ollenkaan ennen kuin oli myöhäistä. Kaikki sisällä irtonaisena oleva tavara autossa otti hyvän ilmalennon, mutta säilyi onneksi ehjänä. Tankatessa huomattiin lisäksi, että toinen etulisävaloista oli melkein irronnut joten jouduttiin sitä vähän paikkailemaan (=teippaamaan) ennen matkan jatkumista. Tästä viisastuneena laitoimme muistiin, että seuraavalle reissulle pitää ottaa mukaan pieni työkalusetti sekä erilaisia ruuveja paikkauksia varten.

Yö vietettiin Palangos campingos alueella, joka oli tosi hyvä ja hintansa (26€) arvoinen. Pyöräiltiin vielä illalla keskustaan (3 km, tällä kertaa perille saakka) ihmettelemään menoa ja meinikiä sekä nimppari/synttäri illalliselle loistavaan kalaravintolaan. Koko paikasta jäi kyllä todella positiivinen kuva. Kaupungissa paljon tekemistä sekä ravintoloita jokaiseen makuun. Illalla vielä huomattiin asuntopuolen sähköjen hävinneen pompussa joten jouduttiin niitä vielä korjailemaan ennen nukkumaan menoa. Teemu sai onneksi sähköt palautumaan hetken aherruksen ja kokeilun jälkeen. Myös kaasun kanssa oli ongelmia, mutta siihen ei löydetty ratkaisua, joten nukuttiin ilman lämmitystä. Aamulla tosin tajuttiin että meiltä oli siis vain kaasu loppunut, joten siinä ei muuta vikaa ollut!

Tiistai 23.7.2019                          Palanga – 313 wakepark 12 km

Aamu laitettiin käyntiin SUPsurffilla. Kämppäriltä oli vähän turhan pitkä matka rannalle (500m) kahden laudan kanssa, mutta selvittiin siitä. Ranta oli mahtava ja aaltoakin näytti sen verran tulevan että lähdettiin yrittämään. Raskasta ja vaikeaahan se oli. Aaltoa tuli jokseenkin tiheään ja joka suunnasta joten valmistautumiseen ei paljon aikaa jäänyt. Meidän laudat (Asenne iSUP Voyager ja Floater) eivät ole varsinaisesti tähän lajiin suunniteltuja ja lautojen kääntäminen ja käsittely oli jokseenkin raskasta. Mutta silti niin hauskaa. Jaanalla vääntyi ikävästi nilkka laudalta pois hypätessä, joten piti ottaa loppuaika rauhallisemmin. Teemulla sen sijaan sujui kohtuullisen hyvin ja hän pääsikin jo vähän surffauksen makuun.

Surffin jälkeen otettiin suunnaksi 313 wakepark, josta olimme kuulleet paljon hyvää. Saatiin auto ilmaiseen parkkiin ihan radan viereen. Myös alueen vessat ja suihkut oli meidänkin käytettävissä. Käytiin nauttimassa lounas (burgerit) parkin ravintolassa ja ihasteltiin muiden ajoa radalla. Otettiin itse rennosti loppupäivä makoillen ja yatsya pelaten.

Keskiviikko 24.7.2019               313 wakepark – Ristikukkula – Jelgava 229 km

Aamulla oli ajatus olla kärppänä wakejonossa heti klo 9.00 kun parkki aukesi, mutta saimme lopulta itsemme jonoon noin puoli tuntia myöhemmin. Ihan jokaisen hehkutuksen arvoinen paikka! Obstaakkelit suurimmaksi osaksi mukavan leppoisia, niitä oli paljon ja käännökset iisejä. Tykättiin siis paljon. Paitsi että täälläkin oli vihaisia paarmoja, siitä pieni miinus. Kaksi tuntia riitti mainiosti (20€). Sitten olikin jo nälkä ja kokkailimme itse autolla lounaaksi pastaa ja tipukastiketta.

Wakeparkilta jatkoimme matkaa ristikukkulalle, joka saattaa olla meidän reissuhistorian omalaatuisin paikka. Tältä pätkältä löytyi myös reissun halvin diesel, 1,069€/l, jolla tietysti täytettiin tankki. Itse ristikukkula ei ole iso, mutta siellä on eri lähteistä riippuen 30.000 – 200.000 ristiä (mahdollisesti enemmänkin, kuka tietää) ihan sekaisin ripoteltuna. Ristien alkuperä ja historia on edelleen hämärän peitossa, mutta ilmeisesti niitä on alkujaan tuotu alueelle epäonnistuneen kapinan jälkeen vainajien ja kadonneiden muistolle. Nykyään ristejä tuodaan monesta muustakin syystä ja oman ristin voi halutessaan ostaa läheisiltä tuliaispisteistä eurolla tai parilla. Vaikuttava paikka, jossa ehdottomasti kannattaa vierailla jos nurkille sattuu. Itse alueelle ei ole pääsymaksua, mutta me maksoimme parkkipaikasta 2,90€. Tien viereenkin olisi voinut parkkeerata ihan ilmaiseksi, mutta valitsimme kuitenkin tuo maksullisen vaihtoehdon sen helppouden vuoksi.

Ajot jatkui ristikukkulalta vielä Latvian puolelle Grantinin leirintäalueelle, joka oli meidän reissun edullisin maksullinen yöpyminen – 16€. Saatiin mahtava paikka suoralla järvinäkymällä vapaan mökin pihalta. Sähköt sai vetää mökin terassilta ja koska mökissä ei ollut asukkaita niin lainasimme terassilta vielä pari tuoliakin (omia ei oltu vielä ehditty hankkimaan). Siistit vessat ja suihkut löytyi ihan läheltä.  Illallinen nautittiin alueen ravintolassa, jossa ruoka oli hyvää ja edullista. Iso kana-pekoni-ceasar salaatti sekä broilerleike lisukkeineen kustansi yhteensä 16€. Ilta oli mukava päättää auringonlaskua katsellen.

Torstai 25.7.2019                        Jelgava – Rundale – Ainazi – Pärnu 300 km

Auto-aamupalan jälkeen tutustuttiin lähemmin alueeseen kävellen. Paikka on iso ja väljä ja sijaitsee usean järven sydämessä. Paikalla on lapsille leikkikenttää, hiekkarantaa, trampoliinia yms viihdykettä, myös SUP lautoja olisi ollut vuokrattavana. Olisihan täälläkin viihtynyt pidempään, mutta meillä matka jatkui. Tehtiin visiitti lähellä sijaitsevaan Rundalen palatsiin, tai oikeastaan vain sen ranskalaiseen puutarhaan. Palatsi oli hieno, samoin sen iso ja vaikuttava puutarha jossa kuulemma löytyy yli 2500 eri ruusulajiketta.

Matka jatkui Latvian ja Viron rajalle Ainaziin, jossa auto vielä viimeisen kerran tankattiin ja nautittiin samalla kunnon Hese lounas. Tuliaisostokset tehtiin Super- ja Goalkossa 🙂 Ainazista ajettiin vielä viimeiseksi yöksi Pärnun Konsen camping alueelle. Alue on ihan ok, parhaimpana puolena ehkä keskustan läheisyys. Saatuamme leirin kasaan ja saunan varattua meillä oli 3 tuntia luppoaikaa. Lähdimme pyörillä keskustaan katsomaan meininkiä. Syötiin todella hyvät burgerit naistenrannan kiskalla ja pyöräiltiin rannan tuntumassa niin pitkälle kuin se vain oli mahdollista. Kääntöpisteestä löydettiin luontopolku joka tietty kierrettiin. Sitten olikin jo aika suunnistaa takaisin sillä saunavuoro oli alkamassa! Sauna oli pienoinen pettymys, sillä ainakin tuon illan viimeisen vuoron (22-23) aikaan lauteet olivat jo niin kuumat ettei istumisesta meinannut tulla mitään, löylyn heittämisestä puhumattakaan. Mutta onhan sauna aina silti sauna, joten kyllä me siitä nautittiinkin.

Perjantai 28.7.2019                   Pärnu – Paldiski– Muuga – Vuosaari – Hyvinkää 273 km

Aamupalan jälkeen arvottiin jäämistä Pärnuun vielä hetkeksi tai suuntaamista vielä johonkin uuteen paikkaan. Päädyttiin suuntaamaan kohti Paldiskia ja sen valkoisia kallioita. Saatiin auto parkkiin kätevästi ihan niemen kärkeen ja käytiin jalkaisin ihastelemassa korkeita ja äkkijyrkkiä kallioita. Teemun syntymäpäivän kunniaksi nautittiin majakalla kalliit synttärikaffet ja muffinssit (yht. 12€). Kyseltiin samalla miten kallioihin ja rantaan pääsisi tutustumaan alhaalta merenpinnalta käsin. Ja onnistuihan se, noin 1 km takaisinpäin ja sieltä löytyi hiekkatie joka vei isolle hiekkakentälle (vink, hyvä puskaparkki muuten!). Täältä löytyikin portaat alas. Kalliot näytti alhaalta katsoen erilaisilta, joten hyvä että päästiin tsekkaamaan. Lounas kokkailtiin itse autossa.

Viimeisen siirtymän aika koitti lounaan jälkeen ja noin tunnin ajon jälkeen olimmekin taas Muugan satamassa. Pienen odottelun jälkeen pääsimme ajamaan laivaan, tällä kertaa ihan eteenpäin ajaen. Edellisestä laivamatkasta viisastuneena puettiin reilummin vaatetta päälle, mutta turhaan. Nyt oli kyllä kovin lämmintä koko matkan ajan. Aika kului mukavasti yatzya pelaten ja väliin jääneen selviytyjien jaksoa katsellen.

Kustannusyhteenveto viikolta

97€ majoituksiin (29€ Jurmala, 26€ Palanga, 16€ Jelgava, 26€ Pärnu)

252€ ruokaan (aamupalat ja 3 lounasta tehtiin itse, loput kerrat syötiin ravintoloissa)

347€ liikkumiseen (polttoaine + laivamatka)

90€ harrastuksiin (wakeboarding)

158€ muihin satunnaisiin kuluihin, kuten pääsymaksuihin, saunaan ja Ainazin ”tuliais” ostoksiin

Yhteensä siis 944€ kahdelta aikuiselta (472€ per hlö).

Ei muuta kuin kohti uusia seikkailuja!