Kymmenen vinkkiä lentopelkoiselle

BLOGI ON MUUTTANUT! Lue päivitetty 10 vinkkiä lentopelkoiselle täältä.


Sydän tykyttää. Kädet hikoaa. Kone kiihdyyttää ja turvallinen maa katoaa pyörien alta. Tuijotat ikkunasta kauhusta kankeana ja ihmettelet jokaista pientä nykäisyä ja töyssyä. Kuulet ehkä kummallisia ääniä ja olet varma, että lentokoneen moottorit juuri pysähtyivät. Lentopelosta kärsii todella moni meistä suomalaisista ja jopa tämä allekirjoittanut entinen lentokenttävirkailija tietää miltä edellä kuvatut ajatukset tuntuvat. Lapsena päätin, että matkustan elämäni aikana vain kohteisiin joihin pääsee bussilla. Kummasti tämä kääntyi siihen että  lähdin opiskelemaan lentomatkailua Kiinaan asti. Olen käynyt Rantapallon bloggaajana tutustumassa hypnoosiin perustuvaan lentopelkokurssiin, lukenut kirjan lentopelosta, tehnyt töitä lentoyhtiöille ja opiskellut lentomatkailua. Tämän lisäksi matkustan lentäen useamman kerran vuodessa. Miten sinäkin voit päästä eroon lentopelosta?

IMG_9253

1. Lue Paula Kinnusen kirja Lentopelko Hallintaan

Aloittaessani matkailualan opinnot, käteeni eksyi kyseinen kirja. Luin kirjan yhdeltä istumalta ja palasin siihen vielä useasti lentomatkojen lähestyessä. Kirja käsittelee hyvin niin lentämisen teknistä puolta kuin ihmisen psykologiankin kannalta. Kirjassa käsitellään hyvin myös turvallisuustilastoja ja tarjotaan lukijalle erinomainen paketti lentopelon ymmärtämiseen ja hallintaan.

2. Kerro lentohenkilökunnalle pelostasi

Lentopelkoa ei kannata salata. Itse muistan muutaman lennon teini-ikäisenä, jotka olen viettänyt takarivillä kynsilakkoja raapien. Kun rohkaisin itseni ja keskustelin asiasta lentoemännän kanssa, helpotti oloni välittömästi. Ensinnäkin sain keskustelun avulla ajatukset muualle ja lentoemännän rauhallinen ote pelkooni rauhoitti omaakin mieltä! Jos kerrot lentopelostasi henkilökunnalle heti matkan alussa, he todennäköisesti varmistavat hyvinvointisi muutamaan otteeseen ja saattavat tulla juttelemaan esimerkiksi tulevasta lentosäästä kanssasi.

IMG_3690.jpg

3. Muistuta itseäsi lentomatkailun tilastollisesta turvallisuudesta

Jos sydämesi alkaa tykyttää ja kätesi hikoamaan heti nousun aikana, kannataa yrittää hetki hengittää ja ajatella järkevästi lentomatkailun turvallisuuteen liittyviä tilastoja. Tiesitkö, että sinun tulisi tilastojen mukaan lentää lakkaamatta seuraavat neljä miljoonaa vuotta, jotta lento-onnettomuus tulisi kohdallesi! Tiedät siis, että olet paljon paremmassa turvassa juurikin siinä koneen penkillä kuin vaikka bussissa matkalla lentokentälle.

4. Tiedä mitä tapahtuu

Oma lentopelkoni katosi viimeistään vietettyäni puoli vuotta opiskellen ilmailua ja työskenneltyäni lentokentän porttivirkailijana vuoden verran. Tietenkään en tarkoita sitä, että jokaisen lentopelkoisen pitää välittömästi ilmoittautua Aviation Management -opintoihin tai Helsinki-Vantaan lentokentälle matkustajia palvelemaan. Lentäminen on kuitenkin huomattavasti mukavempaa kun tietää mitä oikeasti tapahtuu. Lentopelkoinen matkustaja usein miettii huolissaan jokaista koneesta kuuluvaa poikkeavaa ääntä tai töyssyä. Kaikkiin näihin löytyy yleensä niin realistinen selitys, että nykyään en pistä merkille juuri mitään. Nousun aikana lentokone saattaa nykiä ylös ja alas, mutta tämä johtuu useimmiten siitä että lentäjät hakevat oikeaa lentokorkeutta ja saavat lennonjohdolta ohjeita siirtymisestä.

IMG_4822

5. Opettele hengittämään rauhallisesti ja istumaan rennosti, vaikka kone heittelisi ilmassa

Lentopelkoinen helposti jäykistyy turbulenssin ajaksi ja tuntee täten entistä paremmin jokaisen ilmatöyssyn. Opin lentopelkokurssilla, että kannattaa mielummin yrittää vetää taas syvään henkeä ja myötäillä koneen liikkeiden mukana. Kokeile seuraavaksi vaan istua turbulenssin aikana istumapaikallasi kuin perunasäkki – turbulenssi voi olla oikeastaan aika rentouttavaa!

6. Jos pelko on todella paha, keskustele lääkärin kanssa rauhoittavista lääkkeistä

Minä en missään nimessä tahdo suositella minkäänlaisia pillereitä ihmisille mihinkään tarkoitukseen. Jännittäessäni lentämistä intialaisella halpalentoyhtiöllä muutama vuosi sitten, sain lääkäriltä kevyitä rauhoittavia lääkkeitä jotka auttoivat minua rentoutumaan lennon aikana. Rauhoittavat lääkkeet eivät tietenkään ole hyvä idea, sillä ne laskevat ihmisen toimintakykyä. En ole vieläkään kuitenkaan oppinut nukkumaan lentokoneessa ja nykyään syönkin usein luontaistuotepisteistä löytyviä Melatoniini-tabletteja levätäkseni lennon aikana.

IMG_4534

7. Osallistu lentopelkokurssille

Finnair järjestää Suomessa lentopelkokursseja, joille osallistuminen varmasti helpottaa lentämistä sitä pelkääville. Kurssit ovat kuitenkin ikävän hintavia ja niistä löytyy myös vaihtoehtoja. Rantapallon puolesta itse kävin NLP:hen perustuvan pelkokurssin. En kokenut kurssin jälkeen oloani erilaiseksi, mutta myöhemmin olen huomannut lentopelkoni poistuneen kokonaan!

8. Suunnittele lentomatkasi huolella

Itse mietin edelleen todella tarkkaan minkä lentoyhtiön siiville tahdon hypätä, mitä reittiä lentää, millä konetyypillä ja missä kohtaa konetta tahdon istua. Omia luottolentoyhtiöitäni ovat esimerkiksi Finnair, airberlin, Qantas, Cathay Pacific, Dragonair, Eva Air, Singapore Airlines, ja Lufthansa. Toki lentäminen on todellisuudessa niin turvallista, että sitä voi hyvin hypätä minkä tahansa sillipurkin kyytiin!

Istumapaikan valinta on itselleni ehkä se olennaisin osa, erityisesti pitkällä lennolla. Olen levoton sielu ja se toteutuu myös lentokoneessa. Jos matkustan yksin, haluan aina istua käytäväpaikalla jotta pääsen esimerkiksi käymään vessassa tai hakemaan juotavaa. Pitkillä lennoilla otan itse yleensä paikan taktisesti takariviltä, jotta olisi kovimmat mahdollisuudet vallata kaksi penkkiä omaan käyttöön. Lentopelkoiselle suosittelen kuitenkin ottamana paikan mieluiten koneen etuosasta, sillä koneen takaosassa moottorin ääni sekä turbulenssi tuntuu aina kovemmalta.

IMG_4463

LUE LOPUT UUDESTA BLOGISTA. LINKKI POSTAUKSEN ALUSSA.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Previous Post Next Post

3 Comments

  • Reply Tee perjantai, toukokuu 23, 2014 at 20:44

    Kiitos tästä kirjoituksesta, tulen lukemaan tämän varmaan muutamaankin kertaan. Olen aikuisiällä onnistunut löytämään lentopelkoni ja yritän piilottaa sitä jonnekin kauas. Seuraava matka on Finnairilla, joka onneksi mulla vähän lievittää jännitystä. Tuo lentohenkilökunnan työpäivä -juttu oli kyllä huiman hyvä pointti.

  • Reply Anne lauantai, toukokuu 24, 2014 at 07:59

    Hyvä postaus Veera! Itse en ole koskaan erityisemmin pelännyt lentämistä, vaikka joskus turbulenssi ja muut töyssyt ja pomput saattaakin vähän jännittää. Viimeksi kun lensin Berliinistä kotiin niin oli aika kova tuuli ja laskeutuessa Helsinki-Vantaalle kone heitteli ja pomppi siihen malliin etten ollut varma selvitäänkö hengissä.. 😀 Mulla on yksi tosi lentopelkoinen kaveri (joka oli myös samassa koneessa tuolloin) ja sen vieressä istunut henkilö toisteli koneen laskeutuessa ”Air Berlin on hyvä lentoyhtiö, Air Berlin on hyvä lentoyhtiö..”. Että ei sillä tainnut ainakaan tuo lento kauheasti helpottaa lentopelkoon.

  • Reply Miska hamsteri/ Hamsufani torstai, joulukuu 27, 2018 at 11:46

    Kiitos paljon! Auttoi aika paljon. Itse olen vielä aika nuori ja pelkään lentämistä ihan hirveästi😨
    Mutta tohon älä pidä pelkoa salaisuutena, niin kerroin kavereilleni pelostani ja he auttoi minua! Yksi heistä sanoi että on 1/20000 mahdollisuutta että sille lentokoneelle kävisi jotain.
    Toinen taas sanoi että jos lentokoneen vessanpönttöön heittää tupakan niin lentokone räjähtää…
    Mutta niin olen menossa 5 tunnin lennolle kanarialle. Pitkä matka siinähän myös pelottaa 😵
    Mutta kiitos!

  • Leave a Reply

    Uusimmat postaukset

    Vaihto-opiskelu: The Hong Kong Polytechnic University

    Kota Kinabalu: Guide for Island Hopping