Suomen suurin matkablogiyhteisö

Kroatia jahdilla risteillen – paras tapa nähdä saaria

Heinäkuinen Kroatia on täynnä auringonpaistetta ja paahtavaa lämpöä. Mantereella lämpötila kohoaa yli 35 asteen ja päivällä on niin kuuma, että pystyy lähinnä kävelemään lyhyen matkan terassilta toiselle varjoa ja viilennystä etsimään. Sen sijaan laivan kannella mukava tuulenvire pitää huolta, ettei tule liian kuuma ja päivittäiset uimastopit varmistavat viilentymään pääsyn. Me risteilimme viikon Katarina Linen upouudella Ms Aurelialla ja ihastuimme täydellisesti tuohon tapaan nähdä upeita Kroatian saaria ja mantereen rannikkoa. Odotukset matkalle olivat kovat, mutta ne ylittyivät täysin. Viikon risteily megajahdilla oli täynnä upeita kokemuksia, kauniita maisemia, turkoosina kimmeltävää merta, sympaattisia kyliä ja kaupunkeja sekä maistuvia illallisia auringonlaskussa.

 

Jahtiristeily Katarina Linella sopii kaikille

Todennäköisesti jokainen Kroatian rannikolla käynyt on nähnyt satamissa upeita jahteja. Osa niistä on yksityisiä, mutta monet ovat kaupallisia jahteja, joille kuka tahansa voi mennä risteilemään luottokorttia vinguttamalla. Katarina Linella on 60 jahtia. Konsepti on erikoinen, sillä jahdit ovat yksityisessä omistuksessa ja yleensä omistaja toimii itse laivan kapteenina. Niin myös Ms Aurelialla. Kroatialainen jahdin omistaja oli mukanamme kapteenin roolissa koko viikon ajan. Hänen englanninkielen taitonsa ei ollut parhaasta päästä, mutta hymy tuikki aina silmissä asti ja hän jutteli mielellään matkustajien kanssa. Ohjaamoon oli ovi auki ja viimeisenä iltana kapteeni tanssitti salin lattialla naispuoleisia matkustajia. Myös muu henkilökunta (merimiehet, keittiöhenkilökunta, tarjoilijat, siivooja ja matkajohtaja) koostuivat täysin kroatialaisista. Tunnelma jahdilla oli kokoajan ystävällinen ja välitön.

Katarina Linella on useita eri risteilyluokkia sen mukaan minkä tasoisia jahdit ovat. Risteilyt vanhemmilla ja hieman vaatimattomammilla jahdeilla ovat edullisempia, kun taas uusilla ja parhailla kalliimpia. Erikseen on myös lukuisia teemaristeilyjä sen mukaan, missä risteily pysähtyy ja millaisia ovat aktiviteetit maissa. Tällaisia teemoja ovat esimerkiksi pyöräily, jooga ja vaellus. Löytyypä valikoimasta jopa nudistiristeilyjä, joten kannattaa olla tarkkana varausten suhteen, ellei halua päätyä nakuilemaan. Nuorisolle on myös omat ’young and fun Croatia’ -risteilyt, joille yli 30-vuotiailla ei ole asiaa. Niillä risteilyillä laivat eivät ehkä ole niin korkeatasoisia, mutta bileitä riittää todennäköisesti aamuun asti ja viikon risteily irtoaa edulliseen hintaan.

Ruokasali

Ms Aurelia Hvarrin edustalla.

Uimastopeilla pääsee hyppäämään suoraan jahdilta mereen.

 

Deluxe Superior luokka tarjoaa parasta laatua ja tekemistä riittää

Meidän risteilymme oli ylimmän kategorian risteily eli deluxe superior. Tämä tarkoitti sitä, että jahti oli viimeistä huutoa, siellä oli runsaasti tilaa, ruoka tarjoiltiin pöytiin, lounaat olivat kolme ruokalajia ja illalliset neljä. Laiva oli valmistunut keväällä 2021 ja se oli todella tyylikäs. Meidän varatessamme melko viime tipassa risteilyä kaikki parvekkeelliset hytit olivat jo menneet, joten jouduimme tyytymään hytissä pelkkiin pieniin ikkunoihin, mutta muuten sieltä löytyi kaikki tarpeellinen ja vähän enemmänkin. Erityisesti kylpyhuone oli todella tilava ja yli sadalla risteilyllä ollut matkakumppanini Petri sanoi, ettei vielä millään laivalla ollut tullut suihkusta vettä yhtä hyvällä paineella kuin Ms Aurelialla. Säilytystilaa oli hytissä enemmän kuin tarpeeksi, kun parisängyn alla oli vetolaatikot, yksi seinä oli pelkkää kaappia ja tilaviin yöpöydän laatikoihinkin sai hukattua suuret määrät tavaraa. Matkalaukut eivät pyörineet jaloissa ja vaatteet sai ripustettua henkariin.

Hytin kylpyhuone

Ikkunallinen hytti.

Kakkoskerroksen ulkotilat

Ruokasali ja baari

 

On aina jotenkin hämmentävää, kun joku kysyy, eikö risteilyillä ole tylsää. Itse koen, että etenkin kahdella menneenä kesänä toteutetulla risteilyllä eli Saksan jokiristeilyllä ja tällä Kroatian jahtiristeilyllä, meillä oli enemmänkin vähän liian kiire jatkuvasti! Laiva lähti aina aamuisin noin seitsemän aikoihin liikkeelle edellisillan satamasta. Miten ihanaa olikaan mennä pehmeän aamuauringon aikaan hetkeksi kannelle katselemaan missä sinä aamuna risteiltiin. Aamupala tarjoiltiin buffet-aamiaisena yleensä kahdeksan ja kymmenen välillä. Usein sen jälkeen olikin jo päivän ensimmäisen uimastopin aika tai sitten vaihtoehtoisesti rantautuminen satamaan ja uuteen kohteeseen tutustuminen. Yleensä kuitenkin päivät vietettiin suurimmaksi osaksi merellä välillä uimaan pysähtyen ja iltapäivällä saavuimme sitten satamaan. Päivisin ehti ottamaan aurinkoa kannella, lillumaan poreammeessa, uimaan meressä ja toisinaan myös esim. autiolla rannalla, jonne pääsi jahdin kumiveneellä. Missään vaiheessa ei kuitenkaan ollut tuntitolkulla luppoaikaa, koska aina oli jotain odotettavaa, vähintään kolmen ruokalajin lounas.

 

Sosiaalista ruokailua muiden matkustajien kanssa

Laivalla syötiin kahdeksan hengen pöydissä, joita oli neljä kappaletta. Matkustajia oli 34, joten tyhjiä paikkoja ei pahemmin jäänyt. Tästä voikin jo päätellä, että tällaisilla pienillä risteilyillä jonkin asteinen sosiaalisuus on edellytys. Kielitaito helpottaa, mutta ei se mitenkään välttämätön ole. Mukana oli muutama ranskalainen ja heidänkin kanssaan tuli vähän ”keskusteltua”, vaikka heidän englanninkielen sanavarastonsa olikin ehkä vain muutamia kymmeniä sanoja. Hymyllä ja ystävällisyydellä pääsee kuitenkin kaikkien kanssa pitkälle. Ranskalaisnainen tuli vielä sanomaan minulle viimeisenä päivänä, että ”you are very nice”.

Muut matkustajat laivalla olivat Tanskasta, Belgiasta, Itävallasta, Kroatiasta, Briteistä ja Amerikasta. Lisäksi oli kuusi henkeä Makedoniasta ja he pysyttelivät pitkälti omassa porukassaan. Katarina Linen ajatus on, että ruokailut ovat mukavia yhteisiä hetkiä muiden matkustajien kesken ja risteilyn lopussa on löytynyt jo uusia ystäviä. Minusta on mukava tutustua uusiin ihmisiin, mutta kieltämättä jossain vaiheessa risteilyä olisi ollut toisinaan ihan mukava syödä vain kahden kesken. Onneksi tähän oli tietenkin mahdollisuus silloin, kun illallistettiin maissa. Meidän risteily oli puolihoito+ (kuten kaikki premium ja deluxe-luokan risteilyt) eli siihen sisältyi aamiaisten ja lounaiden lisäksi kolme illallista laivalla.

Aamupala buffet

 

 

Meidän reitti kulki Splitistä Splitiin ja välissä pysähdyimme:

Mljetin saarella ja kuvan kauniilla Korculalla:

 

Dubrovnikissa, joka näyttää melkoisen erilaiselta mereltä käsin kuin ylhäältä vuoren rinteeltä tai kaupungin muurilta.

 

Kucisce oli pienen pieni kroatialaiskylä kauniissa poukamassa.

 

Hvar on Kroatian jetset paikka ”the place to be”, jonne kokoontuvat varakkaiden lisäksi myös nuoriso bilettämään.

 

Bolin kaupungista parin kilometrin päässä on uskomattoman kaunis hiekkaranta, jonne pääsimme kätevästi suoraan jahdin omalla kumiveneellä.

 

Jos mietit minne matkustaisit ensi keväänä, kesällä tai syksyllä, suosittelen äärimmäisen lämpimästi Katarine Linen risteilyä ja Kroatiaa. Maa yllätti kauneudellaan, puhtaudellaan ja mielettömän kirkkailla vesillään. Koko risteily oli hyvin järjestetty ja paljon matkailleetkin onnistuttiin yllättämään positiivisesti. En keksi mitään parempaa tapaa nähdä Kroatiaa monipuolisesti kuin tällainen jahtiristeily.

Suomessa Katarina Linen risteilyjä myy Elämys Cruises. Kannattaa laittaa suoraan heille kyselyä ja kertoa millaisesta risteilystä on kiinnostunut, koska Katarina Linen omilta sivuilta on vaikea hahmottaa eri vaihtoehtoja. Risteilyjen hinnat lähtevät edullisimmillaan noin 500 eurosta / viikko ja kalleimman kategorian risteilyt ovat noin 1400 € / vko / hlö. Hintaan kuuluu lentokenttäkuljetukset (ainakin kalliimmissa kategorioissa), juomia, aamupala, lounas, osa illallisista, vettä, teet ja kahvit, retkiä maissa, viinitastingeja, wifi,

Jos jokin jäi askarruttamaan, kysy lisää! Ja tietenkin koko reissun voit videoineen käydä katsomassa myös instagramin highlightseista.

Previous Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply