Ranska

Nizza kokemuksia ja vinkkejä – näihin ihastuin ekalla kerralla!

sunnuntai, syyskuu 16, 2018

*Risteilimme Nizzasta Välimerelle yhteistyössä Risteilykeskuksen kanssa.

Ennen tätä kesää en ollut koskaan aiemmin käynyt Ranskassa, mikä tuntuu vähän hassulta ajatellen sitä, että se on yksi maailman merkittävimmistä matkailumaista. Enemmän rantalomista innostuneena Pariisi ei koskaan ole sen kummemmin houkutellut, Ranskan Riviera sitten sitäkin enemmän. Mutta siltikin se on aina jäänyt. Koska on tullut jotain muuta. Kuten tavallaan tälläkin kertaa, koska varsinainen kohteemme oli Välimeren risteily. Mutta onneksi sen lähtösatama oli Nizza!

Kun aikanaan lähdimme ensimmäisen kerran Karibian risteilylle, olimme päätyneet olemaan ennen sen lähtöä kaksi yötä Miamissa. Mikä todellakin oli hyvä, koska Helsingistä Lontooseen lähtenyt lentomme peruttiin ja tämän vuoksi vietimme lomamme ensimmäisen yön Miamin sijaan Roomassa, josta sitten vasta seuraavana päivänä pääsimme jatkamaan perille Miamiin. Jos olisimme suunnitelleet matkamme niin, että olemme ennen risteilyä Miamissa vain yhden yön, olisimme myöhästyneet laivasta ja kauan odotettu risteily olisi jäänyt meiltä kokonaan väliin. Tämän kokemuksen opettamana olemme aina ennen risteilylle lähtöä pyrkineet ottamaan varman päälle ja lentäneet lähtökaupunkiin kahta yötä ennen lähtöä. Niin siis myös tällä kertaa.

Nizzassa olisimme toki mielellään olleet paljon pidempäänkin kuin kaksi yötä, mutta aikataulujen puitteissa se ei tällä kertaa valitettavasti mahdollista ollut. Koska Finnairin lento kaupunkiin oli perillä lauantaina illalla, ja risteilymme alukselle Azamara Questille pääsi nousemaan maanantaina jo puolilta päivin, ehdimme tutustua kauniiseen Nizzaan käytännössä yhden päivän ajan.

Jo heti alkuun näytti selvältä, että Nizza on oikeasti iso kaupunki ja että millään emme sitä yhdessä päivässä näkemään ehtisi. Emmekä myöskään halunneet tehdä yhdestä päivästä mitään suoritusta ja juosta hikipäässä paikasta toiseen vain mahdollisimman paljon nähdäksemme. Meri, Promenade des Anglais ja Vanhakaupunki – siinä paikat, jotka halusin ennättää nähdä. Ja näihinhän me sitten keskityttiin. Valinta oli hyvä, sillä näihin myös ihastuin!

PROMENADE DES ANGLAIS

Promenade des Anglais on kuuluisa rantakatu Nizzassa ja se kulkee ihan meren rannassa, sitä myötäillen. Katu saa alkunsa jo lentokentän liepeiltä ja jatkuu sieltä noin 7 kilometrin matkan lähelle Nizzan satamaa saakka. Oikeasti kyseessä on varsin vilkkaasti liikennöity useampi kaistainen autotie, mutta merenpuolelle on myös muille kulkijoille rakennettu kaunis rantapromenadi.

Promenade des Anglais on Nizzassa se paikka, jossa pääsee meren rannalle. Ihanan, turkoosina välkehtivän Välimeren äärelle. Tämä oli se paikka, jonne ihan ensimmäisenä halusin aamulla suunnata. Koska tuota turkoosia vettä oli jo iso ikävä!

Vaikka oli kuuma, kävelin näissä maisemissa enemmän kuin mielelläni useamman kilometrin. Välillä oli mukava pistäytyä alas rannan klubeille viilentävillä drinkeille – ja vielä vähän lähemmäs ihanaa merta. Näin toukokuulla en vielä veteen asti uskaltautunut.

Toisella puolen rantakatua välkehtii siis upea Välimeri, toiselle puolelle katseen kääntäessään voi puolestaan ihailla kauniita vanhoja rakennuksia.

Promenade des Anglaisin varrelta löytyy myös yksi Nizzan kuuluisimmista maamerkeistä – loistelias Hotel Negresco.

Vanhankaupungin kohdilla, mantereen puolella katua löytyy mukava ravintola, Obsession. Tuolla oli mahdollista istua pienillä parvekkeilla, ja paikan antimista nauttiessa katsella samalla rannan ja kadun elämää. Tälle meiltä iso suositus!

Vaikka Promenade des Anglais onkin turistien suuressa suosiossa, näkyi katukuvassa myös hyvin paljon paikallisia. Ainakin näin sunnuntaina. Turistimassoista huolimatta, täällä voi siis aistia myös paikallista elämänmenoa.

Elämän nurjasta puolesta kadun varrella puolestaan muistutti sitä edes takaisin partoineet neljän sotilaan raskaasti aseistetut ryhmät. Itse luulen heidän ilmaantuneen katukuvaan taannoisen terrori-iskun jälkeen.

Ja sitten oli myös pianopoika – upean punaisen pianonsa kanssa!

NIZZAN VANHAKAUPUNKI

Nizzan vanhankaupungin kujille pääsee kätevästi pujahtamaan Promenade des Anglaisin loppupäästä. Juurikin noilta kohdilta, josta yllä olevat kuvatkin on napsittu.

Täältä löydät ihania pikkukujia, värikkäitä vanhoja taloja, viihtyisiä aukioita, houkuttelevia terasseja.

Vähän myös paikallista arkea.

Ja kivoja pieniä kauppoja.

Tässä ollaan pitsalla CaSa Leya ravintolassa. Peukut myös tälle!

Meidät tämä Vieux Nice hurmasi täysin ja näillä kujilla olisi ehdottomasti seikkaillut useammankin päivän. Me piipahdimme myös Nizzan uudemmilla alueilla, mutta vain hetken. Koska tämä houkutti tällä kertaa enemmän. Osin siksi, että sunnuntaina muilla alueilla ei oikein mikään ollut auki, mutta myös sen vuoksi, että vanhakaupunki nyt vaan oli niin ihana. Ja kun aikaa oli niin rajallisesti, halusin olla täällä niin paljon kuin mahdollista!

NIZZAN SATAMA

Nizzan vanhankaupungin taustalla kohoaa Colline du Chateaun kukkula, joka varmasti kaupungissa käydessä on must-see kohteiden joukossa. Itse en oikein vieläkään ymmärrä, miten koko upea kukkula meni meiltä ihan kokonaan ohi. Tämän siitä saa sen kerran kun matkaansa ei juuri suunnittele, mikä minulle on äärimmäisen epätavanomaista. Eikä ihan pian tule tämän missauksen johdosta toistumaan. No, mennyttä ei saa muutettua, ja täällä ei siis käyty. Mutta menkää te!

Ja miten tämä sitten liittyy kappaleen otsikkoon? No siten, että tuon kukkulan toisella puolella on sitten Nizzan satama. Ja täällä me tietysti käytiin, koska risteilymme lähti juurikin täältä. Nizzasta lähtevät, ja siellä vierailevat isot risteilyalukset, käyttävät kauempana olevaa isompaa satamaa, mutta meidän alus Azamara Quest on sen verran pienempi, että pääsimme lähtemään matkaan ihan Nizzan sydämestä.

Ennen laivaan nousua ehdimme pikaisesti vilkuilla satamaa muutenkin, ja täytyy sanoa, että sekin näytti hienolta! Ja siksi sen tähän postaukseen myös mukaan otin. Vaikka risteilylle ei itse lähdössä olisikaan, kannattaa täällä poiketa muutenkin.

Nizzan satamassa voi bongata niin maailman luokan luksusjahteja,

sympaattisia pikkupaatteja,

kuin hienoja risteilijöitäkin.

Kaunis paikka, jota ei kannata jättää väliin!

Muun muassa tällaisia maisemia mahtui meidän pikaiseen Nizzan visiittiin. Nähtiin paljon kaikkea kivaa, mutta vähintään saman verran jäi vielä näkemättä. Nizza kuitenkin tykästytti, ja toivottavasti pääsemme tänne vielä paremmalla ajalla palaamaan.

Sitä silmällä pitäen, olisi kiva, jos jakaisit kommenttikentässä omat Nizzan vinkkisi tulevia reissuja, ja tietysti myös blogin muita lukijoita varten! <3

Ja jos innostuit tietämään lisää tuosta meidän Välimeren risteilystä, kooste meidän ihanasta viikosta löytyy linkistä

*****

Pysy mukana matkassa
Facebook I Instagram I Twitter

• Reply mamatravel sunnuntai, syyskuu 16, 2018 at 21:18

Oltiin viime vuonna Nizzassa helmikuussa Mardi Grasin karnevaalien aikaan. Saatiin huippuhalvat lennot ja oli ihana reissu. Seurattiin karnevaaleja lähinnä oman hotellin pervekkeelta. Kävi niin hyvä tuuri, että juuri meidän hotellin edessä olevasta puistosta lähtivät karnevaalikulkueet. Käytiin samalla reissulla myös junalla Monacossa ja Italiassa.

Kesäinen Nizza näyttää myös tosi ihanalta!

• Reply Sanna I Tuntematon turisti tiistai, syyskuu 18, 2018 at 18:41

Karnevaalit kuulostaa kivalta! 🙂 Mulla on synttärit juuri tuohon karnevaaliaikaan ja monesti olen miettinyt, että joskus olisi kiva lähteä jonnekin karnevaaleille niitä juhlimaan. Eli täytyy pitää Nizza mielessä tämänkin suhteen! Ja ehdottomasti ensi kerralla Monacoon myös! 🙂

• Reply Asko Leppilampi torstai, syyskuu 20, 2018 at 10:14

Pyysit linkkivinkkejä ja kokemuksia. Täällä joitain lapsiin ja taiteeseen liittyvää, olkaa hyvä: http://appamatkustaa.fi/category/eurooppa/eurooppa-ranska-eurooppa/nizza/