Risteilyt

Välimeren risteily – mitä kaikkea viikkoomme mahtuikaan?

sunnuntai, kesäkuu 24, 2018

*Yhteistyössä: Risteilykeskus

Kun kuuden yön matkaan mahtuu viisi eri kohdetta ja tämän kaiken saa kokea vielä upean risteilyaluksen kyydissä, menee kaiken koetun sulatteluunkin tovi aikaa. Mitä kaikkea tuolla oikein nähtiinkään, mitä siitä teille kirjoittaisi ja missä järjestyksessä? Näitä minä täällä lähiviikot kovasti pohdin!

Mutta jotta päästään alkuun, ja saan itsekin hieman apua asioiden jäsentelyyn, pääsette nyt mukaan matkamme päällimmäisiin fiiliksiin ja tunnelmiin! Mitä kaikkea tämä huikea viikkomme pitikään sisällä? Millainen oli Välimeren risteily kokemuksena? Ennen yksityiskohtaisempia postauksia, tässä matkamme ”pikapaloina”!

KAKSI YÖTÄ NIZZASSA

Matkamme alkoi Ranskan Nizzasta ja samalla tämä oli meille molemmille ensimmäinen kerta tässä maassa. Nizzaan matkustamisesta olen haaveillut jo muutaman vuoden, joten melkoisen iloinen tästä startista olin! Lensimme kaupunkiin lauantai iltana ja ennen maanantaista risteilylle lähtöä ehdimme siten olla kaupungissa kaksi yötä ja yhden kokonaisen päivän.

Yksi iso miinus tosin oli se, että olimme kaupungissa Monacon F1 kisan aikaan, mikä oli meidän hotellivarauksen kannalta todella huono juttu. Kun omaa varaustamme aloimme tammikuussa tekemään, oli jäljellä enää todella kalliita tai todella surkeita vaihtoehtoja. Jonkunlainen välimalli näistä kahdesta vaihtoehdosta oli lentokentän Ibis, josta jouduimme pulittamaan 170 euroa yöltä aamiaisineen. Jep! Ibis on varmaan jossakin tilanteessa ihan jees jos huone maksaa 50 euroa, mutta 170 egeä tästä oli niiiiiin paljon liikaa, että vieläkin vähän ahdistaa. Tässä kohdin hinta-laatu-suhdetta ei kannata edes mainita. Enpä muista toista matkaa, jolla iltaisin huoneeseen palaaminen oli lähinnä pakon sanelemaa. Tällä reissulla hotelli todella oli vain nukkumista ja peseytymistä varten – ja ennen kaikkea muistutti hyvin siitä, että onnistuneen matkakokemuksen kannalta majoituksella todellakin on isosti merkitystä. Kuin myös tuolla hinta-laatu-suhteella. Ehkä fiilikseni hotellia kohtaan ei olisi ollut näin negatiivinen, jos siitä maksettu hinta ei olisi ollut noin suolainen? Pisteet hotelli saa puolestaan sijainnista: terminaalista sinne pääsi kävellen ja oven edestä bussilla keskustaan. Yhdellä vaihdolla pääsimme helposti satamaan saakka. Niin, ja olihan täällä myös ehkä parhaat croissantit ikinä! Kuten näin Ranskassa ehkä odottaa sopiikin. Erikseen en aio hotellista kirjoittaa, joten tässä teille tiivistetysti fiilikset nyt tuostakin.

Mutta nyt hotelli valitukset sikseen ja iloisempiin asioihin! Ihan alkuun haluan sanoa (ettei vaan unohdu), että Ranskan maineesta huolimatta palvelu Nizzassa oli kaikkialla äärimmäisen hyvää ja ystävällistä, ja englannilla pärjäsimme loistavasti. Toinen huomio kaupungista oli se, että Nizza tosiaan on iso kaupunki, jota yhdessä päivässä ei todellakaan haltuun ota – eikä kunnolla edes hahmota. Me keskityimme tuon yhden päivämme aikana kaupungin ihanaan rantakatuun ja hurmaavaan vanhaan kaupunkiin, joista molemmista lisää juttua blogissa myöhemmin!

Nizzasta siis myös lähti tuo meidän risteilymme ja lähtöpäivän pilvisestä säästä huolimatta, fiilikset todellakin olivat korkealla! Risteilylle lähdössä kun on aina ihan oma kutkuttava tunnelmansa laivan lipuessa hiljaa satamasta aavalle merelle.

Ilmassa on pientä seikkailun tuntua, merille lähtö vähän jännittääkin, ihmiset vilkuttavat maissa. Yksi parhaista reissufiiliksistä ikinä! Meidän edellisestä risteilystä oli päässyt vierähtämään jo reilut neljä vuotta, joten kyllä olikin taas ihanaa päästä näitä tunnelmia kokemaan!

Ja puitteethan täällä oli enemmän kuin kohdillaan!

VARUSTAMOMME AZAMARA CLUB CRUISES

Ennen kuin mennään tarkemmin risteilymme satamiin, on paikallaan esitellä muutamalla sanalla reissun varustamoa ja laivaa. Näistäkin on ihan oma postauksensa tulossa, mutta jotta pääsette paremmin fiiliksiin mukaan, niin tässä muutama fakta.

Azamara Club Cruises on osa Royal Caribbean konsernia, johon Azamaran lisäksi kuuluvat Royal Caribbean International ja Celebrity Cruises. Näistä jälkimmäinen on firman premium-luokan varustamo ja Azamara vielä astetta parempi premium plus varustamo. Me olemme aiemmin risteilleet sekä Royal Caribbeanilla että Celebrityllä, ja nyt olikin ihanaa päästä kokemaan vielä tämä kaikkein tasokkainkin vaihtoehto.

Azamaralla on toistaiseksi liikenteessä vain kaksi alusta – keskenään lähes identtiset Azamara Journey ja meidän laivamme Azamara Quest. Myöhemmin tänä vuonna varustamo saa liikenteeseen kolmannen aluksensa Azamara Pursuitin.

Yksi isoin asia, mikä tasokkuuden lisäksi erottaa Azamaran monesta muusta, kuten myös Royal Caribbeanista ja Celebritystä, on laivojen selkeästi pienempi koko ja pienemmät matkustajamäärät. Matkustajia Azamaran aluksille mahtuu 690 eli tunnelmaltaan ne ovat siten intiimimpiä.

Azamara Quest on kattavasti uudistettu vuonna 2016, ja siten laivan hytitkin vastaavat hyvin nykypäivän toiveisiin. Me risteilimme yhteistyössä Risteilykeskuksen kanssa ja vastineeksi yhteistyöstä saimme upgreidauksen parvekkeelliseen hyttiin.

Ja kyllä kelpasi näissä tyylikkäissä puitteissa 4 yötä asustaa! Ihana hytti, jonka taso vielä oikein korostui tuon Nizzan surkean Ibiksen jälkeen. Tänne ei todellakaan harmittanut illalla palata!

Meidän kokemus Azamarasta oli pelkästään postiivinen. Tyylikäs laiva, ihana hytti, loistava ruoka, hintaan kuuluneet juomat, hyvä palvelu – ja ennen kaikkea ihanan rento tunnelma!

Kyllä, tykkäsimme todella ja jotenkin jännästi sitä on jo vähän tulevien vuosien Azamaran risteilyitä katselemassa käyty!

Niin mielelläni kun Azamarasta juttua tässä kohdin jatkaisinkin, jätän kuitenkin tähän. Kuten sanottu, varustamosta ja meidän kokemuksista tulossa vielä erillinen hyvin kattava juttunsa, joten todellakin kannattaa jäädä kuulolle!

NELJÄ YÖTÄ VÄLIMERELLÄ

Neljän yön ajan Azamara Quest toimi siis kelluvana kotinamme Välimeren aalloilla ja sen kyydissä pääsimme näkemään Menorcan, Ibizan ja Mallorcan saaret. Näistä ensimmäinen ja jälkimmäinen ovat saaria, jonne meillä on aikomus vielä jonain päivänä matkustaa ihan kunnolla olemaan. Näin ollen emme näistä satamapäivistä sen kummempia paineita ottaneet sen suhteen, että pitäisi ehtiä mahdollisimman paljon päivässä näkemään. Ja koska halusimme ehtiä tuosta laivastakin nauttimaan, päätimme piipahtaa näissä vain muutaman tunnin maissa. Ibizalle emme sen sijaan koskaan olleet ajatelleet muuten matkustaa, joten tuolla viihdyimme maissa sitten pidempään. Ja kyllä muuten kannatti!

Kirjoittelen myöhemmin kaikista satamista omat postauksensa, mutta tässä nyt alkuun muutamia ”makupaloja”.

Risteilymme ensimmäinen satama oli Menorcan Mahon, jonka laituriin kiinnityimme iltapäivästä. Menorcalla itseäni kiinnostaa erityisesti sen upeat rannat, mutta hienoimmille rannoille olisi täältä ollut sen verran taksimatkaa, että olimme jo etukäteen päättäneet pysytellä itse kaupungissa ja jättää rannat sitten myöhempään visiittiin. Ja mikäs se täällä oli käyskennellessä – kauniissa kaupungissa välillä sangrialla ja olusilla pistäytyen! Itselläni suurin tavoite oli löytää Menorcalaiset Avarcasin kengät, ja sellaisethan sieltä kotiin sitten lähti!

Ja sitten – käsi pystyyn, joka ei ole sortunut ajattelemaan Ibizaa pelkkänä brittien bilesaarena. Ei ehkä kovin montaa noussut? No ei hätää, näin olen itsekin tehnyt. Mutta siltikin olen iloinen, että odotin myös Ibizan näkemistä. Ja ehkä eniten juuri sen vuoksi, että ilman tätä risteilyä emme tänne ehkä koskaan matkustaneet olisi.

Ibizan kaupunkiin (Eivissa) saavuimme risteilyn toisena aamuna ja jo laivan kannelta käsin paikka näytti todella mielenkiintoiselta. Me lähdimme heti ensi töiksemme hurmaavan vanhan kaupungin kaduille ja päädyimme kipuamaan sen rinteitä ihan ylös saakka. Keikka oli ennen kaikkea hikinen, mutta sen verran upea maisema tuolta aukesi, että kyllä kannatti. En ollut aikaisemmin tiennytkään, että Ibizan vanha kaupunki on Unescon maailmanperintökohde, mutta paikan nähtyäni en tätä kyllä yhtään ihmettele.

Vanhan kaupungin jälkeen siirryimme kaupungin uudemmalle alueelle ja innostuimme kiertelemään kauppoja oikein huolella. Mukaan kotiin lähti täältäkin sandaalit ja miehelle muutama paita. Kauppojen kiertelyn lomassa ehdimme toki katsella ympärillemmekin, ja mitä kauemman aikaa kaupungissa vietin, sitä enemmän siihen ihastuin.

Ibiza onnistui todellakin yllättämään, ja tänne todellakin jäi halu palata – ja tätä en todellakaan etukäteen uskonut olisi.

Tämän täydellisen satamapäivän kruunasi vielä illalla laivalla järjestetty White Night Party (kuuluu jokaiseen Azamaran risteilyyn, jos sää sallii) upeine ruokineen ja bändeineen. Täytyy sanoa, että oli aika huikean hieno fiilis juhlia hienolla risteilijällä, avoimen taivaan alla, kansainvälisessä fiiliksessä Ibizan illassa.

Helppo sanoa, että kokonaisuudessaan tämä oli koko matkan paras päivä! Kuin myös yksi parhaita matkapäiviä ylipäätään ikinä.

Mallorcan Palma de Mallorca oli risteilymme viimeinen pysähdys ennen Barcelonaan saapumista ja pakko myöntää, että tässä kohdin pienoinen reissuväsymyskin hieman jo painoi. Takana kun oli jo kolme eri kohdetta muutaman päivän sisään – kuin myös tiedossa, että seuraava päivä olisi pakko jaksaa painaa Barcelonassa myöhäiseen iltaan saakka. Näinpä me päätimme lähteä täällä maihin ripeästi heti aamupalan jälkeen ja palata takaisin laivaan lounaalle hyvissä ajoin, jotta ehdimme vielä altaallekin lekottelemaan.

Pikaisen katsauksen perusteella Palma de Mallorca vaikutti paljon suuremmalta, kun etukäteen olin ajatellut. Mitään järkevää settiä täällä ei pikaisesti haltuun olisi ottanut, joten visiittimme jäi lopulta hyvin pintaraapaisuksi. Hetki ihmeteltiin kaupungin hienoa katedraalia ulkoapäin, kuljeskeltiin vanhassa kaupungissa, käytiin drinkeillä ja haettiin miehelle Camperistä kengät. (Kenkämissio oli tällä reissulla siis meillä molemmilla!) Sitten äkkiä takaisin laivaan, lounaalle ja altaalle relaamaan.

Pikkaisenhan sitä huono omatunto tällaisesta pikavisiitistä tulee, mutta sitten taas – lomallahan me oltiin! Ja olihan tuo itse laivakin iso osa koko elämystä, joten pitihän siitäkin nauttia malttaa!

PÄIVÄ BARCELONASSA JA KOTIA KOHTI

Aikaisin perjantai aamuna saavuimme sitten matkamme päätepisteeseen Barcelonaan. Emme olleet uskaltaneet varata Finnairin aamulentoa, jos maihinnousu olisikin jostain syystä viivästynyt. Finskin iltalento Suomeen lähti 22.45, joten täällä meillä tosiaan oli koko päivä kulutettavana. Vaikka eipä tuo kovin vaikeaa ollut, kun Barcelona City Tourilla hop-on hop-off bussin kyydissä pitkin kaupunkia huruuttelimme! Päivä meni oikeastaan yllättävänkin nopeasti ja varsin kattavastikin ehdimme tuon bussin kyydissä päivässäkin kaupunkia nähdä. Myöhemmin tulossa tästäkin oma juttunsa ja parhaat vinkit!

Ennen postauksen päätesanoja täytyy vielä kehua Barcelonaa siitä, kuinka älyttömän helposti täällä kaikki sujui. Aamulla kun astelimme laivasta ulos, oli terminaalissa jo ennen tullia Bags&Go -palvelu, joka maksua vastaan kuljettaa matkatavarasi minne tahansa kaupungissa. Me laitoimme matkalaukkumme heidän matkassaan kohti lentokenttää ja näin säästimme vaivan viedä itse ne sinne päiväksi säilytykseen. Sitten vain ulos terminaalista ilman mitään rajamuodollisuuksia ja melkein oven edestä sightseeing bussin kyytiin ja kaupungille. Todellakin ihanan helppoa ja vaivatonta. Illalla puolestaan nousimme lentokenttäbussin kyytiin keskustasta Plaza de Catalunyalta, josta busseja lähtee kentälle molempiin terminaaleihin käytännössä non-stoppina.

Kentällä sitten haimme laukkumme Bags&Go:lta ja olimme valmiita kotiin lähtöön. Miinusta toki oli kyllä se, ettei Barcelonan kentällä ollut lainkaan itsepalveluautomaatteja, ja jouduimme odottamaan lähtöselvitystiskin aukeamista yli tunnin. Eli täällä ei kentälle kannata mennä mitenkään erityisen hyvissä ajoin. Mutta muuten ihan täysi kymppi kaikki systeemit tässä kaupungissa!

KANNATTIKO LÄHTEÄ?

Todellakin KYLLÄ! Ihan huikea reissu kaikkineen, vaikka aikataulu kieltämättä aika tiukka näin lyhyellä risteilyllä olikin. Eka kerta Ranskassa, eka kerta manner Espanjassa, eka kerta Baleaareilla. Eka kerta näin tasokkaalla risteilijällä. Upeita kokemuksia mahtui tähän viikkoon – ja niin kuin tämän postauksen kuvatkin kertovat, ihan huikeita maisemia myös. Hyvin todennäköisesti tämä oli poikkeuksellisesti meidän tämän vuoden ainoa ulkomaanmatka, minkä johdosta myös halusimme alunperinkin mahdollisimman sisältörikkaan reissun. Ja sellaisen todellakin myös saimme.

Jotenkin sitä mieli usein halajaa kaukomaille, mutta tämä reissu oli taas erittäin hyvä muistutus siitä, että kyllä tämä meidän Eurooppa vaan on hieno. Eikä Välimeren risteily missään tapauksessa ole yhtään sen huonompi idea kuin risteily Karibiallakaan. Täällä kun on etuna vielä huomattavan paljon lyhyemmät lennot eikä aikaerokaan rasita. Etukäteen olin pikkaisen huolissani säästä ja onko lämmin jne. Vaikka mittari ainakin ennusteiden mukaan oli tällä reissulla lähempänä 20 kuin 30, niin lämpöä kyllä riitti. +22 oli enemmän kuin tarpeeksi ja ihan hikipäissään sitä sai silti tuolla satamissa lampsia menemään. Merelläkin tarkeni ihan loistavasti eikä pitkähihaiselle todellakaan ollut tarvetta koko viikkoon.

PALJON TÄMÄ VÄLIMEREN RISTEILY KAIKKINEEN MAKSOI?

Risteily n. 1600, lennot Helsinki – Nizza ja Barcelona – Helsinki n. 400 ja (se hemmetin) Nizzan Ibis kaksi yötä 340. Tämän reilun 2000 kun jakaa kahdelle, niin omasta mielestäni hinta on hyvinkin kohtuullinen tämän tasoiselle reissulle. Käyttörahaa meni toki lisäksi jonkin verran, mutta koska tuolla risteilyllä juomatkin kuuluivat hintaan, niin varsin maltillisella budjetilla pärjättiin. Aina ei siis tosiaankaan tarvitsee maksaa maltaita, vaikka tasokkaasti matkustaisikin.

Ja vinkiksi vielä, että kannattaa muistaa aika ajoin tsekata Risteilykeskukselta varustamoiden tarjouksia, ne kun on siellä näppärästi kaikki yhdellä sivulla. Tuolta mekin tämän oman risteilymme bongasimme ja tarjouksen turvin toinen meistä matkusti puoleen hintaan.

Kuten tässä on jo useaan kertaan todettua tullut, niin monta postausta on tältä reissulta vielä luvassa. Toivottavasti tämä onnistui herättelemään ”ruokahalujanne” tulevan suhteen! Jos mieleen tulee jotain kysyttävää tai toiveita tulevien juttujen suhteen, niin kertokaahan ihmeessä!

*****

Pysy mukana matkassa
Facebook I Instagram I Twitter

• Reply Susanna sunnuntai, kesäkuu 24, 2018 at 22:29

Kivan kuuloinen risteily ja laiva näyttää laadukkaalta.
    Kuuluivatko buffetruuat risteilyn hintaan? entä juomat?
    minullakin on todella huonoja kokemuksia Ibisketjusta, minulta on siinä ketjussa kehdattu viedä rahaa eli laskutettu tahalteen väärin korilta enemmän kuin mitä piti.. En saanut senttiäkään takaisin vaikka yritin ottaa johtoon yhteyttä siirsivät vastuun respan henk.kunnalle jotka ei palauttaneet rahaa. Kyllä ne ovat tosiaan normaalisti vain sen 50-70e hintaisia, mutta hintoja näytetään nostavan kovasti ainakin suomalaisille turisteille. Itse myös tunsin ettei minusta pidetty suomalaisena turistina ja noita ibiksiä saa siis myös perustaa franchising pohjalta, eli omistajissa voi olla ketä vain. Itse en enää niihin mene ja valitsen vaikka yksityishuoneen hostellista jos ei muuta ole saatavilla

• Reply Sanna I Tuntematon turisti maanantai, kesäkuu 25, 2018 at 19:50

Kiitos kommentista Susanna! 🙂
      Azamaralla risteilyn hintaan kuuluivat buffet ravintola ja kaksi a la carte ravintolaa. Lisäksi oli hintaan kuulunut kahvila ja muita tarjoiluita kuten tuo White Night ilta. Juomista hintaan kuuluu osa, ja osa siis myös alkoholijuomista. 🙂
      Onpa ikävä tuo sinun Ibis kokemus. 🙁 Itse en ole aiemmin ketjun hotelleissa yöpynyt, mutta osasin toki sinällään odottaa mitä tuleman pitää. Jotenkin se tuolla paikan päällä sitten vaan konkretisoitui, kuinka ylihintaa me tuosta maksettiin ja kävi harmittamaan ihan tosissaan. Mutta eipä meillä siis vaihtoehtojakaan ollut. Aiemmin en ketjun hotelleissa ole halunnut yöpyä, koska kaipaan jotain muuta. Tälläkään kertaa en olisi mennyt, jos ei olisi ollut ”pakko”. Palvelusta on sanottava, että meillä se oli asianmukaista ja hinnatkin oli ilmoitettu jo hotellin ovella. Me emme siis kokeneet, että olisimme suomalaisina saaneet huonompaa kohtelua kuin muut.

• Reply Maarit Johanna maanantai, kesäkuu 25, 2018 at 09:32

No ei ollut kyllä hinnalla pilattu matka kahdelle hengelle! Mie oon kans hengen hädässä googletellut risteilyjä, mutta ei oikein mikään ole vielä natsannut niin, että haluttais varata. Välimeri on kyllä ihana ja Ibizallakin haluttaisi käydä 🙂

• Reply Sanna I Tuntematon turisti maanantai, kesäkuu 25, 2018 at 20:03

Voi ei… mutta kyllä se sieltä vielä löytyy, kun jaksaa etsiä! 🙂 Ja kannattaa tosiaan pitää silmällä noita tarjouksia, ja myös kysyä vaikkapa juuri Risteilykeskukselta apuja tarvittaessa. Itsestä ainakin tuntuu, että valintaa jo hieman hankkaloittaa nykyajan valtava valikoima, joten suositusten kysyminen ammattilaisilta voi hyvinkin auttaa. Ja ainakin helpottaa omaa hommaa. Meilläkin on hakusessa ensi vuodelle uusi risteily miehen viiskymppis matkalle, mutta tuo ei vaan yhtään osaa päättää, minne päin maailmaa haluais! Tai millaselle laivalle jne… 🙂 Tsemppiä risteilynmetsästykseen! 🙂 Ja Ibizalle iso suositus! <3

• Reply Elina | Vaihda vapaalle maanantai, kesäkuu 25, 2018 at 10:33

Ihanan kuuloista kaikki muu paitsi tuo Ibisin hinta. 😀 Juuri eilen nähtiin Azamaran jompi kumpi laiva Tallinnan satamassa ja mietittiin, että kiva se olisi joskus käydä silläkin risteilemässä. Mukava lukea tulevista postauksista lisää Azamarasta.

• Reply Sanna I Tuntematon turisti maanantai, kesäkuu 25, 2018 at 20:09

Joo, kyllä mä uskon, että tekin Azamaralla viihtyisitte! 🙂 Kiva kuulla, että tulevia juttuja jo odotetaan! 🙂 Vähän meinaa tämä kesä haitata tätä harrastustoimintaa, mutta kova polte on kyllä kirjoitella, joten toivotaan että valmista tulee pian! 🙂

• Reply tiatones keskiviikko, kesäkuu 27, 2018 at 10:49

Kiva postaus 🙂 Suuri haaveeni olisi joskus päästä Välimeren risteilylle, mieluiten vähän luksuksestakin nauttimaan, mutta valitettavasti hinnat vaikuttaa minusta aina liian korkeilta… Mutta eihän sitä koskaan tiedä… Hassua, että monet eivät tunnu tykkäävän Ibis-ketjusta, kun itse rankkasin Bilbaon Ibiksen viime syksynä tekemässäni hotellikoostepostauksessa parhaimmaksi hotelliksi, mutta ehkä olen sitte muuten tottunut tasoltaan vielä vaatimattomampiin hotelleihin… Toki ei siitä tuollaista hintaa olisi maksanut, itse maksettiin Bilbaossa muistaakseni jotain 79 e/yö.

• Reply Sanna I Tuntematon turisti maanantai, heinäkuu 2, 2018 at 19:22

Kiitos! 🙂 Itsekin olen katsellut Välimeren risteilyitä aiemminkin, ja hinnat niissä tosiaan usein vähän turhan korkeita. Siksi kannattaakin pitää silmällä noita tarjouksia. Mekin melkein jo varattiin uusi reissu ensi keväälle, kun oli MSC:llä hyvä tarjous, mutta päädyttiin nyt kuitenkin toiseen ratkaisuun. Ja siis tämäkin reissu bongattiin Risteilykeskuksen tarjouksista. 🙂 Ibiksistä mulla ei muuten ole kokemusta kuin tästä, mutta pakko sanoa, etten nytkään olisi mennyt, jos ei olisi ollut pakko. Oli kyllä ihan perus siisti ja sinällään ok, mutta ei oikein tarpeeksi tasokas meidän tottumuksiin ja toiveisiin. Todella paljon häiritsi myös esimerkiksi se, että sänky oli vain 140 cm leveä. Mutta onhan tuo niin valtava ketju, että varmasti mahtuu joukkoon kaikenlaisia yksilöitä. 🙂

• Reply Gary keskiviikko, heinäkuu 11, 2018 at 05:08

Nyt tehty viikon risteily Välimerellä MSC paatilla.

Teema oli ylensyönti ja juonti, vahingossa?

Noin 800€/pää alkot ja tipit maksettu etukäteen.

Seuraava ehkä Japanissa tai Dubai. Karibia liian kaukana ja viisumi USA, ei edes kiinnosta hakea(vaimo).

Ruuat bufeessa aivan ok. Alacarte toimi niin surkeesti, että käytiin vaan pari kertaa.

En tiedä kuin hyvä tää oli, koska kerta ensimmäinen.

Viimeinen aamu aamiaisen jälkeen lähdettiin heti ulos ja juna-asemalle noin ½km. Milanon assan pubiin, Campari, kiitos!

Satuin katsoon tämän ja en oikein tiedä teemmekö uutta risteilyä Välimerellä enään?

• Reply Sanna I Tuntematon turisti sunnuntai, heinäkuu 15, 2018 at 17:00

Ha,ha… kuulostaa erittäin tutulta tuo teema! 🙂 🙂 Niin parasta loman viettoa välillä. 🙂
      Meillä ei vielä ole kokemusta MSC:stä, joten en itsekään pysty vertaamaan muihin. Kovasti varustamo kyllä kiinnostelee ja etenkin uudet laivat vaikuttavat houkuttelevilta!
      Meillä myös paljon kiinnostusta Japanin risteilyyn ja melko kattavasti on valikoimaan tullut tutustuttua. Japanin risteily oli meillä vahva vaihtoehto miehen ensi vuoden synttärimatkaan, mutta lopulta päädyttiin muuhun. Ja samoin myös Dubain risteily houkuttelee, etenkin lyhyemmän lentomatkan vuoksi. Ehkäpä tuonne jo ensi vuonna! 🙂
      Itse en vielä tuota dokkaria ole katsonut, mutta katson kyllä myöhemmin. Varmasti paljon ajatuksia herättävä.

• Reply Mirja lauantai, syyskuu 1, 2018 at 11:56

moi, tosikivaa luettavaa tekstisi. Tallinnan satamassa usein Azamaran nähtyäni olen ajatellut, että millaistahan sillä olisi risteillä, olen nääs pitänyt niitä melko tyyriinä. Ibikseen kommentoin sikäli, että tosi törkee hinta teiltä, mutta riippuu varmaan sesongeista ja Ibiksiäkin on useammassa hintaluokassa. Olemme niissä erilaisissa yöpyneet ja jos mahdollista, varaamme win-pedeillä, jotka ovat olleet hyviä. Varauksen myös teen booking.comilla, johon luotan eikä tarvitse maksaa etukäteen ja yleensä voi kuluitta perua melkein viime hetkeen saakka. Ratkaisevaa hotellia valitessa meille on sijainti joko lentokentän lähellä, keskustassa ja autoparkin mahdollisuus, jos olemme autolla liikkeellä. Sitä paitsi hintaansa nähden aamiainen on kohtuullisen monipuolinen ja runsas,. mikä meidän valinnassa myös painaa. – No, toki yövymme muissakin hotelleissa, vaikka tämä oli puolustuspuheenvuoro Ibikselle. Risteilyhän tässä on pääasiana. Vaikka matkanne kohteet eivät erityisemmin kiinnosta niin kiinnostaa ko.varustamo sekä helppous mennä omin toimin satamaan, laivaan ja pois. Lennotkin voisi varata sitä silmälläpitäen, että saman tien viipyisi lähtö- ja tulosatamissa kauemminkin.- mitä muuten se laukkujen kuljetuspalvelu maksoi? – Odotan mielenkiinnolla lisää tästä matkastanne!

• Reply Mirja lauantai, syyskuu 1, 2018 at 23:05

huomasin tulleen kirjoitusvirheen ilman silmälaseja,…..jos ketä ihmetyttää millaisia ne win-pedit ovat, niin kyseessähän on twin-huone, eli kaksi erillistä vuodetta.

• Reply Sanna I Tuntematon turisti tiistai, syyskuu 4, 2018 at 19:28

Kiitos Mirja, ihana kuulla! 🙂 Ja kiitos vinkistä, varmasti jatkossa hyvä pitää mielessä myös win-pedit 😉 , ne tosiaan voikin olla parempi vaihtoehto silloin, jos pelkona on, että parisänky on pienehkö. Meillä myös booking.com kovassa käytössä, vaikkakin nykyään saatan etsiä sieltä vaan sopivan hotellin, ja tehdä sitten itse varauksen suoraan hotellin omien sivujen kautta. Mutta riippuu tilanteesta, hinnasta, ehdoista ym, suoraankin varauksia sitä kautta vielä tehdään.
      Azamaraa voin kyllä lämmöllä suositella, mutta hinnat tosiaan on aika kovat, joten tarjouksia kannattaa tsekkailla. Heillä on myös melkein kaikilla risteilyillä eri reitti, joten varmasti löytyy mieluisat kohteet teillekin. Ja todellakin kannattaa viipyä lähtö- ja tulosatamissa kauemminkin jos pystyy! 🙂 (meillä se ei tällä kertaa aikataulun puolesta ollut mahdollista.)
      Barcelonan Bags&Go palvelun hinta vaihtelee esim. sen mukaan, kauan he laukkua vaikkapa lentokentällä säilyttävät. Meillä maksoi 15 euroa/laukku ja tuohon hintaan saimme itse valita, monelta laukkumme illalla haemme. Halvemmalla hinnalla laukut olisi pitänyt hakea pois jo iltapäivällä. Hinta on halvempi myös silloin, jos varauksen tekee ennakkoon netissä.
      Kiitos paljon kommentista ja ihanaa kuulla, että uusia juttua odotetaan! <3 Huomasithan, että sain elokuussa julkaistua myös juttuni Azamarasta? 🙂 -> https://www.rantapallo.fi/tuntematonturisti/2018/08/19/azamara-club-cruises-kokemuksia/