Lentoyhtiöt

Qatar Airways – uusi suosikki!

torstai, toukokuu 3, 2018

Vuonna 2017 Qatar Airways äänestettiin Skytrax:in World Airline Awards’eissa neljättä kertaa maailman parhaaksi lentoyhtiöksi. Samassa äänestyksessä myös sen businessluokka äänestettiin maailman parhaaksi. Tähän kun vielä lisätään enemmän kuin kilpailukykyiset hinnat, ja se, että lennoista saa Finnairin pisteet, niin paljon enempää ei toivoa enää voisikaan!

Qatar Airways lentää Helsingistä Qatarin pääkaupunkiin Dohaan, jonne lentoaika on mukavat kuutisen tuntia. Perillä vastassa on uutuuttaan hohtava Hamadin kansainvälinen lentokenttä, jolta matkaa voi yhtiön kyydissä jatkaa yli 150 kohteeseen ympäri maailman. Ellei sitten jää jo itse Qatariin.

Me pääsimme Qatar Airways’in siiville ensimmäistä kertaa viime marraskuussa, kun päädyimme kohdalle osuneen loistavan tarjouksen johdosta ostamaan lentolippumme Malediiveille juuri heiltä. Liput meille kahdelle me saimme reilulla 900 eurolla, mikä ei todellakaan ole paha! Yhtiön maineen tuntien odotukset lentomatkoille olivat korkealla, ja nousivat vielä entisestään, kun päädyimme juhlamatkan kunniaksi ostamaan yhdelle pätkälle vielä upgreidauksen businessluokkaan!

Turistiluokka, businessluokka, Hamad International Airport ja Al Mourjan business lounge – seuraavassa kokemuksia näistä kaikista!

QATAR AIRWAYS ECONOMY CLASS

Me siis lensimme Qatarin siivillä Helsingistä Malediiveille ja yhden välilaskun ansiosta selvisimme matkasta kahdella lennolla suuntaansa. Kaikista neljästä lennosta kolme lensimme economy luokassa ja olimme oikein tyytyväisiä. Voin helposti sanoa, että Qatarilla on ehdottomasti paras economy luokka, jossa koskaan olen lentänyt!

Ensimmäinen asia, johon turistiluokassa huomiota kiinnitin, oli selvästi isompi jalkatila. Jo pelkästään tämä sai yhtiöön todella tyytyväiseksi, ja on itsessään seikka, jota varmasti joka ikinen lentomatkustaja arvostaa osaa. Jokaisella matkustajalla oli myös oma iso näyttönsä, ja valikoima viihteen suhteen hyvä. Itse tosin jumituin pelamaan jotain hiivatin jalokivipeliä, ja tuon vähintäänkin koukuttavan pelin johdosta en aina malttanut edes nukkua! Mutta menipä ainakin aika mukavasti! Jopa niin, etten malttanut edes testata ilmaista wi-fiä! Nettiin nyt pääsee kotonakin, mutta tästä pelistä ei vaan päässyt irti!

Ruoka ja juomat kuuluvat Qatarilla lipun hintaan. Pääruokavaihtoehtoja oli valittavissa kahdesta tai kolmesta, ja lisäksi ateriaan kuului pieni salaatti, leipä ja jälkiruoka. Mitään ylisanoja ei tästäkään lentokoneruuasta voi käyttää, mutta oli se kyllä parempaa, kuin monesti muulloin. Juomatarjoilukin pelasi, ja pitkästä aikaa oli kyllä mukavaa, kun lompakon sai pitää kassissaan koko lennon ajan.

Edellisten lisäksi pidin myös siitä, että economy luokassakin kaikki matkustajat saivat pienen pussukan, josta löytyi mm. silmälaput, pieni hammastahna ja -harja, korvatulpat ja sukat.

Economy luokassa kaikkiaan miellytti: uusi kone ja kiva matkustamo, tyylikäs miehistö, hintaan kuuluneet juomat, vaihtoehdot ruuissa ja goodybagit. Myös palvelu oli erittäin hyvää.

QATAR AIRWAYS BUSINESS CLASS

Ennen matkaamme olin lukenut, että mikäli businessluokassa on tilaa, lähetetään economy luokan matkustajille sähköpostitse tarjous upgreidauksesta noin viikkoa ennen matkaa. Itse haaveilin tuosta upgreidauksesta kolmestakin syystä: en ollut vielä koskaan lentänyt businessluokassa, kyseessä oli meidän 10-vuotis hääpäivä matkamme ja koska halusin saada nukuttua vähän paremmin, ennen kuin aamulla laskeutuisimme tuonne unelmieni paratiisiin.

Eräänä perjantai- iltana tuo meili sitten inboxiin tupsahti ja business luokan lentoa Dohasta Malediiveille tarjottiin meille kahdelle hieman alle 500 eurolla. Mietin, että jos 250 eurolla saan lipun maailman parhaaseen businessluokkaan, niin kyllähän minä sen otan. Kerran elämässä. (Ainakin!)

Ja niin me sitten tuolla Dohan kentällä astelimme koneeseen ensimmäisten joukossa, businessluokan jonosta! En voi kieltää, etteikö kivalta olisi tuntunut!

Ainakin näissä Qatarin koneissa, joilla me lensimme, kulkevat kaikki matkustajat koneeseen juurikin businessluokan läpi. Lentomme ensimmäisellä pätkällä mekin astelimme nöyrästi tämän upean matkustamon osan läpi perälle economy luokkaan, mutta tällä toisella pätkällä kaikki oli toisin. Economy luokan matkustajien vasta astellessa koneeseen, me istuimme jo omissa hulppeissa tuoleissamme shamppanjalasit kädessä. Oli edelleen hienoa, mutta toisaalta vähän vaivaannuttavaakin tuo kaikkien katseiden alla olo.

No, onneksi boarding oli nopeasti ohi ja me pääsimme nauttimaan olostamme ihan täysillä!

Tässä Qatarin koneessa (niin kuin varmaan muissakin?) on businessluokassa täyteen makuuasentoon kääntyvät penkit. Ja tämä se vasta luksusta onkin! Itse painiskelin tovin sen kanssa, olenko fiksu ja käyn nukkumaan, jotta ekastakin lomapäivästä saisi mahdollisimman paljon irti. Kuuden yön matkalla kun jokainen päivä on entistäkin arvokkaampi. Toinen vaihtoehto oli tietenkin nauttia busineksen tarjoiluista ihan koko rahan edestä.

No, elämä on valintoja myös businessluokan matkustajilla. Mieheni päätti vielä tilata myöhäisen illallisen viineineen, minä päätin olla fiksu ja jo ensimmäisen shamppanjalasin jälkeen oikaisin itseni nukkumaan. (Kyllä, vähän kieltämättä kirpaisi!) Toki olin ensin tilannut aamupalaksi munakkaan ja sopinut stuertin kanssa, että hän tarjoilee aamiaisen tuntia ennen laskeutumista ja samalla herättää minut. Todellakin huippua! Itse en aiemmin ollut tullut edes ajatelleeksi, että businessluokassa syödään silloin kun halutaan eikä niin, että ruoka tarjotaan kaikille samaan aikaan.

Ja siellä sitä sitten nukuttiin. Ensimmäistä kertaa lentokoneessa täydessä makuuasennossa, peiton alla ja pää tyynyllä. Jos aina voisi matkustaa näin, niin todellakaan ei ihan äkkiä haittaisi taittaa pitkiä lentoja vaikka joka kuukausi. Tai vaikka viikko! Tässä kohdin ei kyllä voinut muuta kuin kadehtia niitä, jotka pystyvät lentämään aina näin hulppeasti. Että ei muuta kuin lottovoittoa ja hyviä uusia tarjouksia odotellessa…

Aamun tullen heräsin peittoni alta vienoon ’madame’ kuiskaukseen, kun minua palvellut stuertti saapui sovitusti herättämään. Hetken päästä hän jo taitteli valkoisen pöytäliinan eteeni ja kattoi aamiaisen kauniisti tarjolle. Ruoka maistui erinomaisesti ja ihan huippua oli tietysti myös syödä oikeita, kunnollisia astioita käyttäen. Ja ihan omassa rauhassa. Ihan omassa tilassa. Ilman vieruskaverin kyynärpäitä ja ahdasta tuhertamista.

Ihan äkkiä sitä ei uskoisi ajattelevansa, että jokin lento on ollut LIIAN LYHYT. Mutta tämä oli. Viisi tuntia meni silmän räpäyksessä ja niin paljosta (shamppanjasta!) jäi nauttimatta. Toisaalta olin tietysti myös onnellinen siitä, että oikeasti sain muutaman tunnin nukuttua ihan todella hyvin. Edessä kun tosiaan oli loma, josta olin haaveillut lähes koko elämäni.

Businessluokassa kaikkiaan miellytti: IHAN KAIKKI. Parhaat istuimet ikinä, isot tv:t, tyylikäs matkustamo, loistava palvelu, hyvä ruoka, ilmaiset korkeatasoiset juomat, kunnon astiat, isot wc:t… Ihan kaikki. Voitte ehkä arvata, että ihan pikkasen kirpaisi paluumatkalla taas astella busineksen läpi kiltisti koneen takaosaan… Jep, elämä on valintoja.

DOHAN LENTOKENTTÄ ELI HAMAD INTERNATIONAL AIRPORT JA AL MOURJAN BUSINESS LOUNGE

Qatarin businessluokan lippuun kuuluu luonnollisesti myös ilmainen pääsy lentokentän business loungeen välilaskun aikana. Meidän Dohan välilasku oli vain pikkaisen reilun parin tunnin mittainen, joten loungen antimista oli pakko rynnätä nauttimaan välittömästi!

Qatarin Al Mourjan Business Lounge sijaitsee kentän ylimmällä tasolla. Sinne johtavat omat liukuportaat, joiden alapäässä lentoliput tsekataan. Kooltaan lounge on valtava käsittäen yli 10 000 neliötä. Loungeen saapuminen oli vähän kuin olisi tullut isoon hienoon hotelliin.

Ravintoloita loungessa on useita a la cartesta buffettiin, ja me päädyimme valitsemaan jälkimmäisen vaihtoehdon aikataulullisista syistä. Tarjolla buffeessa oli muutama lämmin ruoka, keittoa, erilaisia pieniä salaatteja ja jälkiruokia. Nämä ainakin jäivät mieleen. Baaritiski oli pitkä ja alkoholiakin tarjolla.

Itse en ole koskaan aiemmin lentokenttäloungeissa vieraillut, joten en tarkalleen tiennyt, mitä luvassa olisi. Odotuksia kuitenkin oli, sillä oltiinhan me nyt menossa yhden maailman parhaimman lentoyhtiön hulppeaan loungeen. Pakko on kuitenkin todeta, että olisin odottanut ruualta hieman enemmän. Vaikka syömäni perunat ja salaatti olivat kyllä oikein maittavia ja jälkkäripöytä houkutteleva, niin jotain olisin kuitenkin kaivannut enemmän. Uskon, että a la carte olisi varmasti ollut parempi vaihtoehto, jos aika vaan olisi riittänyt. Ja kuten sanottu, aikaisempaa kokemusta ei ole – eikä siten tietty vertailupohjaakaan.

Myös palvelun suhteen jäi valitettavasti toivomisen varaa. Alkuun nimittäin menimme baaritiskin ääreen juomia tilaamaan ja tarjoilija sanoi, että voimme hyvin mennä suoraan  syömään ja hän tulisi kohta kysymään tilauksemme. Tarjoilijan pöytäämme tulossa kesti kuitenkin ihan liian kauan ja ehdimme jo miettiä, oliko meidät unohdettu. No, lopulta saimme kuitenkin shamppanjamme, mutta toisia emme enää tilaamaan jääneet. Vaikkakin maistunut kyllä olisi. Harmi siis sinänsä. Muita kun alkoholillisia juomia (limut, San Pellegrino ym.) sen sijaan oli saatavissa tarjoilupisteillä, joista sai itse ottaa haluamansa.

Visiittimme loungessa oli sen verran pikainen, että suuri osa siitä jäi näkemättä. Buffet ruokailun jälkeen vilkaisimme pikaisesti hieman ympärillemme ja sitten olikin jo lähdettävä vessan kautta lähtöportille. Oikein mukavalta lounge muuten kuitenkin näytti ja varmasti täällä viihtyisi pidemmänkin välilaskun ajan. Erilaisia tyylikkäitä istuskelu alueita oli useita ja Qatarin nettisivujen mukaan loungen palvelut ovat varsin kattavat. Buffetissa oli oma hälinänsä, mutta muutoin tunnelma oli erittäin rauhallinen ja viihtyisä.

Vaikka tämän kertainen kokemus loungessa jäikin hieman valjuksi, niin todellakin voisin tulla uudemmankin kerran. Ensi kerralla olisin vain viisaampi ja söisin toisessa ravintolassa – ja hakisin kuplajuomani suoraan tiskiltä!

Paluumatkalle meillä ei businessluokan lippuja ollut eikä siten myöskään pääsyä loungeen. Tämän toisen välilaskun ajan ehdimme siten tsekata kenttää muuten.

Dohan lentokenttä eli Hamad International Airport on avattu vuonna 2014 ja tänä päivänä sen kautta matkustaa noin 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Dohan kenttä on maailman kuudes lentokenttä, joka on saanut Skytrax’ilta Viiden tähden lenttokenttä -luokituksen ja tänä vuonna kenttä äänestettiin Skytraxin äänestyksessä maailman viidenneksi parhaaksi. Skytrax on kuvannut kenttää myös maailman loisteliaimmaksi (eng. ”most luxurious”). Että ei ihan vaatimaton mesta tämä!

Myös kotiin päin lennellessä välilaskumme oli vain parin tunnin mittainen, joten isosta kentästä jäi paljon varmasti näkemättäkin. Muutamissa kaupoissa ehdimme piipahtaa ja vähän tuliaisia ostaa. Kaupat täällä hohtivat uutuuttaan ja olivat kyllä oikein hienoja. Asia, josta sen sijaan en todellakaan pitänyt, oli se, ettei kaupoissa saanut aina olla rauhassa. Myyjät tulivat ehdottelemaan milloin mitäkin ostettavaa etenkin Tax Freessä, ja siitä vaan en yhtään pidä. Eikä tapaan ole varsinkaan lentokentällä tottunut. Meidän kohdalla tämä ei ainakaan toiminut lainkaan vaan enemmänkin sai lähtemään kaupasta pikaisemmin pois.

Muuten kentästä on vain hyvää sanottavaa. Kaikki oli tietysti vielä uutta ja hienoa. Joka paikassa oli siistiä ja puhdasta. Kenttä myös toimi hyvin, siellä oli helppo liikkua ja kaiken kaikkiaan kaikki toimi moitteettomasti. Tupakallekin pääsi. Ja lennot olivat täsmällisesti aikataulussa.

Kyllä tämä omallakin listalla maailman hienoimpien joukkoon pääsee helposti!

Mutta mitä tekee kentällä jättikokoinen pehmonalle? Pää pöytälampun sisällä??

No, kyseessähän on kentän katseen vangitsija eli taiteilija Urs Fischerin teos Lamp Bear. Eikä tämä suinkaan ole mikään varsinainen pehmonalle, sillä tyyppi on tehty pronssista ja painoa tällä seitsemän metriä korkealla jättiläisellä on lähes huimat 20 tonnia! Lukemani mukaan Qatarin kuningasperheen jäsen pulitti nallukasta vaivaiset 6,8 miljoonaa taalaa. Ja tänne lentokentälle nalle päätyi ilmeisesti hyvinkin yksinkertaisesta syystä – eli ihan vaan säilytykseen.  Että näin.

No ei siinä, ihan hauska nallukka. Ja varsin persoonallinen yksityiskohta! Kovastihan hän kuvaajia eteensä tietysti keräsi. Ja olinhan se siellä minäkin!

Kun reilulla 450 eurolla saa lipun Aasiaan maailman parhaalla lentoyhtiöllä, kivoilla koneilla, hyvällä palvelulla ja välilaskukin on viiden tähden lentokentällä – ei paljon muuta voi kun olla tyytyväinen. Ja enemmänkin. Tämän kokemuksen perusteella Qatarista tuli helposti uusi suosikki! Mikäli hinnat ovat kohdillaan jatkossakin, tulemme varmasti tapaamaan vielä uudelleen. Ja lämmöllä voin suositella kaikille muillekin!

Jos sinulla on yhtiöstä kysyttävää, tai haluat jakaa omia kokemuksiasi meille muillekin, niin ei muuta kun kommenttia tulemaan! 

*****

Pysy matkassa mukana jatkossakin:

Facebook I Instagram I Twitter

18 Comments

  • Reply piyya torstai, toukokuu 3, 2018 at 19:19

    KIITOS tästä 🙂 Qatar airways tulee mitä todennäköisimmin viemään minut ensi talven matkalleni. Minua viehättää se, että voin nukkua yön Dohassa ja jatkaa matkaa seuraavana päivänä kohteeseen. Liian rauhaton ja levoton pitkiin lentoihin 😉 Ja nämä kaikki sinun kokemukset eivät odellakaan saaneet minua ajattelemaan toisin vaan lisää puoltoja vain lentoyhtiölle.

    • Reply Sanna I Tuntematon turisti maanantai, toukokuu 7, 2018 at 18:48

      Kiitos itsellesi Piyya! 🙂 Hyvältä kuulostaa suunnitelma! Qatarillahan taisi olla niin, että yhtiö tarjoaa myös ilmaisen majoituksen, jos lentojen välissä viettää yön kaupungissa? Ihan huippu juttu kyllä tuo ja helpottaa pitkää matkaa varmasti kummasti! Oikein ihanaa matkan odotusta ja suunnittelua! 🙂

  • Reply Estimate perjantai, toukokuu 4, 2018 at 11:49

    Me lensimme QA:lla Dohan kautta Seychelleille (ja takaisin) vuodenvaihteessa. Näissä koneissa ei onneksi tarvinnut meidän economylaisten kävellä business-luokan läpi. Meille on hyvin aina riittänyt normaali matkustamo, kunhan perille pääsee, en maksaisi lisähintaa päästäkseni ensimmäisenä koneeseen ja saadakseni ruoan milloin haluan. 🙂

    • Reply Sanna I Tuntematon turisti maanantai, toukokuu 7, 2018 at 18:51

      Oo, Seychellit kuulostaa kyllä niiiiin ihanalle! Itsellä ehdottomasti seuraava unelmakohde nyt kun Malediiveilla on päässyt käymään. <3 Kiitos, että jaoit omat kokemuksesi! 🙂

  • Reply auringonpaistetta perjantai, toukokuu 4, 2018 at 16:12

    Olipa kiva ja kattava postaus 🙂 Ehdottomasti odotan, että pääsen myös testaamaan Qatar Airwaysin!

    • Reply Sanna I Tuntematon turisti maanantai, toukokuu 7, 2018 at 18:55

      Kiitos paljon kivasta kommentista! 🙂 QA on kyllä ehdottomasti hyvä valinta! 🙂

  • Reply Lilia lauantai, toukokuu 5, 2018 at 22:12

    Noissa pienemmissä koneissa turistiluokkaan mennään bisnesluokan läpi, mutta esim qatarin A380 koneessa bisnesluokka ei mee ykkösluokan läpi eikä turistiluokka bisneksen 🙂 jos on mahdollisuus niin kannattaa kokeilla qatarin qsuitea, parisänkyä ?ei oo toki kaikilla reiteillä vaihtoehtona.

    • Reply Sanna I Tuntematon turisti maanantai, toukokuu 7, 2018 at 19:01

      Ok, kiitos paljon infosta! 🙂 Piti ihan käydä googlaamassa tuo qsuite – ja voi huh huh! Tuollaiseen kun joskus pystyisi menemäänkin, niin en ehkä lähtis pois ollenkaan! <3 <3

  • Reply Gary sunnuntai, kesäkuu 10, 2018 at 05:32

    Seuraava kerta, stopover Doha ja vähintään 5h lounge.

    Mieluummin Dohan kautta BKK tai Utapao kuin Finnair suora.

    Eikö 380 yläkerta ole First, Business ja Ekonom Premium, mutta tuo viimeksi mainittu ei pääsyä lounge?

    • Reply Sanna I Tuntematon turisti tiistai, kesäkuu 12, 2018 at 19:28

      Joo, vähän samaa olen miettinyt itsekin, että kyllä pitkä lento välilaskulla taitaa kuitenkin olla se itselle mukavampi vaihtoehto, kun istua koneessa +10 tuntia putkeen. Ainakin niin kauan, kun kukkaro ei businekseen taivu. 🙂 Tuosta A380 en kyllä yhtään tiedä, meillä oli pienempi kone ja vain yksi kerros. 🙂

  • Reply Gary sunnuntai, kesäkuu 10, 2018 at 06:11

    Täytyy vähän ”syyttää” sua.

    Avasin Iltalehden ja siinä oli Risteilykeskuksen banneri. Kävin ihan mielenkiinnosta läpi sitä ja rupesin miettimään, että mitä tekis? Suomi loma tai jotain muuta?

    Sitten Rantapallo ja sun risteily blogit.

    Skyscanner ja multicity optio. BKK→HEL→MXP ja sama takaisinpäin stopover HEL 5 päivää. Scandic kesähinnat 90-96€/yö.

    Mennessä yksi yö Milano ja toinen Genova.

    Viikko Välimerellä MSC laiva, all inclusive myös alkot ja tipit maksettu etukäteen.

    Niinettä oot sopivasti syyllinen tähän tapahtumaan.

    Thänksiä vaan!

    • Reply Sanna I Tuntematon turisti tiistai, kesäkuu 12, 2018 at 19:37

      No tästä otan oikein mielelläni syyt niskoilleni! 🙂 Kuulostaa loistavalle reissulle, ihanaa matkan odotusta sinne! Ja kiitos paljon tästäkin kommentista, ihan huippua kuulla, jos joku täältä inspiraatiota löytää! <3 Eli siis eipä kestä, ja thänksiä sinne myös! 🙂

  • Reply Marika perjantai, elokuu 17, 2018 at 15:22

    Kiitos tästä! Meillä on perheen kanssa lennot tulossa Qatarilla ja oon jännitellyt sitä, että onko se nyt oikeasti hyvä vai ei.. Mutta tämä kyllä lievensi mieltä 🙂

    • Reply Sanna I Tuntematon turisti sunnuntai, elokuu 19, 2018 at 11:27

      Kiitos sinulle Marika, ihana kuulla! <3 Ihanaa matkan odotusta sinne! Ja tietysti itse matkaa myös! 🙂

  • Reply Pena torstai, tammikuu 17, 2019 at 16:04

    Me käytiin jouluna Thaimaassa ja Dohn kautta mentiin. Koneet on uusia, A350 ja Bo 777. Todella huippu palvelua ja tuo välilasku oli ihan ok. Mennessä vaan oli aika hässäkkä kun vaihti Bangkokin koneeseen oli vain alta tunti mutta ehdittiin siitä huolimatta. Dohn kenttä on siisti ja vessoissa siivottiin koko ajan. Myös jatkossa lennämme Qatarin koneilla sillä ero Finnairin suoraan 3 hengeltä oli yli 2000 euroa. Kaikki muuten kuului lipun hintaan, suurempi istuinväli, ilmainen wifi jne jne. En enää ihmettele miksi tämä on niin suosittu. Ja englannilla pärjää erittäin hyvin.

    • Reply Sanna I Tuntematon turisti tiistai, tammikuu 22, 2019 at 19:23

      Kiitos kommentista Pena, todella mukava kuulla myös sinun kokemuksista! 🙂 Qatar on kyllä maineensa veroinen. 🙂 Onpa ollut melkoinen tuo hinta ero!

  • Reply Marjo lauantai, maaliskuu 30, 2019 at 12:24

    Tyhmänä utelen, kuuluuko siellä bisnes louchessa ruuat ja juomat hintaan? Ensimmäistä kertaa ollaan Dohan kautta menossa ja mietiskelin tuon bisnes louchen varaamista.

    • Reply Sanna I Tuntematon turisti lauantai, maaliskuu 30, 2019 at 13:19

      Juu, kyllä kuuluu. Ja hyvä, että kysyit, ihan varmasti joku muukin on miettinyt samaa! 🙂

    Leave a Reply