Risteilyt

Risteilykeskus pelasti matkavuotemme!

sunnuntai, helmikuu 25, 2018

*Yhteistyössä: Risteilykeskus

En ihan itsekään olisi uskonut, millainen panikointi alkaa siitä, kun päätämme tänä vuonna tehdä vain yhden matkan ulkomaille. (Koska kodin remontti. Koska ensi vuonna miehen viisikymppis juhlamatkat. Ja ilmeisemmin siis kaksi sellaista!) Vaikka me matkustamme ulkomaille pääsääntöisesti muutenkin vain pari kertaa vuodessa, niin kyllä näistä toisen pois pudottaminen siltikin jossain tuntuu. Paljonkin.

Sen lisäksi, että matkoja tulee olemaan vain yksi, pitää se myös toteuttaa suhteellisen edullisesti. Koska kaikki matkaan laitettu raha on suoraan pois remonttikassasta. Ja siinä se vaikeus sitten onkin. Vain yksi matka. Edullisesti. Voi kyynel! Itselleni tässä kohdin tuli heti ekaksi mieleen risteily – niillä kun näkee yhdellä reissulla monta eri kohdetta ja täysihoidon ansiosta kulut pysyvät hyvin hallinnassa. Ja hinta-laatusuhde on usein enemmän kuin kohdillaan. Harmillisesti tilanne on vaan se, että vaikka sitä Karibialla risteileekin melkoisen edullisesti, ovat hinnat Euroopassa ihan eri luokkaa. Euroopassa me taasen halusimme pysytellä siksi, että Finnairin myöhästyneestä lennosta hyvitykseksi saammamme lahjakortti riitti vain Euroopan mittaisten lentojen maksuun. Ja me siis halusimme, että saisimme lennot ainakin melkein kokonaan maksettua tuolla.

Ja koska tuo lahjakorttimme oli voimassa enää tammikuun loppuun, oli meillä melkoinen paniikki päättää, minne nuo lennot oikein ostaisimme. Läppäri ja pädi sauhuten etsimme kumpikin vimmaisesti sopivaa matkakohdetta, ja tämä oli ykköspuuhaamme useampana iltana. Moneenkin kivaan Euroopan kohteeseen lahjakortin turvin olisi lentänyt, mutta sitten taas kun katsoi kivojen hotellien hintoja, olisi matka kuitenkin tullut ei-niin-edulliseksi. Ja vielä viikon ruuat+juomat päälle.

Ennen matkamessuja olimme jo melkein varmaksi päättäneet, että lähdemme kohteeseen, jonne kumpikaan meistä ei koskaan varsinaisesti ole halunnut matkustaa. Mutta siellä olisi edulliset all inclusive hotellit. Ei kai se oikeasti niin huono kohde voi olla, ajattelimme. Jätimme varauksen kuitenkin vielä odottamaan messujen yli, koska tarkoitukseni oli käydä vielä paikan päällä tsekkaamassa risteilytarjoukset. Tämä kuitenkin jäi kaiken muun viedessä aikani ja kotiin palattuani olimme päätöksen edessä. Varauksen tekeminen kohteeseen, joka ei oikeasti kovin paljoa kiinnostanut, oli enää muutamaa klikkausta vailla, kun päätin vielä varmuuden vuoksi käydä katsomassa risteilyjä…

Ja sieltä se pelastus sitten löytyi! Risteilykeskuksen sivuilta silmiini osui tarjous, jossa kerrottiin, että Azamara Club Cruisesin risteilyille pääsisi toinen matkustaja puoleen hintaan! Tiesin kyllä, että Azamaran taso on korkea ja varustamon risteilyt perusvarustamoita kalliimpia. Mutta onneksi en antanut tämän itseäni pidätellä ja ihan pakko oli kuitenkin käydä kurkkaamassa, josko sieltä kuitenkin joku sopiva risteily meillekin löytyisi. Ja kuten ehkä jo arvaatte – löytyihän sieltä! Läntisen Välimeren risteily alkaen 800 euroa/hlö. Tämä me TODELLAKIN otetaan!

Voitte ehkä kuvitella innostukseni määrän tilanteessa, jossa ’tyydytään nyt tähän, kun halvalla saadaan -matkamme’ vaihtukin täysin yllättäen luksusristeilyyn, jonka puitteissa pääsen näkemään monta haavekohdetta samalla kertaa. Nizza, Menorca, Mallorca, Ibiza ja Barcelona – kaikki samassa paketissa! Ja vielä ihan uuden tasoinen risteilykokemus kaupan päälle. Vain muutaman klikkauksen ansiosta uhkaava surkein matkavuosi ikinä vaihtuikin monen haaveen toteuttamiseksi yhdellä iskulla. Eipä sitä tässä kohdin enää paljoa harmittanut, että vain yhdelle reissulle tänä vuonna pääsisi! Hinnan puolesta matka on suunnilleen tuplaten sen, mitä tuo toinen olisi maksanut, mutta tällä risteilyllä saamme varmasti rahoillemme vastinetta monen kertaisesti. Ja pääsemme kohteisiin, joihin oikeasti myös haluamme. Jipii! Lisäkulujakaan ei ihan hirveästi pitäisi tulla, sillä Azamaralla myös juomat sisältyvät matkan hintaan.

MIKSI JUURI RISTEILYKESKUS?

Tällä kertaa päädyimme tekemään varauksemme juuri Risteilykeskuksen kautta, koska heidän kauttaan tehtyihiin varauksiin saa Finnairin pisteet. Toinen syy oli se, että Risteilykeskus ei peri varauksista toimisto- eikä varausmaksuja, ja antaa lisäksi hintatakuun markkinoiden parhaasta hinnasta.

Varauksen tekeminen onnistui netin kautta helposti ja puhelimitse saamani palvelu oli hyvää. Kun soitin asiakaspalveluun kysyäkseni, uskallammeko varata kotimatkalle heti aamun ensimmäisen lennon Barcelonasta Helsinkiin, sain samantien vastauksen, ettei tämä kannata. Asiakaspalvelija tiesi, millainen matka satamasta lentokentälle on, ja että jos maihinnousu yhtään viivästyisi, emme lennolle ehtisi. Tämä ei ehkä alkuun kuulosta kovin ihmeelliseltä, mutta jos huomioon ottaa sen, että Risteilykeskuksen risteilyvalikoima on Suomen suurin ja varattavissa on lähes 20 000 eri risteilyä, ja silti kysymykseen saa vastauksen kuin apteekin hyllyltä, kertoo se paljon asiakaspalvelijoiden osaamisesta. Olen oikeasti löytänyt itseni joskus sellaisestakin tilanteesta, että olen itse joutunut kertomaan risteilymyyjälle, millaisia risteilyjä heidän yrityksensä ylipäätään myy. Tilanne oli vähintäänkin hämmentävä, enkä voinut olla miettimättä, mistä tällekin henkilölle palkkaa oikeasti maksetaan. Voitte ehkä arvata, että risteily jäi varaamatta. Enkä heidän asiakkaakseen aio tulevaisuudessakaan. Mutta se siis oli ihan toinen firma eikä sillä ollut mitään tekemistä Risteilykeskuksen kanssa.

Hieman jopa kateellisenakin joudun kertomaan teille, että Risteilykeskuksen asiantuntijuus perustuu mm. siihen, että heidän työntekijänsä käyvät risteilemässä ympäri maailmaa eri varustamoilla useamman kerran vuodessa! Että ei yhtään huonompi työsuhde-etu! Firman varatoimitusjohtaja Petri Siren on itse käynyt jo melkein sadalla eri risteilyllä, joten asiantuntemusta ei täältä tosiaankaan puutu. Nykyään, kun valikoima risteilyjen ja varustamojen suhteen on jo melkoinen, on tällainen asiantuntijuus todella arvossaan. Oman risteilyn valinnassa kun voi moni asia mennä pieleen niin ajankohdan, reitin, varustamon kuin laivankin suhteen. Jos siis mietit, mikä risteily juuri sinulle olisi se kaikkein paras – tai minne ei ainakaan kannata mennä, osaa Risteilykeskuksen henkilökunta antaa juuri oikean vastauksen!

Tuolta ylhäältä varmasti jo huomasittekin, että tämä postaus on osa yhteistyötäni Risteilykeskuksen kanssa. Koska tiedolla on varmasti ainakin joillekin merkitystä, haluan erikseen mainita, että yhteistyöstämme sovittiin vasta tuon varauksen tekemisen jälkeen. Yhteistyöllä ei siis ollut mitään tekemistä sen kanssa, että päädyimme matkamme Risteilykeskukselta ostamaan. Kun olimme risteilymme varanneet, olin vielä yhteydessä Risteilykeskukseen ja ehdotin yhteistyön tekemistä. Ilokseni sain myöntävän vastauksen ja tämän yhteistyön myötä saamme upgreidauksen hyttiluokkaamme.

MIKÄ MEITÄ TOUKOKUUSSA ODOTTAA?

Azamara Club Cruises on osa Royal Caribbean Cruisesia. Royal Caribbean International on yrityksen ”perusvarustamo”, Celebrity Cruises heidän premium varustamonsa ja Azamara puolestaan premium plus varustamonsa. Me olemme aiemmin risteilleet Karibialla sekä Royal Caribbeanilla että Celebrityllä ja olleet molempiin erittäin tyytyväisiä. Royal Caribbeanille lähtisin milloin tahansa uudelleen, mutta siltikin näiden kesken Celebrityn tasoeron premium varustamona huomasi selkeästi. Nyt onkin ihan huikeaa päästä kokemaan tästä vielä vähän parempi taso Azamaran matkassa.

Azamaran laivastoon kuuluu tällä hetkellä ainostaan kaksi laivaa: Azamara Journey ja Azamara Quest. Kolmas alus Azamara Pursuit aloittaa liikennöinnin myöhemmin tänä vuonna. Me tulemme seilaamaan näistä Azamara Questin kyydissä.

Kooltaan Azamaran laivat ovat megaristeilijöitä huomattavan paljon pienempiä. Pienen kokonsa ansiosta ne pääsevät moneen sellaiseenkin satamaan, joihin isommilla laivoilla ei asiaa ole. Matkustajia laivoille mahtuu kummallekin vain 690 ja henkilökuntaa on 390, joten palvelun pitäisi pelata! Molemmat Azamaran laivat on myös täysin uudistettu vuonna 2016, joten varsin loistelias reissu pitäisi olla edessä!

Lisää juttua varustamosta ja tuosta meidän laivasta pitää tuleman sitten matkamme jälkeen. Jos haluat jo nyt käydä kurkkaamassa miltä tuo tuleva aluksemme näyttää, käy lukemassa Passionate Traveller blogin esittely lähes identtisestä Azamara Journeystä -> Esittelyssä: Luksusristeilijä Azamara Journey.

Tässä vielä muutama kuva Kirsin luvalla lainattuna tuosta postauksesta.

Kuvat Passionate Traveller.

Tämän loisteliaan laivan lisäksi me pääsemme siis näkemään myös monta ihanaa kohdetta. Risteilymme alkaa Nizzasta, josta olen haaveillut jo pitkään! Ennen risteilyä olemme kaupungissa kaksi yötä, joten vähän ehdimme sielläkin kierrellä. Itse risteilyllä pysähdymme puolestamme Menorcalla, Ibizalla ja Mallorcalla, joista eniten odotan ehdottomasti tuota Menorcaa. Myös se on yksi kohteista, jonne olen haaveillut pääseväni. Kuin myös Mallorca. Ibizaa odotan puolestani sen vuoksi, että sinne tuskin muuten matkustaisin. Vaikkakin saari on tunnettu etenkin juhlahumustaan, tiedän jo nyt, että se on niin paljon kaikkea muutakin! Reissumme päätesatama on sitten Barcelona, josta myös lennämme kotiin. Aikataulun puitteissa emme tuonne ehdi yöksi jäädä, mutta myöhäisen iltalennon ansiosta, ehdimme viettää kaupungissa lähes kokonaisen päivän. Innolla odotan myös tätä, koska täälläkään en ole koskaan ennen käynyt. Kuin en myöskään koko manner Espanjassa.

Että eipä tässä sitten paljon muuta kuin että olispa jo toukokuu! Olen niiiiiiin jo menossa! Ja jos sulla on jaettavana hyviä vinkkejä noihin meidän kohteisiin, niin ilolla otan kaiken vastaan!

P.s. Jos tuo Azamaran tarjous alkoi kiinnostelemaan, niin todella nopealla reagoinnilla ehdit vielä mukaan! Tarjous on voimassa tämän helmikuun loppuun eli ensi keskiviikkoon saakka!

””’

Seuraa blogiani myös Facebookissa ja Instagramissa.

 

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Kthetraveller sunnuntai, helmikuu 25, 2018 at 16:10

    Tuo Azamara on kyllä poltellut meikäläistä, mutta pakko varmana hoitaa ensin tuo meidän Celebrityn reissu alta pois. Tämä kesä on lomien suhteen hieman hankala meille, kun eräs pakollinen tapahtuma tuossa kesän aikana sotkee hieman kuvioita. Jään odottamaan tosi innolla sun kokemuksiasi Azamarasta.

    Kiitti linkkauksesta. Toivottelen hyvää matkaa myöhemmin.

    Ja P.S.: Kyllä risteilykeskus on tosiaan ammattilainen. On ollut ilo asioida heidän kanssaan.

    • Reply Sanna I Tuntematon turisti maanantai, helmikuu 26, 2018 at 18:48

      Ihana kuulla, että postauksia odotellaan! 🙂 Samoin odotan itsekin teidän Celebrity juttuja! Nyt kun taas monen vuoden jälkeen risteilylle palaa, niin kummasti sitä alkaa jo haaveilla seuraavasta…! 🙂
      Ja ei kestä, kiitos sulle tuhannesti kuvalainasta! <3 <3

    Leave a Reply