Oman

Karun kaunis Musandam – päiväretkellä Omanissa

sunnuntai, maaliskuu 12, 2017

Päiväretki Omaniin oli retki, jonka ehdottomasti halusin Ras al Khaimahista käsin tehdä. Ennen koko matkaa mietimme Omania myös vaihtoehdoksi itse reissulle, mutta lopulta päädyimme kuitenkin tuonne Emiraattien puolelle. Mutta onneksi RAK:ista käsin oli sitten helppo mahdollisuus tehdä tämä päivän visiitti tuohon varsin kiehtovaan naapurimaahan ja edes vähän pääsimme sitäkin näkemään. Retki, jonka Omaniin teimme, oli meriretki Musandamiin ja ostimme sen hotellin retkimyyjältä.

Starttasimme retkelle hotellilta aikaisin aamulla kuljettajan tullessa meitä noutamaan. Matka Omanin Khasabiin tehtiin minibussilla, jossa meillä retki seurana oli puolalainen äiti ja tytär. Automatka Khasabiin kesti vajaat kaksi tuntia ja välissä piti tietysti hoitaa myös rajamuodollisuudet. Retkelle tarvitsee mukaan passin ja viisumit hankitaan rajalta. Rajalla kaikki hoitui oikein mallikkaasti ja oikeastaan kuljettajamme hoiti kaiken puolestamme, välissä aina vain sanoi mille tiskille missäkin kohti piti naamaansa mennä näyttämään.  Valmiita olimme noin puolessa tunnissa.

Matka Khasabiin kulki rannikkoa ja vuoristoa pitkin. Maisemat olivat melko karuja, mutta silti niin kauniita. Ollenkaan ei näyttäneet huonoilta Omaninkaan rannat!

SAM_3268
 Perillä Khasabissa meitä odottivat dhow-veneet, jotka olivat valmiina viemään meidät Musandamin upeisiin vuonomaisemiin. Retkipäivä ei selvästi ollut mitenkään ruuhkainen ja mekin saimme nauttia päivästä varsin pienessä ryhmässä ja tilaa veneessämme oli kaikille oikein ruhtinaallisesti.
 SAM_3308SAM_3285SAM_3297
 Hyvin pian jo ihan retken alkumetreillä, näimme päivän ensimmäisen delfiinin. Kaikki olimme tästä ihan todella innoissamme, enkä usko, että meistä kukaan osasi aavistaa, kuinka paljon näitä loistotyyppjejä vastaan myöhemmin vielä tulisikaan! Tästä lisää postauksen loppupuolella!

SAM_3301
 Delfiinin ihailun jälkeen matkamme vuonossa jatkui. Nautimme maisemista, oppaamme välillä kertoessa vuonojen pienistä kylistä ja ihmisten elämästä niissä. Täytyy sanoa, että melkoisia sissejä kyllä ovat nämä asukit! Alue on käytännössä aivan autiota. Meidän kanssa retkeläiset olivat kaikki oikein mukavia; juttua riitti sopivassa määrin, mutta hiljaakin osattiin olla. Ja se hiljaisuus täällä olikin ihan totaalista, melkein mykistävää. Peilityyni meri eikä ristin sielua mailla halmeilla. Niin kaunista ja ihanaa, että vaikea on taas sanoin kuvailla. Fiilis oli ajoittain hieman epätodellinen ja ehkä melkein aavemainenkin. Tältä varmaan tuntuu sitten jos maailma joskus oikeasti pysähtyisi! Retkiveneitä oli liikkeellä tietysti muutama muukin, mutta välimatkaa pidettiin usein sen verran, että kaikki saivat olla aika lailla omassa rauhassaan.
 SAM_3336SAM_3332SAM_3327SAM_3366SAM_3372
 Päivän aikana pysähdyttiin kaksi kertaa snorklaamaan ja uimaan. Ja huh, miten kirkasta vesi olikaan! Ja kalojakin näkyi oikein kivasti! Snorklannut olen kyllä lukuisia kertoja ennenkin, mutta enpä koskaan vuonossa Omanissa. Niin siistiä!

SAM_3379SAM_3350SAM_3353
 Kun aika oli matkata takaisin satamaan, ajoimme taas tuon saman delfiinien bongaus alueen läpi. Myös muutama muu vene oli samoissa aikeissa samaan aikaan, mutta kyllä meidän kapteeni oli tässä hommassa ihan maailman paras! Hänen nimittäin onnistui napata iso delfiiniparvi mukaan matkaan muiden venekuntien jäädessä nuolemaan näppejään. Ikävä tietysti heille, mutta enemmän kuin hyvä homma meille! Kiitos meidän kapteenin, me matkasimme hyvinkin pitkän matkan ihanien delfiinien saattaessa matkaamme veneen molemmin puolin. Niin siistiä, niin ihanaa, ja vaikka mitä muuta! Melkein tuli tippa linssiin silkasta ilosta ja liikutuksesta! Kokemuksena todellakin yksi upeimmista ikinä, tätä en ihan heti unohda. Alla kuvassa yksi porukan jäsen, ehdottomasti kannattaa jaksaa katsoa myös lopusta löytyvä video, josta delfiinit näkee kunnolla <3

SAM_3396
 Ainutlaatuisen hienot maisemat, snorklausta kristallinkirkkaassa vedessä, aurinkoa ja lämpöä, oikein mukavaa seuraakin. Ja ennen kaikkea jotain ihan uutta. Ja sitten vielä ne delfiinit. Kun retki alkoi jo saavuttaa ehtoopuolensa ja olimme matkalla takaisin kohti satamaa, en voinut olla kuin tyytyväinen, että reissuun lähdimme. Päivä oli ihana, ja oikeastaan retki ylitti kaikki odotukset. Sain taas kokea jotain ihan uutta, ja jotain, mitä ei ihan äkkiä uudestaan vastaan tule.

Ja nyt kannattaa klikkailla tästä vielä videoon ->

Pysy mukana matkassa
Facebook I Instagram I Twitter

• Reply Jenni / Unelmatrippi sunnuntai, maaliskuu 12, 2017 at 21:33

No on kyllä hienon näköistä, ja miten tyyntä! Ihania nuo delfiinit. 🙂

• Reply Miia maanantai, maaliskuu 13, 2017 at 10:28

Huh, mitä maisemia! Todella eksoottisen ja persoonallisen näköinen paikka. 🙂

• Reply Sanna I Tuntematon turisti sunnuntai, maaliskuu 19, 2017 at 13:33

Sitä se tosiaan oli – eikä vastaavaan varmasti ihan heti uudelleen päädy 🙂

• Reply Minna torstai, heinäkuu 26, 2018 at 10:12

Oman on ihana. Olimme viime syksynä Muscatissa. Tykästyimme maahan, niin erilainen kuin Dubai tai Abu Dhabi. Lennot Qatarilla sujuivat myös jouhevasti. Suosittelen matkaa sinne

• Reply Sanna I Tuntematon turisti torstai, elokuu 16, 2018 at 18:10

Kiva kuulla! 🙂 Omanista jäi kyllä sellainen fiilis, että ihan kunnon reissuun maahan olisi myös kiva lähteä! 🙂