Risteilyt

Karibian risteily: kokemuksia kohdesatamista, osa 2

tiistai, 8 heinäkuun, 2014

No niin, matka jatkukoon itäiselle Karibialle ja reitin Miami – San Juan/Puerto Rico – Charlotte Amalie/ St. Thomas – Philipsburg/St. Maarten – Miami satamiin, joissa me seilattiin tällä kertaa Celebrity Cruisesin kyydissä ja vuosi oli 2013.

SAN JUAN, PUERTO RICO

Vaikka tämä risteily sujui jo paljon pienemmillä vastoinkäymisillä, ei niiltä silti kokonaan vältytty tälläkään kertaa. Miamista kohti San Juania matkatessamme merenkäynti oli kova ja sen vuoksi me saavuttiin San Juanin satamaan kaksi tuntia myöhässä klo 17. Näin ollen valoisaa aikaa ei satamassa juurikaan ollut ja kävelymme San Juanin kaduilla oli aika lailla paikasta toiseen harhailua vailla sen kummempaa päämäärää ja välillä kaupoissa poiketen. Vaikka meillä ei tähän satamaan mitään sen erityisempiä suunnitelmia onneksi ollutkaan, olisi San Juanin vanhankaupungin hienoja taloja ollut kuitenkin huomattavasti kivempi katsella valosalla. Kaupunki vaikutti kauniilta ja mielenkiintoiselta! Pimeydestä johtuen me vietettiin maissa vain vajaat pari tuntia ja sitten jo suunnattiin takaisin laivaan illalliselle. Tuosta myöhästymisestä johtuen laivamme sai olla satamassa kaksi tuntia aikataulunmukaista lähtöä pidempään ja eteen päin laiva lähti siten vasta klo 24 yöllä. Mä en kyllä oikein jaksa uskoa, että tuosta yöllisestä lisäajasta kellekään mitään varsinaista hyötyä oli.

Tuntemattoman turistin vinkit San Juaniin: San Juan on sen verran iso kaupunki, että sieltä löytyy varmasti jokaiselle jotain. Tutustu kaupunkiin, suuntaa rannalle tai lähde jollekin kivalle retkelle. Hyvä ja monipuolinen satama, jos vaan ajoissa pääsee perille!

CHARLOTTE AMALIE, ST. THOMAS

Yksi mun kaikkien aikojen matkahaaveista on ollut matkustaa Yhdysvaltain Neitsytsaarille ja nytpä mä sinne vihdoin pääsin, vaikkakin vaan hetkeksi käymään. Puerto Ricosta matka jatkui St. Thomakselle ja tänne me oltiin jo hyvissä ajoin etukäteen varattu varustamon kautta katamaraaniristeily, ja tällä kertaa tuonne vesille myös päästiin.  Katamaraaniretkeen kuului ensi alkuun snorklausta ja voi vitsi, mitkä oli näkymät! Snorklaamassa meillä oli aikaa olla lähes tunti ja meressä me nähtiin niin kilpikonnia, rauskuja kuin kaikenlaisia muitakin kivoja kalakavereita. Kyllä nyt taas harmittaa, ettei mulla ole välineitä vedenalaiseen kuvaukseen! Snorklaus osuuden jälkeen katamaraani suuntasi kohti Water Islandia ja samalla paatilla alkoi hedelmäisen rommijuoman tarjoilu. Tuo rommijuoma kuului retken hintaan ja sitä sai juoda niin paljon kun halusi. Ja kyllähän sitä sitten jonkin verran nautittua tuli kun hyvääkin vielä oli 🙂  Water Island kuuluu niin ikään Yhdysvaltain Neitsytsaariin ja on niistä kaikkein pienin. Perillä saarella meillä oli aikaa olla tunnin verran ja me käytettiin se uimiseen ja rannalla hengailuun. Pidempäänkin olisi tuolla beachillä kyllä viihtynyt! Venematka merellä, snorklaus, hieno ranta, hyvä seura ja ilmaiset juomat…Aivan huippu retki, sanon minä! Täällä tuli ihan sellanen fiilis, että just tällasta Karibian risteilyllä kuuluu ollakin!

Tuo meidän katamaraani retki oli vain neljän tunnin mittainen ja tarkoituksella niin valittu, jotta me ehdittiin vielä näkemään Charlotte Amalien kaupunkiakin. Pakko on kuitenkin todeta, ettei tuolla kaupungilla mitään ihmeellistä nähtävää kuitenkaan ollut ja loppupeleissä olisi ollut kivempaa viettää päivä jollain pidemmällä katamaraaniretkellä. Mutta eipä tuota taas etukäteen oikein tietää voinut ja onpa nyt sitten tuota kaupunkiakin nähty. Ilmeisesti amerikkalaiset ostavat risteilyiltä todella, todella, todella paljon arvokoruja sillä näitä myyviä kauppoja on runsaasti kaikissa satamissa. St.Thomaksella näitä koruliikkeitä on vieläkin enemmän ja se on tunnettu alhaisista hinnoistaan. Tämä on hyvä juttu niille, jotka saarelle koruostoksille suuntaavat, mutta paljon muuta nähtävää tuolla kaupungilla ei oikeasti ole.

Tuntemattoman turistin vinkit Charlotte Amalieen: Käy keskustassa, jos ehdottomasti sen haluat nähdä. Suuntaa sitten rannalle tai jollekin kivalle retkelle merelle tai maalle.

PHILIPSBURG, ST. MAARTEN

Risteilyn kolmas ja samalla viimeinen satama oli St. Maartenin Philipsburg ja täällä meitä (tai ainakin mua) odotti koko matkan ehdoton kohokohta eli retki kuuluisalle Maho Beachille! Koska tuosta Maho Beachistä itsestään mulla on koneella jo lähes valmis postaus, en näe järkeä kirjoittaa samaa tekstiä kahteen kertaan (sorry) ja siten tässä nyt vain muutama sananen rannasta. Linkkaan tuon postauksen tähän juttuun sitten myöhemmin. Kuvia voitte kuitenkin katsoa jo alla olevasta galleriasta.

Kuuluisan Maho Beachistä tekee se, että aivan sen vieressä on lentokenttä ja sille laskeutuvat koneet lentävät aivan rannan ja ihmisten yli. Samoin nousuun lähtevät koneet näkee hyvin. Eli siis ihan unelmien ranta tällaiselle lentokonefanille kuin mä!

Maho Beachillä me vietettiin aikaa puolille päivin ja sitten suunnattiin Philipsburgin keskustaan tutustumaan. Varsin korukauppa painotteinen täälläkin oli tarjonta eli siinä mielessä ei mitään ihmeellistä täälläkään. Kaupunki oli kuitenkin huomattavasti kivemman näköinen ja henki enemmän Karibian tunnelmaa kuin Charlotte Amalie. Ihan keskustan kupeessa on myös iso ranta, mutta saarelta löytyy kuitenkin paljon hienompiakin rantoja, joten mun mielestä tälle rannalle ei kannata jäädä.

Tuntemattoman turistin vinkit Philipsburgiin: Jos lentokoneet tai ”kerran elämässä elämykset” kiinnostavat, mene Maho Beachille. Muuten lähde tutustumaan saareen ja sen hienoihin rantoihin vaikkapa taksilla tai jälleen kerran, lähde jollekin itselle mieluisalle retkelle. Kaiken kaikkiaan saari vaikutti mukavalta paikalta ja meidän neljän hengen matkaseurueesta kaikki olivat sitä mieltä, että tänne tullaan joskus vielä uudestaan!

Tällaisia on mun kokemukset näistä itäisen reitin satamista ja täytyy sanoa, että tämän reitin satamat olivat kyllä selkeästi enemmän mun mieleen. Jos kysyttävää löytyy, laittakaa ihmeessä kommenttia tulemaan!