30 tuntia Pariisissa

Niin on kesäloman ensimmäinen osa saatu päätökseen. Loma oli sanalla sanoen ihana! Tuli matkustettua, mökkeiltyä ja käytyä Savonlinnan oopperajuhlissakin. Ei ehkä se fyysisesti kaikista rentouttavin loma mutta paljon uusia kokemuksia ja muistoja tuli hankittua 🙂

Aloitetaan reissun purkaminen ensimmäisestä kohteesta, Pariisista. Alkuperäinen suunnitelma oli mennä reissuun Lissaboniin. Lentoja tutkiessa huomasin melko nopeasti, että erittäin monet lennot tekevät välilaskun Pariisissa; suorat lennot olivat kalliimmat, joten halusin myös selvitellä vaihtoehtoja. Ja siitähän se idea sitten lähtikin – nimittäin pysähtyä yhdeksi yöksi Pariisiin ja lentää sieltä sitten Lissaboniin viettämään pidempää lomaa!

Yhtenä lauantaiaamuna koneemme nousi kohti Pariisia. Majoituimme Gare du Nordin lähellä (ja nyt puhutaan noin 200m:stä), joten lentokentältä vain RER B kyseiselle asemalle ja siitä hotlalle. Sijainti oli lentokenttää silmässä pitäen ihan täydellinen, koska sekä Charles de Gaullen että Orlyn kentät olivat helposti saavutettavissa RER B:llä, joka menee molemmille suoraan ja matkan kesto on noin 30min.

Saapuessamme hotellille saimme heti huoneet ja pienen hengähdyksen jälkeen otimme suunnan kohti Rue Saint Honorea. Nimittäin tällä reissulla oli tarkoitus myös käydä kotiuttamassa syntymäpäivälahjalaukku itselleni. Kävelimme hotelliltamme noin 2,5 km kyseiselle kadulle ja sieltä suuntasimme Diorin liikkeeseen. Lyhyen laukkumallailun jälkeen oma löytyi. Koska Pariisissa on tullut tätä ennen käytyä noin 20 kertaa, oli ihanaa tietää, että tosiaan voi tehdä just mitä haluaa ilman painetta siitä, että pitäisi ehtiä nähdä ja tehdä mahdollisimman paljon.

Diorin jälkeen päädyimme Ladureelle lounaalle. Heidän macaronsinsa ovat aivan taivaallisia! Mutta tällä kertaa otimme suolaista ruokaa – melko suolaisilla hinnoilla, mutta lomalla kun oltiin niin ei jaksettu siitä niin välittää. Kello tosin oli tässä kohtaa jo lähempänä viittä, joten kuittasimme siinä samalla sen päivän isommat syömiset.

Jatkoimme vielä vähän kävelyä ja fiilistelyä Galleries Lafayettesin lähellä ennen kuin lähdimme kävelemään takaisin kohti hotellia iltapalat mukana: pullo shampanjaa sekä rasiallinen macaronseja (jos mahdollista, kannattaa maistaa ruusunmakuisia!).

Seuraavana aamuna, sunnuntaina, otimme metron Trocaderon asemalle, koska vaikka Pariisi onkin tuttu kaupunki, kyllä Eiffelin näkeminen silti tuo sitä erityistä fiilistä. Tässä kohtaa on varmaan hyvä nostaa esille se, että juuri  tänä sunnuntaina pelattiin jalkapallon mm-finaalipeli ja Ranska oli siellä mukana… Tunnelma oli siis erittäin ainutlaatuinen jo aamusta alkaen. Trocaderolla oli valtavasti iloisia ihmisiä Ranskan liput sidottuna viitoiksi, he olivat ilmeisesti menossa ottamaan hyviä paikkoja Eiffelin juurelta (luin myöhemmin, että juuri sillä alueella oli peliä ollut seuraamassa yli 100 000 ihmistä).

Eiffel-fiilistelyn jälkeen jatkoimme matkaa kävellen kohti Champs Elyseetä ja siitä vieläkin eteenpäin Louvren sisäpihalle asti, missä menimme istuskelemaan yhteen kahvilaan, josta oli näkymät Louvren sisäpihalle.  Kahvilan jälkeen nappasimme vielä croissantit mukaan pienestä boulangeriasta ja lähdimme pikku hiljaa kävelemään hotellia kohti.

Hotellilta matkalaukut mukaan ja jälleen suunta kohti Gare du Nordin asemaa ja tällä kertaa RER B kohti Orlyn lentokenttää ja Lissabonia.

Pariisissa oli t-u-s-k-a-i-s-e-n kuuma! Rakastan kaupunkia ja sitä tunnelmaa, joka on ainutlaatuinen, mutta kun tavoitteena on kävellä näinkin paljon, mitä me teimme, ei hiki oikeastaan kuivunut koskaan – sitä ennemminkin valui jatkuasti pitkin naamaa. Siellä ei tuullut ollenkaan ja varjossakin oli reippaasti yli +30 astetta, tämä rupeama kyllä koetteli 😀 Kaupunki  oli edelleen IHANA ja olen valmis milloin vain lähtemään uudestaan. Hotellimme oli Hôtel Hor: henkilökunta oli äärimmäisen ystävällistä ja englanninkielitaitoista (keskustelimme jopa lähtöpäivänä Trumpin ja Putinin tapaamisesta Helsingissä), huoneet olivat siistit; ainoa pieni miinus tulee aamupalasta, se oli nimittäin omaan makuuni melko heikko/perus ja jopa croissantit olivat pieniä ja kuivia. Sijainti oli tälle lomalle todella täydellinen ja saahan Pariisista ruokaa muualtakin eli siinä mielessä voisin suositella hotellia pikaisiin Pariisin visiitteihin.

Seuraavaksi jatketaan Lissabonista!

Aur revoir

Voit myös seurata matkojani lähemmin: