Indonesia

Unohtumattomien auringonlaskujen ja luontokohteiden Nusa Lembongan

tiistai, kesäkuu 21, 2016

Hypätäänpä hetkeksi Indonesian tunnelmiin, joita en ole pahemmin täällä blogin puolella jakanutkaan. Matkatessamme takaisin kotiinpäin aussivuoden jälkeen, vietimme pari kuukautta Aasiassa ja reitin varrelle osui myös Bali, jossa viihdyimme reilut kaksi viikkoa. Ehdimme tehdä parin yön retken myös naapurisaarelle Nusa Lembonganille, joka ihastutti rennolla meiningillään, kauniilla luonnollaan ja upeilla auringonlaskuillaan. Tässä kuvia ja tunnelmia kahden päivän reissusta.

Jo Balille saapuessamme mietimme, että olisi hauska käydä myös jollakin lähistön pienemmistä saarista. Ensin pohdimme Gili- saaria, mutta emme osanneet päättää, mikä saarista olisi meille sopivin. Niinpä päädyimme lopulta Nusa Lembonganiin, jonne matkustimme Perama Toursin operoimalla veneellä Sanurista. Veneeseen kahlattiin rannasta, henkilökunnan nostaessa laukut kyytiin. Matka Nusa Lembonganille sujui hyvin, katoksen alla olimme suojassa auringolta ja vauhdin noustessa sivuille laskettiin muovit, jotka suojasivat suurimmilta roiskeilta. Perille päästyämme meitä oli vastassa valkoinen hiekka ja huojuvat palmut.

IMG_5582_picmonkeyed20150817_121836_picmonkeyed

Olimme varanneet huoneen paikallisesta majatalosta Nyoman Guest Housesta kahdeksi yöksi, ja se löytyi pienen etsinnän jälkeen suhteellisen helposti. Kun rinkat oli saatu huoneeseen, vuokrasimme isännältä skootterin lainaan loppupäiväksi ja lähdimme kiertelemään saarta. Mukaan saimme saaren kartan, jonka avulla suunnistelimme. Tiet olivat suurimmaksi osaksi päällystettyjä, ja vaikka niiden kunto ei huippuluokka ollutkaan, pääsi saarella huristelemaan kuitenkin ihan hyvin. Autoja saarella ei pahemmin liiku, mutta skootterien päällä vastaan tulee paljon niin paikallisia kuin turisteja.

IMG_5587_picmonkeyedIMG_5591_picmonkeyed

Ajelimme ensin pitkin pääkatua poiketen välillä sivuteille. Varsinaista sunnuntaiajelua siis, ilman tarkkoja suunnitelmia. Meillä oli koko päivä aikaa ja heittäydyimme heti saaren leppoisan tunnelman vietäväksi, joten tiukat aikataulut saivat unohtua 🙂 Matkan varrella näkyi useampaan otteeseen suuria merileväviljelmiä ja paikallisia viljelijöitä työntouhussa.

IMG_5603_picmonkeyedIMG_5604_picmonkeyedIMG_5906_picmonkeyed(2)

Myöhemmin illalla ajeluretken jälkeen poikkesimme katsomaan myös Nusa Lembonganin rantaelämää Dream Beachillä, joka on yksi saaren suosituimmista rannoista. Illan hämärtyessä porukkaa ei ollut enää liiaksi ja ranta alkoi pikkuhiljaa rauhoittua. Istuskelimme hetken pehmeällä hiekalla ja lähdimme sitten kohti Devil’s Tear- nimistä luontokohdetta, joka on yksi Nusa Lembonganin tunnetuimmista ja hieno paikka katsella värikästä auringonlaskua.

IMG_5694_picmonkeyedIMG_5698_picmonkeyedIMG_5692_picmonkeyed

Röpelöistä rantakalliota pitkin astelimme veden läheisyyteen ja pysähdyimme nauttimaan auringonlaskun upeista väreistä ja kallioon lyövien aaltojen kohinasta. Paikalle oli kerääntynyt mukava sekoitus saaren asukkaita ja turisteja ihailemaan tätä luonnonnäytelmää, josta Nusa Lembongan tunnetaan.

IMG_5731_picmonkeyedIMG_5721_picmonkeyed

Siirryimme rantaa pitkin vielä hieman eteenpäin, ja varsinainen Devil’s Tear aukeni edessämme: veden hiljalleen kaivertama onkalo kallion reunassa, ja korkeina lyövät aallot, jotka pärskähtivät komeasti osuessaan rantaan. Todella vaikuttava paikka, jossa aaltojen voimaa olisi voinut ihailla loputtomiin. Jos olet Nusa Lembonganilla, käy ehdottomasti katsomassa Devil’s Tear! Alla olevalta videolta voi kurkata pienen näytteen tästä luonnonnäytelmästä. Kurkkaa myös matkakuume.net- blogin upeat kuvat samasta paikasta 🙂

IMG_5707_picmonkeyedIMG_5709_picmonkeyedIMG_5715_picmonkeyedIMG_5718_picmonkeyed

Oli hauska seurata paikallisen (?) pariskunnan potrettikuvausta kallion reunalla. Aika ainutlaatuinen ja vaikuttava tausta kuvalle, ja vielä auringonlaskun upeat väritkin! Pitkän päivän ja maisemakierroksen jälkeen majapaikan rauha kutsui jo, ja tilasimme omalle terassille iltapalaa majatalon keittiöstä. Nyoman Guest House oli mukava paikka, jossa viihdyttiin hyvin pari yötä. Illalla varasimme myös muutaman tunnin snorklausreissun seuraavalle aamulle. Aamulla siis reippaana ylös ja aamupalan jälkeen rantaan odottamaan retken alkua. Säässä ei ollut taaskaan valittamista, sillä meille valkeni tyyni ja lämmin elokuinen päivä, täydellinen veneretkelle. Suunitelmana oli kiertää muutama eri kohde joista ensimmäisenä paikka, jossa voi monesti nähdä komeita paholaisrauskuja.

IMG_5740_picmonkeyedIMG_5739_picmonkeyedIMG_5751_picmonkeyed

Tässä odoteltiin, josko paholaisrauskuja näkyisi. Meillä kävi tällä kertaa huono tuuri, sillä rauskut olivat päättäneet vaihtaa paikkaa. Osa veneporukastamme ehti nähdä niistä vilauksen, mutta useimmilta rauskut piilottelivat. Paikalla oli aika monta venettä, joten meri taisi rauskujen mielestä olla vähän turhan ruuhkainen siinä kohtaa ja katsoivat paremmaksi vaihtaa maisemaa. Eipä meitä kuitenkaan liikaa harmittanut, sillä olihan siellä veden alla paljon muutakin katseltavaa. Eksoottisia värikkäitä kaloja ja korallia riitti. Venettä siirrettiin pariin otteeseen ja saimme katsella vedenalaista maisemaa kahdessa eri paikassa. Ensimmäisessä snorklailin innokkaasti, mutta sen jälkeen yllätti mahakipu ja istuinkin loppumatkan veneessä. Maisemat olivat kuitenkin kohdallaan, joten veneessä oli mukava istuskella ja katsella kun muut polskivat.

IMG_5752_picmonkeyedIMG_5753_picmonkeyedIMG_5816_picmonkeyedIMG_5849_picmonkeyed

Muutaman tunnin veneilyn jälkeen oli aika palata takaisin rantaan. Lounasta majatalolla ja sen jälkeen skootteri taas alle ja tutkimaan saarta vielä vähän lisää. Yleensä istuskelen skootterissa mieluiten kyytiläisenä, mutta nyt matkakumppani patisti minutkin kokeilemaan ajamista, kun sopivan hiljainen tienpätkä tuli eteen. Sujuihan se ajaminen ihan hyvin, mutta kuski vaihtui silti yksimielisesti palatessamme takaisin ruuhkaisemmille teille. 😀 Edessä oli myös pikkuiselle Nusa Ceningan- saarelle vievän riippusillan ylitys, jota en halunnut kuskina tehdä, sen verran kapea silta vastaantulevine liikenteineen oli kyseessä.

IMG_5633_picmonkeyedIMG_5606_picmonkeyedIMG_5611_picmonkeyedKopio tiedostosta IMG_5900_picmonkeyed

Merileväviljelmiä näkyi Nusa Ceninganin puolellakin paljon, sekä pikkuruisia bensa-asemia, jotka olivat meistä molemmista todella sympaattisia. Kerran käytiin ostoksillakin täyttämässä mopon tankkia 🙂 Nusa Ceningan on vieläkin rauhallisempi kuin naapurinsa ja paikallista elämänmenoa on mielenkiintoista katsella. Lehmät laidunsivat vähän missä sattuu, roskia oli ympäristössä paljon ja pieniä uhrialttareita tietysti joka kulmassa. Tunnelma Ceninganilla oli aidon tuntuinen.

IMG_5620_picmonkeyedIMG_5666_picmonkeyedIMG_5675_picmonkeyed

Nusa Ceninganilla halusimme ehdottomasti käydä katsomassa Blue Lagoonia. Vesi oli väriltään upean turkoosia ja poukama todella kaunis, suosittelen käymään täälläkin. Lähistöllä muutama huimapää hyppeli korkealta kalliolta suoraan mereen.

IMG_5894_picmonkeyedIMG_5887_picmonkeyedIMG_5869_picmonkeyed

Laguunin ihastelun ja saarella kiertelyn jälkeen lähdettiin riippusillalle päin ja ajeltiin takaisin Nusa Lembonganin puolelle. Ajatuksissa oli jo illallinen jossakin kylän monista pienistä paikallisravintoloista. Matkalla pysähdyttiin kuitenkin vielä hetkeksi ihailemaan alla avautuvaa kylää Panorama Point- nimiseltä näköalapaikalta, josta avautuu nimensä mukaisesti upea panoramanäkymä alas kylään ja rannalle.

20150818_171102_Pano_picmonkeyedIMG_5856_picmonkeyedIMG_5861_picmonkeyedIMG_5863_picmonkeyed

Ikävä näitä Indonesian ruokiakin. Ei ehtinyt edes tulla kyllästymistä riisiin, vaan mielelläni söisin noita ruokia vieläkin ja maistelisin uusia makuja. Tässä annoksessa oli riisiä, kasviksia ja mausteista kastiketta sekä kalaa käärittynä banaaninlehtiin. Kyllä maistui! Jälkiruoaksi söin Balin matkalla usein ihania tuoreita hedelmiä. Illallisen jälkeen kutsui läheinen ranta, jossa oli mukava katsella paikallisten ja turistien touhuja. Eräskin mies halusi oppia kantamaan painavia vesitonkkia kepin nokassa harteilla samalla lailla kuin paikalliset. Eipä se niin helppoa ollutkaan kuin miltä näytti, mutta sitkeästi mies yritti ja paikallisia huvitti 😀

IMG_5921_picmonkeyedIMG_5917_picmonkeyedIMG_5913_picmonkeyed20150818_180346_picmonkeyed20150818_181333_picmonkeyed

Auringonlaskun värit olivat taas upeat ja mieli rentoutui niitä katsellessa. Nusa Lembongan oli todellakin käymisen arvoinen, olen iloinen että päätimme tehdä reissun juuri tänne. Parissa päivässä saarta ehti kiertää ihan mukavasti. Toki täällä saisi enemmänkin aikaa kulumaan ja aktiviteetteja on muitakin, esimerkiksi sukellus ja surffaus. Mikään menomesta Nusa Lembongan ei kuitenkaan ole, vaan täällä kuuluu nauttia leppoisasta tunnelmasta ja saari on hyvä kohde rauhoittumiseen. Luontokohteet kannattaa käydä kurkkaamassa ja illaksi suunnata rannalle tai näköalapaikoille ihailemaan auringonlaskua.

Haluatko tiedon uusimmista postauksista? Helpoiten se onnistuu tykkäämällä blogin sivuista facebookissa. Instagramissa nimimerkkini on @llaurasofiia ja nyt touhujani voi seurata myös Snapchatissä! Siellä nimimerkki on sama kuin Instan puolella. Kesäkuun 28. onkin aika matkustaa loppuvuodeksi Los Angelesiin ja sieltä on snäppejä ja tietysti muutakin sisältöä varmasti luvassa 🙂

• Reply Anna / Muuttolintu keskiviikko, kesäkuu 22, 2016 at 06:44

Me pohditaan minne suunnattaisiin pakoon talvea tällä hetkellä, ja Bali on taas yksi vaihtoehto. Nusa Lembonganilla ei olla vielä käyty mutta oon kuullut siitä paljon hyvää, ja tämä postaus taas vahvisti käsitystä. Mietin vaan, että onko se kuinka täynnä turisteja, löytyykö rauhallisia rantoja?

• Reply laura / to travel is to live keskiviikko, kesäkuu 22, 2016 at 14:56

Bali on kyllä kätevästi niin lähellä Ausseja, että siellä oli suorastaan pakko pysähtyä kotimatkalla 😀 Nusa Lembongan oli rauhallisempi kuin Bali, me tykättiin ja luontokohteet oli upeita! Olihan niitä turisteja ihan riittävästi eksynyt sinnekin, eli ei noilla suosituimmilla rannoilla ainakaan saanut elokuussa kovin rauhassa olla, mutta ehkäpä tuolta vois löytyä jotain hiljasempiakin paikkoja!

• Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, kesäkuu 22, 2016 at 08:38

Siis onko mulla mennyt jotain ohi, loppuvuodeksi Los Angelesiin?! 😮

• Reply laura / to travel is to live keskiviikko, kesäkuu 22, 2016 at 14:57

No en mä sitä täällä niin kauheesti oo vielä kerenny mainostamaan, yhden pienen postauksen verran vaan 😀 Mutta tosiaan ens tiistaina lähtö, 6 kk työharjoittelu kutsuu! 🙂

• Reply Anna tiistai, kesäkuu 28, 2016 at 10:03

Oi että, olipa ihana nähä muiden kuvia ja fiiliksiä Nusa Lembonganilta. Itsekin vietin siellä kuukausi sitten joitakin päiviä ja jäi itselleni ehdottomasti positiivisesti mieleen Balin reissultamme <3

• Reply laura / to travel is to live torstai, kesäkuu 30, 2016 at 05:51

Kiva kuulla! Nusa Lembongan jäi kyllä itselläkin erityisen hyvin mieleen Balin reissulta 🙂 Olisin viihtynyt varmaan vielä pari yötä lisääkin!