Hostelliarvostelut Ruotsi

Hostellisuositus Tukholmaan – Stockholm Hostel

sunnuntai, kesäkuu 19, 2016

Viime viikon Tukholman matkan majoitus aiheutti matkaa varatessa pientä päänvaivaa. Lopulta päädyimme Stockholm Hosteliin Kungsholmenille, ja olimme valintaamme erittäin tyytyväisiä. Tässä postauksessa kuvia ja tunnelmia kyseisestä hostellista, jota voin suositella Tukholmaan matkaaville! 🙂 Postauksen lopussa yhteenvetona hostellin plussat ja miinukset. (Huom! Kyseessä ei ole yhteistyöpostaus, vaan itse maksettu majoitus ja kertomus omasta kokemuksesta.)

Majoituksen etsiminen tällä reissulla oli siskoni ja minun vastuulla, ja matkaseurueeseemme kuului lisäksemme tätini ja serkkuni. Katselimme ensin erilaisia hotellivaihtoehtoja mutta niiden hintojen noustessa turhan korkeiksi pienelle budjetilleni aloimme katsella Tukholman hostellitarjontaa. Stockholm Hostel näytti kuvien ja kommenttien perusteella lupaavalta ja hintaa yhdelle yölle kertyi neljän hengen huoneessa vain 29,75 euroa / hlö. Vaikka minulle hostelleissa yöpyminen onkin täysin normaalia ja suosin usein hostelleja matkoillani niiden alhaisen hinnan ja sosiaalisen ilmapiirin vuoksi, en kuitenkaan heti osannut kuvitella tätiäni hostelliin. Siksi ennen hostellille saapumista jännittikin hieman, miten majoittumisemme sujuu.

Saavuimme Tukholmaan Viikkarilla jo aikaisin aamulla, ja suuntasimme heti Kungsholmenilla sijaitsevalle hostellille jättääksemme laukut päiväksi säilöön. Kyydin saimme satamassa vastassa olleelta sukulaiselta, joka löysi paikan navigaattorin avulla suht helposti, joskin yksisuuntaiset kadut aiheuttivat hieman päänvaivaa. Olin ollut jo ennen reissua yhteydessä hostellin henkilökuntaan ja saanut ovikoodin ulko-oveen. Veimme laukut säilöön niille varattuun huoneeseen ja lähdimme seikkailemaan päiväksi kaupungille. Aikaa meillä oli, sillä sisäänkirjautuminen oli mahdollista vasta kolmen aikaan iltapäivällä. Hostellin sijainti on mainio, sillä Fridhemsplanin metroasema sijaitsee ihan hostellin lähellä ja T-Centraleniin on matkaa vain kaksi metropysäkkiä. Kävellen matkaa olisi kertynyt Sergels Torgille reilut kaksi kilometriä, eli ei ollenkaan mahdoton matka käveltäväksikään. Oli mukava majoittua hieman kauempana ydinkeskustan vilskeestä, ja metron kanssa pääsimme kuitenkin kulkemaan näppärästi ympäri kaupunkia.

Palasin yksin hostellille iltapäivällä valmistautuakseni tapaamaan kaveria, muun seurueen jäädessä vielä innokkaasti shoppailemaan. Vastaanottoaula oli siisti ja tilava ja sisäänkirjautuminen sujui nopeasti. Sain kaiken tarvittavan infon sekä lakanat ja pyyhkeet huoneeseen vietäväksi. Majoituimme huoneessa 24, joka oli neljän hengen huone hostellin yläkerrassa. Kattokruunut, suuri portaikko ja kultareunaiset peilit, joihin oli näppärästi kirjattu hyödyllistä infoa toivat hostelliin hauskaa tunnelmaa.

P6090148_picmonkeyedP6080111_picmonkeyed (1)P6080114_picmonkeyed_picmonkeyed

Huone oli siisti ja valoisa. Pistorasioita oli reippaasti ja huoneen varustukseen kuului myös TV. Neljän naisen levitettyä tavaransa huoneeseen ja valmistautuessa juhliin, se kävi hieman ahtaaksi, mutta muuten kaikki toimi hyvin. Kylpyhuonekin oli tilava ja todella siisti. Täti kehui useampaan otteeseen hostellin patjoja, jotka olivat kieltämättä mukavat ja hyvät nukkua.

P6080103_picmonkeyedP6080104_picmonkeyed

Yhteiskeittiössä tilaa riitti ja siisteydestä huolehdittiin täälläkin. Jääkaappeja asiakkaiden käyttöön oli kaksi, sekä yksi pakastin. Jääkaapit tosin oli tungettu aikamoisen täyteen, mutta niinhän se useimmiten hostelleissa on. Tässä hostellissa luksusta keittiössä oli kaksi pesukonetta! Enpä muista, olenko koskaan nähnyt hostellissa vaihtoehtoa astoiden käsinpesulle 😀 Hostellin lähellä oli ruokakauppoja (mm. ICA ja Coop), joista haimme aamiaistarvikkeet jo illalla valmiiksi aamua varten. Ruuhkaa ei kesäkuun puolivälissä näyttänyt hostellilla olevan ja tunnelma oli hyvin rauhallinen. Huoneeseenkaan ei kuulunut melua sen pahemmin kadulta kuin käytävästäkään. Hostellilla on alkoholin käyttö kielletty ja tämä varmasti rauhoittaa menoa. Kyseessä ei siis ole bilehostelli, jos sellaista etsii.

P6090117_picmonkeyedP6090121_picmonkeyedP6090124_picmonkeyedP6090125_picmonkeyed

Kahvia ei hostellilla saanut kuin automaatista, ja koska käteinen raha oli vähissä, suuntasimme siskon kanssa viereiseen kahvilaan (täti kaipasi joka-aamuista kahviannostaan kipeästi :D). Kyseessä olikin supersympaattinen paikka, jossa vastassa oli heti ovella vastaleivotun pullan vastustamaton tuoksu. Tiski oli täynnä herkkuja ja vegaanisia tuotteitakin (browniet) oli saatavilla. Kannattaa suunnata vaikka tänne aamupalalle, jos ei jaksa tehdä kauppareissua 🙂

P6090143_picmonkeyedP6090139_picmonkeyedP6090137_picmonkeyed

Seuraavana päivänä meillä oli ohjelmassa sukulaistytön ylioppilasjuhlat (joista lisää myöhemmin, mutta sanonpa vaan, että ruotsalaiset ne osaa sitten juhlia!), ja toiveenamme oli saada pitää huonetta hieman pidempään kuin kello yhteentoista, joka on normaali check-out- aika. Tämä toive järjestyikin erinomaisesti, sillä jo sisäänkirjautuessani henkilökunta kysyi, onko meillä tarvetta lisäajalle. Saimme siis pitää huoneen ongelmitta yhteen asti iltapäivällä. Uloskirjautuminen sujui nopeasti, riisuimme vain petivaatteet sängyistä, jätimme ne huoneen lattialle, ja tiputimme avaimen respassa olevaan postilaatikkoon.

P6090129_picmonkeyed_picmonkeyedP6090123_picmonkeyed

Stockholm Hostel, plussat ja miinukset :

Plussat:

• Hyvä sijainti Kungsholmenilla, Fridhemsplanin metroaseman lähellä
  • Hostelli oli siisti sekä huoneen että yleisten tilojen osalta
  • Neljän hengen huoneessamme oli oma kylpyhuone
  • Keittiö tilava ja siisti, astianpesukoneet! 🙂
  • Mukava henkilökunta
  • Mahdollisuus pitää huonetta pitempään
  • Rauhallinen tunnelma
  • Säilytyshuone matkatavaroille
  • Hinta ei päätä huimannut
  • Hyvät patjat

Miinukset:

• Ainoa epäsiisti tila oli matkatavaroiden säilytyshuone, jossa roskia lattialla
  • Ei mahdollisuutta valmiiseen aamiaiseen, jos sitä kaipaa, mutta harvemmin hostelleissa sellaista onkaan
  • Jääkaapit olivat aikamoisen täynnä, mutta tämäkin on aika normitilanne hostelleissa

Pluslista on huomattavasti pidempi eikä ihme, sillä olimme hostelliin todella tyytyväisiä. Jos matkaat Tukholmaan budjetilla, voin todella suositella kyseistä hostellia! 🙂 Hostelli sijaitsee osoitteessa Alströmergatan 15, 112 47 Stockholm, tässä vielä linkki hostellin sivuille: http://www.stockholmhostel.se/.