Suomen suurin matkablogiyhteisö
Uusi-Seelanti

Kokemuksia lentoyhtiöistä – Air New Zealand

keskiviikko, syyskuu 9, 2015

Taannoisella Uuden-Seelannin matkallani edullisimmat lennot Australiasta löytyivät Air New Zealandilta, joten se valikoitui tällä kertaa lentoyhtiöksi. Vaikka kyseessä oli ensimmäinen kerta kun käytin kyseisen yhtiön palveluita, oli minulle jo muodostunut yrityksestä jonkilaisia mielikuvia. Muistini syövereihin oli jäänyt palasia Air New Zealandin edustajan esityksestä Helsingin matkamessuilla muutama vuosi takaperin. Esityksessä käsiteltiin tapoja joilla yhtiö on hyödyntänyt mainonnassaan Taru Sormusten Herrasta- elokuvien suosiota (jotka tunnetusti on kuvattu Uudessa-Seelannissa). Osana esitystä katseltiin yhtiön lennoilla näytettävä turvaohjevideo, jossa seikkaili elokuvista tuttuja hahmoja. Yhtiöstä jäi minulle esityksen jälkeen positiivinen ja persoonallinen kuva ja jonkinsortin LOTR-fanina olinkin salaa aika innoissani että ne halvimmat lennot löytyivät tällä kertaa juurikin Air New Zealandilta.

Lentoreittini kulki seuraavasti: Brisbane-Christchurch ke 22.4 ja takaisin Ausseihin kahta kuukautta myöhemmin, reitillä Auckland-Brisbane ma 22.6. Konetyyppinä molemmilla lennoilla palveli A320.

Lähtöselvitys

Olin tehnyt molemmille lennoille lähtöselvityksen netissä etukäteen, joten kentälle päästyäni tulostin automaatista boarding passin ja matkalaukkutägin. Automaatteja oli molemmilla kentillä riittävästi eikä jonoa kertynyt. Aucklandin kentällä lähtöselvitysalueen visuaaliseen ilmeeseen oli panostettu enemmän ja se oli selvästi kutsuvampi kuin Brisbanessa. Aucklandissa virkailijoiden ollessa suht hymyileväisiä, Brisbanen lähtöselvityksestä jäi mieleen bag drop- tiskin tympeä ja vakavailmeinen asiakaspalvelija. Lähtöselvityksen osalta tässä vertailussa Auckland vei siis voiton, vaikka kaikki sujuikin ongelmitta molemmilla kentillä.

Brisbanen lähtöselvitys.

Brisbanen lähtöselvitys.

Aucklandin lähtöselvitys.

Aucklandin lähtöselvitys.

Palvelu lennolla

Molemmilla lennoilla palvelu oli sujuvaa ja moitteetonta. Ateria tarjoiltiin kumpaankin suuntaan ja kummatkin olivat oikeasti maistuvia. Menolennon kanapasta oli hyvää ja paluulennon couscous lihakastikkeella suorastaan herkullista. Molempiin aterioihin kuului lisukkeena sämpylä sekä pieni jälkiruoka, joista täytyy nyt mainostaa paluulennon ihanaa vadelma-valkosuklaajäätelöä. Enpä muista milloin olisin lentokoneessa saanut jätskiä jälkkäriksi, vai onko se yleistä ja mulla on vaan ollut huono tuuri?

Menomatkan aterialla kanapastaa juustolla.

Menomatkan aterialla kanapastaa juustolla.

Ja paluumatkalla maukasta couscousta kastikkeella.

Ja paluumatkalla maukasta couscousta kastikkeella.

Paluumatkalla pisteitä ropisi ihanasta jäätelöstä :)

Paluumatkalla pisteitä ropisi ihanasta jäätelöstä 🙂

 

Viihtyvyys

Lentäessäni kohti Christchurchiä koneessa oli runsaasti tyhjiä paikkoja. Niin paljon, että sain istua rivissäni ihan yksin, ja sekös ilahdutti. (Varattuani lennon syntymäpäiväkseni olin salaa haaveillut upgreidauksesta bisnesluokkaan merkkipäiväni kunniaksi mutta oma penkkirivi oli sentään hyvä korvike :D) Villasukat jalkaan, jalat penkille ja leffa pyörimään! Elokuvatarjonta oli ainakin minulle hyvin riittävä ja tulin katsoneeksi leffan sekä pari jaksoa sarjoja. Minulle on aika uusi juttu se että lennolla saa katsella omasta viihdejärjestelmästä leffoja joten vähempikin tarjonta tyydyttää ja olen silti aivan onnessani. Paluulennolla Aucklandista kone oli harmikseni melko täynnä, joten oma penkkirivi oli tällä kertaa haave vain. Viihdejärjestelmä (ja se ihana jäätelö) kuitenkin pitivät minut tyytyväisenä lennon ajan. Molemmilla lennoilla koneet olivat erittäin siistissä kunnossa joten siinä suhteessa ei ollut moitittavaa. Yhtiön koneiden tyylikkään musta värimaailma miellytti silmää.

Christchurchin lennolla riitti tilaa.

Christchurchin lennolla riitti tilaa.

Ja entäs ne turvaohjevideot? Heti ei tulisi mieleen laittaa turvaohjeistusta tähän viihtyvyys-otsakkeen alle, mutta Air New Zealandilla on pohdittu onnistuneesti keinoja tehdä tästä pakollisesta ohjelmanumerosta mielenkiintoisempi. Voin sanoa että niiden sisältämän tärkeän tiedon lisäksi videot oikeasti viihdyttivät. Matkalla Christchurchiin katseltiin Hobitti-teemaista pätkää joka oli sympaattinen ja hauska vaikken kyseisistä elokuvista niin paljon innostunutkaan kuin LOTReista aikoinaan. Paluumatkalla turvaohjeita videolla puolestaan jakelivat surffauksen ammattilaiset ja tämäkin video oli mielestäni hyvin toteutettu.

Loppumietinnät

Kahta Air New Zealand-kokemusta rikkaampana suhtaudun yhtiöön positiivisesti. Molemmilla lennoilla kaikki sujui ongelmitta ja koneet olivat aikataulussa. Tarjouksessa olleiden lippujen hinnatkin miellyttivät ja paluumatkalla sain ihailla kaunista auringonlaskua pilvien päältä mikä nyt ei tietysti ole lentoyhtiön ansiota mutta hyvä mieli tuli silti! Plussaa tulee myös maukkaasta ruoasta ja viihdejärjestelmästä. Ja tietysti niistä turvaohjevideoista. Ainoa parannusehdotus jonka keksin liittyy yhtiön henkilökuntaan. Matkustamohenkilökunnan ollessa asiallista ja ystävällistä, voisi palvelu kuitenkin olla vielä hiukkasen hymyileväisempää, varsinkin lähtöselvityksessä. Asiakaspalvelutyössä se hymy kuitenkin merkkaa aika paljon.

Air New Zealandin palveluista jäi siis minulle positiivinen kuva. Eivätpä voi muut lentoyhtiöt mainostaa itseään Keski-Maan virallisena lentoyhtiönä, mutta Air New Zealand voi. Pienetkin persoonalliset jutut tekevät lentoyhtiökokemuksesta mielenkiintoisemman

P.S Kurkkaa hobittivideo täältä! Uusimmassa videossa taas ovat tähtinä All Blacks- rugbyjoukkueen pelaajat, sitä pääset katselemaan tästä.

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply lena / london and beyond keskiviikko, syyskuu 9, 2015 at 18:57

    Hauska juttu, tätä oli kiva lukea. 🙂 Mulle Air New Zealand on jäänyt mieleen siitä hobitti-videosta, ihan mahtavaa markkinointia. Tuollaiset jutut pitää hyödyntää ehdottomasti, kun siihen on kerran mahdollisuus.

  • Reply laura / to travel is to live keskiviikko, syyskuu 9, 2015 at 21:11

    Kiitos kommentista, se hobittivideo on kyllä niin symppis 🙂 Onnistunutta markkinointia persoonallisella tavalla!

  • Reply Jäde torstai, syyskuu 10, 2015 at 01:51

    Ainakin SWISSllä ja KLMllä olen saanut jäätelöä. Joku kolmaskin tarjosi, mutta en muista mikä.

    • Reply laura / to travel is to live torstai, syyskuu 10, 2015 at 02:20

      Okei, eli mulla on ollut vaan huono tuuri sitten 😀 Yleensä on ollut vaan joku pulla, niin jätski oli mukavaa vaihtelua 🙂 Kiitos kommentista!

  • Reply Jerry / Pako Arjesta torstai, syyskuu 10, 2015 at 16:12

    Kiitos tästä postauksesta :). En ole varmaankaan lähiaikoina lentämässä reittejä, joissa pääsisin itse kokeilemaan tätä lentoyhtiötä, mutta tästä jäi sen verran positiivinen kuva, että pidän tämän varmasti mielessä, jos joskus lentelen tuolla suunnalla :).

  • Reply laura / to travel is to live perjantai, syyskuu 11, 2015 at 10:57

    Eipä kestä, kiva kun kävit lukemassa! 🙂 Ehdottomasti kannattaa pitää mielessä. Jos suuntaan uudelleen Uuteen-Seelantiin niin pyrin itsekin käyttämään ko yhtiötä, sen verran hyvä mieli jäi. Kiitos kommentista!

  • Leave a Reply