Ensimmäinen koskaan tekemämme road trip on samalla muuttomatka Espanjasta Suomeen. Alunperin tarkoituksena oli olla matkassa kuukauden päivät, ja pysähtyä toviksi Italiaan. Koronakevään ja epävakaiden matkustusolojen takia matkasuunnitelmat hieman muuttuivat, mutta olemme uudestakin reitistä innoissamme.
- Kilometrejä: 4290
- Maita: 9
- Aika: 14 päivää
Matkustamme ensin heinäkuun lopulla Madridiin, jossa vietämme vajaa kolme viikkoa. Madrid on varsinaisen road trippimme aloituspaikka. Määränpää on Suomi, tarkemmin sanottuna Pori.
Matkan valmistelu
Elokuu on vilkkain matkustuskuukausi, joten olemme varanneet yöpymispaikat etukäteen. Näin matkan aikana saamme nauttia lomasta, eikä aika kulu hotellissa seuraavan päivän reitin suunnitteluun ja majapaikan etsimiseen. Olemme tarkoituksella valinneet pysähdyspaikoiksi kaupunkeja, joita emme muuten todenäköisesti koskaan näkisi. Mielestäni tämä on road tripin paras puoli, emme ole riippuvaisia lentoreiteistä tai julkisesta liikenteestä! Koirien kanssa matkustaessa kaupunkien keskustat ovat aina hieman hankalia, emmekä kaipaa erityisesti nähtävyyksiä. Aito ympäristö on parasta. Mitä itse haluat nähdä matkan aikana? Suunnittele reitti sen mukaan, mutta muista karsia reilusti. Jos yrittää nähdä kaiken kerralla, ei lopulta näe mitään.
Meille tulee muutama siirtymä, jolloin autossa pitää istua koko päivä. Rankempien päivien jälkeen pidämme lepopäivän matkustuksesta. Kannattaa lisätä laskelmiin enemmän ajoaikaa kuin mitä Google maps näyttää, sillä kaikki ei mene aina niin sujuvasti kuin sitä kuvittelee. Varsinkin kesäaikaan on paikoitellen ruuhkaista, ja rajanylityksissä saattaa kestää. On myös kiva ajon lomassa voida pysähdellä rauhassa, ilman pelkoa ettei saavu seuraavaan majoitukseen.
Reitti
Lähdemme Madridista, ja ensimmäinen pysähdyspaikkamme on Espanjan rajojen sisäpuolella, Torla – Ordesassa leirintäalueella. Vietämme siellä kaksi yötä.
Ranskassa vietämme yhteensä kolme yötä: ensin pysähdymme Rodezissa, ja jatkamme sieltä aamulla aikaisin koko maan läpi Colmariin, lähelle Saksan rajaa. Sinne olemme varanneet yhden päivän ilman autoilua, ja olemme siis kaksi yötä hotellissa.
Tällä kertaa ajamme Saksan läpi pysähtymättä, siihen tutustuminen saa jäädä seuraavaan kertaan. Päätökseen vaikutti mm. hintataso, ja se että työkaverini on tsekkiläinen ja hänen innoittamanaan haluamme ehdottomasti nähdä hänen kotiseutunsa matkamme aikana. Pysähdymme ensin Plzeen, sen jälkeen jatkamme lähelle Puolan rajaa leirintäalueelle.
Puolaan jäämme kahdeksi yöksi, jonka jälkeen jatkamme Liettuaan. Ajamme Latvian läpi ilman pysähdystä, ja jäämme Tallinnaan kahdeksi yöksi. Laiva lähtee sieltä jo aikaisin aamulla, ja viimeisenä matkustuspäivänä saavumme ajoissa Poriin.
Suosittelen rohkeasti piirtämään kartalle kuvitellun reitin, jota pitkin haluaa kulkea. Ei kannata jäädä liikaa kiinni tunnettuihin kaupunkeihin ja suosittuihin kohteisiin, vaan katsoa rohkeasti mitä kaikkea muutakin voi löytyä. Vaikka näennäisesti kartalla ei näkyisikään mitään, ihan joka kohdalla maailmassa on jotakin annettavanaan. Pitää osata etsiä, pysähtyä ja katsoa.
Varasimme pysähdyspaikat sattumalta tutustumatta lähes lainkaan kohteisiin, pelkän sopivan yöpymispaikan ja hinnan perusteella. Hyödynnämme Itä-Euroopan edullisemman hintatason ja elokuun viileämmän ilmaston, ja vietämme suurimman osan road tripistä siellä.
- Espanja: Madrid, Torla-Ordesa
- Ranska: Rodez, Colmar
- Saksa: ei yöpymistä
- Tsekki: Plzen, Stare Mesto
- Puola: Lodz
- Liettua: Kaunas
- Latvia: ei yöpymistä
- Viro: Tallinna
- Suomi: Helsingistä Poriin
Jos kyseessä ei olisi muutto, varaisimme matkaan enemmän aikaa, tai vaihtoehtoisesti vähemmän kohteita. Jos voisimme valita, 300-400 km ajo päivässä olisi ihanteellinen, jotta aika riittäisi pysähtelyyn ja spontaaniin tutkimiseen. Sillä vauhdilla matka Espanjasta Suomeen kestäisi kuitenkin tällä kertaa liian kauan, sillä meidän pitää päästä perille syyskuun alussa. Tämä reitti sopii kaikille etelän muuttolinnuille, jotka palaavat aina kesäksi autolla Espanjasta Suomeen. Saksan autolautalle on paljon houkuttelevampia vaihtoehtoja!
Huomioitavaa
Kannattaa valita hotelleja, joilla on pysäköintialue autoille. Varsinkin Etelä-Euroopassa parkkipaikan löytäminen kesäkuukausina on taitolaji, ja siinä ehtii syntyä monta riitaa kun hermot kiristyvät matkaseurueella. Autoja ei kunnioiteta kuten Pohjoisessa, tien varrelle pysäköidessä auton löytää liian usein lommoilla ja maalipinta naarmuilla (kokemusta on liikaa). Näennäisessä liikenteen kaaoksessa on kirjoittamattomat säännöt, jotka oppii kokemuksen kautta. Kaikki ei ole sallittua, vaikka niin aluksi saattaa tuntua Etelä-Euroopassa ajaessa. Yleensä mokailijoiden takaikkunasta voi bongata vuokra-auton tarran.
Road trip Espanjasta Suomeen tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia, ja reittiä on helppo muokata omaan tyyliin sopivaksi. Reitin varrelta löytyy niin suurkaupunkeja, luksushotelleja, leirintäalueita, kuin myös kaikkea siltä väliltä. Matkan varrella saa ihailla monipuolista Eurooppaa parhaimmillaan.
Hyvät periaatteet olette listanneet. Noin mekin autoilemme. Viime vuosina eniten juuri Espanja – Suomi -reittiä, mutta aikaisemmin muutakin. Espanjaan ja takaisin ajaessamme suosimme nykyisin laivamatkaa Travemünden ja Helsingin välillä, mutta Itä-Eurooppaan kuten Kroatiaan ja Montenegroon ajaessamme Baltian reitti on tullut myös muutaman kerran koettua. Paljon riittää nähtävää ja mekin käytämme aikaa aina huomattavan paljon. Kymmenestä päivästä kahteen viikkoon Aurinkorannikolta Travemündeen kuulostaa joidenkin mielestä jo pahalta, mutta meille juuri sopivalta. ”Ei kiirettä mihinkään.” Hyvää matkaa!
Kiitos! olemme nyt päässeet Ranskan ja Saksan rajalle, ja matkan varrella on ollut jo paljon nähtävää. Kaksi viikkoa ajaen Aurinkorannikolta Travemündeen menee nopeasti, jo pelkästää Espanjassa on paljon nähtävää. Miksi kiirehtiä, jos on mahdollisuus hitaampaan tahtiin.
Kroatia ja Montenegro on meiltä vielä kokematta, mutta haaveissa tulevaisuudessa.
Kiitos jakamisesta!