Tarjan blogi

Ipaneman tyttö

Tom Jobim kitara olallaan kävelee Ipaneman ranta-alueella. Sadan metrin päässä rannalta sijaitsee Carioca’s Garota de Ipanema -ravintola, Bossa Nova muusikkojen tapaamispaikka. Söimme lounaan lähes ainoina asiakkaina (koska oli aamupäivä, luulisin). Mukavat miestarjoilijat esittelivät minulle Tomin kitaraa ja kuvia aidosta Ipaneman tytöstä. Tyttö oli aikoinaan perustanut vaatekaupan nimeltä Ipaneman tyttö. Säveltäjä vei nimikiistan oikeuteen, mutta hävisi…

Cristo Redentor Rio

Jyskyteltiin aamun ensimmäisellä junalla Corcovado(kyttyräselkä)vuorelle katsomaan Kristuspatsasta eli Cristo Redentoria, sekä upeita maisemia Rio de Janeiron kaupunkiin. Ottamistani kuvista ei tajua, kuinka vaikuttava kaupunki Rio onkaan. Ohuet, valkoiset ”langanpätkät” ovat veneitä. Tuolla järvellä kilpailtiin Rion olympialaisissa veneillä, en muista oppaan kertomasta, että soutu-, vai purje-, vai peräti moottoriveneillä. Näin Tijuca sademetsän, joka on maailman suurin…

Mitä kuuntelen

Kirjoittelenpa välillä, mitä kuuntelen iltaisin. Huomaa: ”Halusin soittaa yhdelle ainoastaan, hän ei joutanut kuuntelemaan.” Seuraava: ”Erottakoon vain meidät sata vuotta” Sitten:

BONDILLA SANTA TERESAAN RIOSSA

Matkustin Bondin kyydissä Cariocasta Santa Teresaan. Bondi kulki osan matkasta Aqueductia pitkin. 2011 Bondille sattui paha onnettomuus: 6 ihmistä kuoli ja 57 loukkaantui. Sen jälkeen raitiovaunu(bondi) suunniteltiin uudestaan ja kiskot korjattiin ja uusittiin. Turistit tykkäävät raitiovaunumatkasta. Santa Teresa on kuuluisa mutkittelevista, kapeista kaduistaan. Se on taiteilijoiden ja turistien suosiossa. Ravintolan, Bar do Mineiron, omistaja lakaisuhommissa.…

Selaronin portaat Riossa

Hurautettiin taksilla Lapaan aamuseitsemältä, ennen aamiaista. Olin ensimmäinen turisti aamulla 23.9.22 Selaronin portaitten juurella. Portaat yhdistää Santa Teresan ja Lapan. Escadaria Selaro’n on joukko maailmankuuluja askelmia Rio de Janeirossa. Ne ovat Chilessä syntyneen taiteilijan teos, joka väitti sen olevan teos ”kunnianosoitus brasilialaiselle”. Kun Jorge Selaron muutti alueelle, portaat olivat rapistuneet. Taiteilija rupesi korjaamaan rappusia aluksi…

Sokeritoppavuori Rio

Paras nähtävyys Rio de Janeirossa on  Pão de Açúcar eli Sokeritoppavuori. Sokeritoppa on vuori Rio de Janeiron kaupungissa Brasiliassa. Se kohoaa 396 metriä merenpinnan yläpuolelle ja sijaitsee Guanabaranlahden suulla. Sen arvellaan saaneen nimensä sokeritoppaa muistuttavasta muodostaan. Nimitys otettiin käyttöön 1900-luvun alussa. Sokeritoppavuori on Rio de Janeiron tunnetuimpia nähtävyyksiä. Sen huipulle pääsee köysirataa pitkin. Ensimmäinen rata rakennettiin 1912, se uusittiin 1970-luvulla ja vaunut uusittiin 2008.…

Hippimarkkinoilla Riossa

Sunnuntaina suuntasimme hippimarkkinoille. Olisin voinut ostaa hienoja tauluja. Tunnistin monista maalauksista taiteilijan tulkinnan faveloista. Myyntikojuista löytyi myöskin kauniita lasilintuja. Kuljimme taulujen ja kaikenlaisten myyntikojujen vieritse hippitorin ympäri sunnuntaiaamuna 18.9.2022. Ennätimme aamupäivän aikana Ipaneman rannan toiselle puolelle Vidigaliin. Huomenna ”kiivetään” Sokeritoppavuorelle!

Confeiteria Colombo Rio

Nautimme lounaan vuonna 1894 avatussa ravintola/kahvila Confeiteria Colombossa Rio de Janeiron keskustassa. Talo oli tupaten täynnä. Opas vei minua nähtävyyksille ja hienoihin ruokapaikkoihin! Sitten suunnattiin yleensä taksilla hotellille. Kerran mentiin metrolla. Se taisi olla juuri tämä kerta, kun lähdimme Colombosta ja matkustimme metrolla Cobacabanalle. En muista reittiä tarkasti. Opas huolehti kaikesta. Hän vei minut hotellille.…

Katutaidetta Rion olympialaisiin

Eduardo Kobraa, seinämaalauksiin erikoistunutta katutaiteilijaa Sao Paulosta pyydettiin tekemään iso, kymmeniä metrejä pitkä teos Rion olympialaisiin. Luomus koostuu primääristen heimojen kasvokuvista. Satama-aluetta siistittiin ennen olympialaisia. Yksi tyttö myi tekemiään koruja. Olisi pitänyt ostaa! Keskityin kuvaamaan. Oppaani hoiti raha-asiat. Olisin tietenkin voinyt pyytää häneltä rahaa. Kerran hän antoi muutaman setelin paikallista rahaa mulle. Ostin Avenida Atlanticalla…

Museu de Arte do Rio MAR

Pääsin ilmaiseksi Museo de Arte to Rio’on museoo, MARiin. Ensin ajettiin hissillä näköalatasanteelle eli museon katolle. MARin katolta näkyy mielenkiintoinen rakennus. Sen nimi on portugaliksi Museu do Amanha eli suomeksi ”huomisen museo”. Siellä kerrotaan maapallon haasteista, ilmastonmuutoksesta, väestönkasvusta yms. Näyttelyhuoneita oli monessa kerroksessa. Harmiksemme varsinainen näyttely (en muista, mikä) oli siirretty jostakin syystä jonnekin. Tilalla…

UUSIMMAT kommentit
  1. Kiitos Mikko kommentistasi! Oikeastaan sinua varten halusin kirjoittaa Ipaneman tytöstä. Olen jo aiemmin, Riossa ollessani kertonut matkastani instagramissa, mutta sinä…

2. Kiitos taas kommentista! Mukava kuulla, että kuvistani tajuaa, kuinka vaikuttava kaupunki Rio de Janeiro onkaan. Oppaani valitsi sopivan, aurinkoisen päivän…

3. Meillä tosiaan sattui ”vähän” sumuisempi päivä: https://www.matkallamissamilloinkin.com/retki-pilvien-ylapuolelle-corcovado-vuoren-huipulle/ Kyllä noista ottamistasi kuvista mielestäni tajuaa kuin vaikuttava kaupunki Rio de Janeiro onkaan.…

4. Sydämelliset kiitokset Mikko ja vaimo kommentistanne! Oppaani ymmärsi valita sopivan ajankohdan portaihin tutustumiseen. Aamulla kahdeksalta aurinko paistoi suoraan rappusiin alhaalta…

Design a site like this with WordPress.com