Vuosi 2020

Ei varmaan tarvitse erikseen mainita mikä leimasi vuotta 2020 jättäen vuodesta vähintäänkin hitusen ahdistavan fiiliksen. Vuosi 2020 oli omituinen ja epävarma. Koska korona.

Vuodessa 2020 oli kuitenkin myös paljon hyvää. Koronaepidemia sai arvostamaan pieniä helposti itsestäänselvyytenä pitämiä asioita. Koronakevään jälkeen pieni Helsingin reissukin tuntui maailman makeimmalta. Matkailua sekä elämää ihan itsessään kaikkinen arkisine kommelluksineen osaa arvostaa koronan jälkeen ihan uudella tavalla.

Vapaammin eletyn kesän jälkeen jaksoi taas sietää koronan toisen aallon, joka vyöryi päälle samaan aikaan syksyn pimeyden kanssa. Kasvomaskeista, käsidesistä, virtuaalitapahtumista, etäpalavereista ja oikeasta tavasta yskiä tuli uusi normaali. Ainakin hetkeksi ja eiköhän tänä vuonna otetut harppaukset sekä opit kanna hedelmää myöhemminkin. Vaikka korona on kamala, on siitä seurannut jotain hyvääkin. Usko pois.

Vuosi 2020 oli myös ensimmäinen kokonainen kalenterivuoteni yrittäjänä. En koskaan palannut vuosien pituiselta äitiyslomaltani vanhaan päivätyöhöni vaan toteutin unelmani ja tein harrastuksestani työn.

Kokeilin ensin siipiäni osa-aikaisena yrittäjänä ja maailman myllerryksen melskeessä päätin ryhtyä täysiaikaiseksi yrittäjäksi heinäkuussa 2020. Jännä ajoitus sanan kaikissa merkityksissä, mutta loppujen lopuksi hyvä tai ainakin onnistunut sellainen.

Vuoteni 2020 oli myös täynnä treeniä. Hassua sanoa, mutta perheemme oli tänä vuonna terveempi kuin aikaisempina vuosina. Näin ollen flunssan aiheuttamia treenitaukoja ei juurikaan ollut ja tein uusia ennätyksiä sekä salilla että lenkkipoluilla. Siinä missä koronakevät lenkkeiltiin ahkerasti, tahkosin syksyllä uusia voimaennätyksiä salilla. Uskaltauduin myös ensimmäisen kerran cross-tunnille ja jäin heti koukkuun.

Matkailu jäi sattuneesta syystä tänä vuonna vähemmälle, mutta kyllä me koronavuodesta huolimatta pääsimme viettämään mukavia hetkiä matkailunkin parissa. Enimmäkseen toki kotimaassa ja mikäpä siinä. Suomi on upea matkailumaa. On silti ikävä Italiaan.

Tässä jo perinteeksi muodostunut katsaus Tasty Travelissimon ja meidän vuoteen 2020.

Tammikuu

Vuosi alkoi aktiivisesti. Tammikuussa edustimme Matkamessuilla ja teimme kovasti suunnitelmia tulevalle vuodelle. Sovimme yhteistyökuvioita keväälle ja haalin töitä myös Get SoMe Helpille. Ensimmäinen kokonainen kalenterivuosi yrittäjänä ja somevaikuttajana näytti lupaavalta.

Pari päivää Matkamessujen jälkeen sairastuin kovaan kuumeeseen, jota epäilin influenssaksi, mutta mielessä kävi myös maailmalta uutisoitu koronavirus, joka teki tuloaan Eurooppaan. Tautini jäi mysteeriksi ja häipyi onneksi juuri ennen Wienin matkaa, jonne lähdin lapsuudenystäväni kanssa. Kiertelimme viinibaareja, kahviloita, näköalapaikkoja ja ravintoloita. Kävimme Bratislavassa ja onnistunut matka sai suunnittelemaan tulevia reissuja. Vähänpä tiesin. Tuo reissu jäi viimeiseksi pitkään aikaan.

Blogissa herkuteltiin Kappelin blineillä sekä kaviaarilla ja startattiin keittokirjaprojekti kuulumisien kera. Jaoin myös matkahaaveeni vuodelle 2020 (hah!), ensitunnelmia Wienistä sekä parhaat vinkkimme Piemonteen.

Helmikuu

Helmikuussa oli Henkan vuoro matkustaa yhdistetylle työ- ja huvimatkalle Las Vegasiin. Itse painoin töitä, treenasin ja suunnittelin kevättä. Kävin äidin kanssa ulkona syömässä ja pidimme synttärijuhlat kuopuksellemme. Nuo jäivät viimeisiksi kerroiksi, jolloin näin perhettäni ja muita läheisiä ennen koronaepidemian räjähtämistä käsiin.

Blogissa herkuteltiin ihanalla pataleivällä ja puhuttiin vaikeista ranskalaisista viineistä. Kävin myös nostalgisella retkellä lapsuusmaisemissani Itä-Hakkilassa ja vietimme päivän suloisessa La Morrassa.

Maaliskuu

Maaliskuussa ehdin juuri käydä Rantapallon blogiaftereilla ennen kuin sulkeuduimme kotiin kuukausiksi. Ehdimme myös viettää ystäväperheen kanssa mökkiviikonlopun Vierumäellä samalla kun ihmiset hamstrasivat vessapaperia kaupoista ja ensimmäiset koronarajoitukset tulivat voimaan. Meidänkin Vierumäen viikonlopun aktiviteetit vaihtuivat sisätilojen hommista ulkona ja kaukana muista ihmisistä toteutettaviin, mutta sepä ei haitannut rentona viikonloppuna lainkaan. Koronauutisiakin tuli seurattua vähän etäämmältä niissä olosuhteissa.

Seuraavalla viikolla kaikki kuitenkin muuttui ja tuli hetkellinen lamaannus. Otimme lapset pois päiväkodista, suunnittelimme korona-arjen uusiksi ja tein toimintasuunnitelman siitä, miten pärjään tuoreena yrittäjänä korona-ajan yli. Laskutettava työ väheni, blogiyhteistyöt siirrettiin odottamaan parempia aikoja ja kaikki energia meni uuteen tilanteeseen sopeutumiseen. Kirjoitin koronakeväästä yrittäjän näkökulmasta Get SoMe Helpin artikkeleihin.

Maaliskuussa sain myös odotetun viestin, jossa sain kuulla että minut on irtisanottu vanhasta päivätyöstäni. Korkkasimme shampanjan sen kunniaksi, mikä tuntui vähän jopa väärältä kun ajatteli sitä, miten moni pelkäsi sillä hetkellä työpaikkansa puolesta. YT-uutisia tipahteli jatkuvasti, moni jäi tyhjän päälle ja sitten olin minä lurjus, joka iloitsin potkuistani.

Blogissa koronapandemia näkyi reseptien määrän kasvuna suhteessa matkapostauksiin. Keräsin yhdelle sivulle kaikki parhaat ohjeemme kotikeittiössä makumatkailuun. Kokosin myös 17 arkiruokareseptiä ja julkaisin hauskan tarinan sisältämän broileripyttipannun reseptin. Palasin myös tammikuun Wienin matkaan viinimatkapostauksen merkeissä.

Huhtikuu

Huhtikuu oli ja meni. Uusi arki oli puuduttavaa eikä loppua poikkeusoloille ollut vielä näkyvillä. Haaveilin tulevasta, olin toiveikas ja löysin itsestäni uudenlaista sisua selviytyä vaikeasta keväästä. Löysin tilanteesta tapojeni mukaisesti myös paljon hyvää, vaikka vähän saikin kaivella. Se auttoi jaksamaan.

Lenkkeilin ja ulkoilin paljon, aloitin uuden harrastuksen ja vietin paljon aikaa perheeni kanssa. Laitoimme ruokaa, leivoimme ja teimme Henkan kanssa noin kerran viikossa vähän paremman illallisen kun lapset menivät nukkumaan. Herkuttelimme ja pelasimme lautapelejä. Oli tässä keväässä paljon hyvääkin.

Blogissa jatkettiin ruokapainotteisesti. Herkuttelimme ihanalla puolukkabostonkakulla, banaanileivällä, spaghetti alla carbonaralla sekä suussa sulavalla karitsanfileellä portviinikastikkeessa. Nam, vesi herahtaa kielelle vieläkin pelkästä ajatuksesta. Kerroin myös koronakevään kuulumisia ja jaoin vinkkejä Wienin parhaisiin näköalapaikkoihin liittyen.

Toukokuu

Toukokuussa alkoi näkyä valoa tunnelin päässä. Koronatilanne alkoi pikkuhiljaa helpottaa Suomessa ja rajoituksia alettiin purkaa. Lapsemme menivät puolivälissä kuuta takaisin päiväkotiin, minkä jälkeen aloimme purkaa kevään aikana kasaantunutta työsumaa. Teimme pitkää päivää ja kiire alkoi painaa.

Vappua ja hääpäivää juhlittiin yhä kotona eristyksissä, mutta puolivälissä kuuta uskaltauduin niinkin kauas kuin ystävän terassille kilometrin päähän viettämään iltaa. Ajatella että sekin tuntui silloin ennenkuulumattoman pitkältä matkalta matkustaa. Aloimme tehdä myös varovaisia suunnitelmia kesälle. Valon määrä lisääntyi samaa tahtia sekä ulkona että mielessä. Päivien pidentyessä totesimme selvinneemme tästäkin. Ainakin toistaiseksi.

Blogissa tilattiin Italia kotiin Järvenpäässä, herkuteltiin kanapiccatalla ja tehtiin uutta lemppariani bataatti-lehtikaalisalaattia. Aloitin myös uuden juttusarjan, jossa kerron Tarinoita Tuusulanjärven alueelta. Ensimmäisen jutun aiheeksi valikoitui Peikkometsä. Myös Piemonte sai palstatilaa.

Kesäkuu

Kesäkuussa palasin pikkuhiljaa entistä enemmän normaaliin elämään ja se tuntui ihanalta. Lähdin ensimmäiselle matkalle koronakevään jälkeen kun varasimme tyttöjen kanssa sviitin Helsingistä. Lapset menivät isovanhemmille yökylään niin että saimme vietettyä kauan odotetun aikuisten illan ystäväpariskunnan kanssa. Lasten seura on toki ihanaa ja parasta maailmassa, mutta etenkin koronakevään jälkeen oli kiva olla hetki ihan vaan aikuisten kesken.

Kesäkuussa aloitettiin vihdoin myös koronan takia tauolla ollut lomatestaamisen suunnittelu. Varasimme ensimmäiset lomat Holiday Clubin kohteissa ja aloin odottaa niitä ihan hulluna. Doerzin etäelämyksiä testatessani innostuin myös ajatuksesta matkustaa Turkuun ja pian olin varannut reissun sinnekin. Uskaltauduin myös salille ensimmäisen kerran kolmeen kuukauteen ja sekin oli parasta ikinä. Kesäkuu oli riemua täynnä.

Blogissa herkuteltiin chorizofrittatalla, vierailtiin Lemmenlaaksossa ja muisteltiin tammikuista Bratislavaa. Pysähdyin myös miettimään itseäni matkailijana ja kirjoitin aiheesta jutun.

Heinäkuu

Heinäkuussa vietin pakotetun kesäloman, vaikka koronakevään jälkeen en olisi sellaista kaivannutkaan. Olin ehtinyt olla ihan riittävästi kotona ja poissa töiden parista. Vaan oli lomailu toki kivaakin etenkin kun pääsimme vähän reissaamaankin. Vietimme Henkan kanssa upeat kolme päivää Saimaalla lomatestaamisen merkeissä. Innostuimme maastopyöräilystä, söimme hyvin ja nautimme Suomen kesästä.

Kävimme heinäkuussa myös perhematkalla Tampereella. Suuntasin myös Lahteen yhden yön seikkailulle anopin ja lasten kanssa ja ehdinpä viettää heinäkuussa myös yön Helsingissä ystävän tissiäisten merkeissä. Niin paljon ihania hetkiä muistojen arkkuun tallennettavaksi.

Blogissa näkyi innostukseni liikuntaan kun kirjoitin postauksen liikunnasta matkoilla. Teimme myös ihanaa oliivileipää ja herkuttelimme halloumilla ja munakoisolla kreikkalaisittain. Kerroin vihdoin myös blogissa isoista päätöksistä urallani ja tein paluun lapsuuteni maisemiin Kuusijärvellä.

Elokuu

Elokuussa jatkui arki ja pikkuhiljaa työtilanne alkoi parantua hiljaisen kevään jälkeen. Syksyn edetessä pidemmälle töiden määrä lisääntyi, mikä ilahdutti hurjasti tuoretta päätoimista yrittäjää. Olinhan hypännyt heinäkuussa täysiaikaisen yrittäjän saappaisiin jännityksestä ja innostuksesta tutisten. Iso kivi vierähti sydämeltä kun liiketoiminta alkoi taas näyttää kannattavalta.

Pääsin reissaamaan elokuussakin kun suuntasimme ystävän kanssa Turkuun sattumalta juuri Turun Taiteiden Yön aikaan. Sää suosi meitä ja vietimme aurinkoisia hetkiä jokilaivojen kansilla, herkuttelimme pitkän illallisen Kakolanruusussa, pyörähdimme kirppiksellä ja kauppahallissa ja laajensimme reviiriä myös Kupittaan ja Holiday Club Caribian suuntaan.

Blogissa herkuteltiin Sauhun burgereilla ja peposolla. Pohdin myös koronaa, kerroin tissiäisistä ja paljastin täydellisen loman reseptin.

Syyskuu

Syyskuu startattiin huristelemalla 800 kilometriä pohjoiseen. Kuusamo ja Vuokatti hemmottelivat meitä kauniilla syysmaisemilla, kivoilla aktiviteeteilla ja mieleenpainuvilla hetkillä. Teimme syyskuussa myös yhteistyön Rosson Pastasunnuntain kanssa ja herkuttelimme Crunch Brunchin plattereilla.

Tein paljon töitä ja treenasin sen vastapainoksi niin paljon, että jouduin pakottamaan itseni keventämään treeniä välillä ja pitämään vapaapäiviä. Syyskuu oli kaikkineen kaunis ja kiva.

Blogissa kerroin erään nolon ruokabloggaajan paljastuksia Wienin matkalta. Kerroin myös ensimmäisestä vuodestani yrittäjänä ja käväisin hieman toisenlaisen genren puolella kun kerroin mysteeristä nimeltä Järvenpään hiekkakuoppasurmat. Herkuttelimme myös pollo alla cacciatoralla.

Lokakuu

Lokakuussa jatkui hyvä työ- ja treenipöhinä. Tein uusia ennätyksiä salilla ja aivan kuun lopussa uskaltauduin ensimmäistä kertaa crosstraining-tunnille. Jäin koukkuun välittömästi.

Cross-voima on juuri sitä mistä pidän eniten ja se on tuonut kaivattua vaihtelua treenaamiseen. Tuntiin kuuluu kunnon ohjatut ja monipuoliset alkulämmittelyt (jotka jäävät usein yksin treenatessa vähälle) ja sitten omassa rauhassa, mutta silti ryhmässä, treenaamista ja omien rajojen koettelua. Ihan parasta. Kiva pieni ryhmäpaine syntyy siitä, että tulokset kirjataan taululle. Nappaan aina kuvan tuloksista, jotta voin yrittää parantaa seuraavalla kerralla kun teemme samoja liikkeitä.

Olimme varanneet ystävän kanssa myös lokakuulle pienen piristyksen kun suuntasimme testaamaan uuden Valo Hotelin. Koronaluvut olivat lähteneet kasvusuuntaan, joten päätimme upgreidata huoneemme, ottaa lautapelejä mukaan, ostaa kaupasta kaikkia herkkuja mitä tekee mieli ja kyhjöttää huoneessa koko staycationin. Piipahdimme toki myös yläkerran wellness-osastolla ja ravintolassa illallisella, mutta muuten otimme rennosti huoneessamme.

Blogissa nautiskeltiin marokkolaista bataattisalaattia ja kokeiltiin golfia ensimmäistä kertaa. Se oli myötähäpeää aiheuttava juttu se. Teimme myös ihanaa simpukkakeittoa ja kerroin Haarajoen vanhasta myllystä osana Tarinoita Tuusulanjärven alueelta -juttusarjaa.

Marraskuu

Marraskuussa paiskin töitä enemmän kuin vielä koskaan aiemmin päätoimisena yrittäjänä. Pääsin mukaan mielenkiintoisiin projekteihin, sain uusia kiinnostavia asiakkaita ja tein kivoja yhteistöitä Tasty Travelissimossa. Samalla opiskelin innolla uutta, verkostoiduin tai ainakin yritin pitää verkostojani hengissä ja suunnittelin tulevaa. Laskutuspäivänä myhäilin ja olin hieman ihmeissänikin tehdessäni uuden ennätykseni. Tästähän voi saada oikeasti ihan mukavia summia rahaa.

Työrintamalla meni ilahduttavan hyvin ja olin innoissani. Huomasin kuitenkin myös, että kova työtahti väsyttää myös silloin kun on unelmaduunissaan. Ylirasituksen oireet olivat läsnä ja jouduin hakemaan uudestaan sopivan tasapainon työlle, treenille ja levolle.

Alensin ylikierroksiani saunan lauteilla ja rauhallisilla kävelylenkeillä. Päästelin sopivan usein höyryjä treeneissä. Kokeilin salilla myös ensimmäistä kertaa ykkösiä asettaen lähtötason tuleville ennätysyrityksille. Panostin hyvinvointiini kehonhuollon, terveellisen ruokavalion, riittävän unen ja sopivan treenimäärän avulla. Näin pimeä marraskuu oli helpompi selättää.

Blogissa nautiskeltiin suolaisilla köyhillä ritareilla ja Crunch Brunchin Royal Platterilla. Paljastin myös kirjahyllyni kallisarvoisimmat aarteet. Marraskuussa intoilin myös tuoreesta kreetalaisesta oliiviöljystä, joka on vastaus vuosia kestäneisiin hyvän oliiviöljyn etsintöihini. Varasin Happy Olivelta jopa oman nimikkopuun, joka tuottaa minulle öljyä ensi vuonnakin.

Joulukuu

Joulukuussa jatkui mukava työtahti ja treenitkin kulkivat hyvin. Uskaltauduin Cross-voiman lisäksi myös Cross-kestävyys -tunnille ja totesin olevani aivan koukussa. Jos voisin, lisäisin kaikki salin cross-tunnit viikko-ohjelmaani.

Joulukuu hujahti nopeasti ohi lasten kanssa joulua odottaessa. Päivittäiset joulukalenterien avaamishetket, joululeipomiset, pienet pikkujoulut ja muut joulukuun tunnelmoinnit saivat hymyn nousemaan koko perheen kasvoille. Joulukuussa perheemme harteilta vierähteli myös muutamia kivenjärkäleitä, jotka veivät turhaa kireyttä mennessään. Lupaavat uutiset koronarokotteista vähensivät myös yleistä painetta ja rohkaisivat haaveilemaan tulevista matkoista. Joulukuu oli hyvä.

Blogissa julkaisin ennätyspaljon jouluisia reseptejä sienisalaatista piparijuustokakkuun. Kerroin myös miten ihastuimme portviiniin ja jaoin ruokamuistoja Suomesta.

Minkälainen sun vuosi 2020 oli?